بازگشت و باز، اشک!

دور دوم مرحله گروهی جام جهانی نیز با جذابیت زیادی دنبال شد. این مرحله، چند رقابت حساس و تماشایی داشت و البته چند بازگشت بزرگ را نیز رقم زد. آرژانتینی‌ها دوباره برنده شدند، ایران و کاستاریکا از بحران بازی اول فاصله گرفتند و البته چند تیم اولین گل تاریخ‌شان در جام را زدند. این مرحله نبردهای هیجان‌انگیز زیادی داشت. مرحله‌ای که تعیین سرنوشت نهایی گروه‌ها را یک قدم جلو برد. همین حالا هم چند تیم صعودکننده به دور بعدی مشخص شده‌اند اما در بیشتر گروه‌ها، کار به دیدار نهایی کشیده شده و همه چیز به دیدارهای روز پایانی بستگی خواهد داشت.

آریا طاری

 

بالاخره گل زدند!‌

قطر اگرچه در بازی دوم هم شکست خورد اما بالاخره موفق به زدن گل در رقابت‌های جام جهانی شد. اولین گل تاریخ قطر در این جام روبه‌روی سنگال به دست آمد اما این موجب جلوگیری از حذف زودهنگام قطر از این رقابت‌ها نشد. عنابی‌ها حالا به لحاظ فنی به عنوان ضعیف‌ترین میزبان تاریخ مسابقه‌ها به یاد آورده می‌شوند. این هفته به جز قطر، یک تیم دیگر هم اولین گل تاریخش در جام جهانی را زد. آلفونسو دیویس تنها گل کانادا را در جدال دور دوم مرحله گروهی به ثمر رساند. درست مثل قطر، کانادایی‌ها هم با یک گل نجات پیدا نکردند و خیلی زود از تورنمنت کنار رفتند. قطر و کانادا باید از حالا به فکر دوره بعدی بازی‌ها باشند. این موضوع برای کانادا اهمیت بیشتری دارد. چراکه آنها یکی از سه میزبان دوره بعدی این تورنمنت خواهند بود.

یک والنسیا و دیگر هیچ

اکوادور در پایان دور دوم در این جام سه گل به ثمر رسانده و هر سه گل را نیز انر والنسیا وارد دروازه رقبا کرده است. جالب اینکه سه گل قبلی این تیم در جام جهانی را هم والنسیا زده بود. در اکوادور اساسا هیچ بازیکنی به دروازه رقبا نزدیک نمی‌شود و وظیفه گلزنی بر عهده انر والنسیا قرار دارد. زدن 6 گل متوالی برای یک کشور در جام جهانی، یک رکورد بسیار مهم در تاریخ به حساب می‌آید. اکوادور با درخشش انر، می‌تواند یکی از تیم‌های غافلگیرکننده جام جهانی 2022 قطر باشد.

ایران و کاستاریکا، رقم‌زننده دو بازگشت بزرگ در این مرحله از جام جهانی بودند. تیم‌هایی که تورنمنت را به بدترین شکل ممکن شروع کردند و روی هم 13 گل خوردند اما کاستاریکا در بازی دوم ژاپن را برد و ایران هم توانست ولز را شکست بدهد

سومین قرمز تاریخ!

اولین کارت قرمز جام جهانی 2022 در بازی ایران و ولز از جیب داور بیرون آمد. در نیمه دوم این مسابقه و روی فرار عالی مهدی طارمی، گلر ولز از دروازه خارج شد و ضربه خشنی به مهدی زد. داور ابتدا این صحنه را با کارت زرد جریمه کرد اما خشونت این برخورد آنقدر زیاد بود که در بررسی کمک‌داور ویدئویی، داور مسابقه تصمیم به اخراج این گلر گرفت. هنسی اولین بازیکن این جام بود که با کارت قرمز مستقیم داور روبه‌رو شد. جالب است بدانید در همه تاریخ جام جهانی فقط دو گلر دیگر چنین شرایطی داشتند. جام برای گلر باتجربه ولزی‌ها به بدترین شکل ممکن تمام شد. او می‌خواست یکی از ستاره‌‌های جام باشد اما این بازی، همه محاسبه‌های این گلر را به هم ریخت.

هنسی اولین بازیکن این جام بود که با کارت قرمز مستقیم داور روبه‌رو شد. جالب است بدانید در همه تاریخ جام جهانی فقط دو گلر دیگر چنین شرایطی داشتند

تو را می‌کشم لئو!

مسی این هفته باز هم در نقش یک ناجی برای آرژانتین ظاهر شد و تیمش را به اولین پیروزی در جام جهانی رساند. او با یک ضربه استثنایی از راه دور دروازه مکزیک را باز کرد و دفاع چندلایه این تیم را شکست. مسی به کمک این درخشش خیره‌کننده، آرژانتین را به جام برگرداند. در رختکن نیز تصاویر زیادی از شادی او و سایر هم‌تیمی‌ها منتشر شد. در یکی از تصاویر منتشرشده از رختکن، ستاره آرژانتین در حال ضربه زدن به لباس تیم ملی مکزیک بود که روی زمین دیده می‌شد. این صحنه موجی از اعتراض را علیه مسی به همراه آورد و حتی یک بوکسور مکزیکی نیز او را به شدت تهدید کرد. با این حال به نظر می‌رسید همه چیز در این ویدئو کاملا تصادفی بوده است. جالب اینکه چنین اتفاقی، تنها حاشیه بزرگ دیدار آرژانتین و مکزیک نبود. بعد از شکست مکزیک در این بازی، رسانه‌های این کشور به شدت علیه تاتا مارتینو موضع گرفتند. آنها مدعی شدند این مربی، نفوذی آرژانتینی‌ها بوده و اصلا از شکست مکزیک ناراحت نشده است! با کسب تنها یک امتیاز در دو بازی، شرایط برای مکزیکی‌‌ها نگران‌کننده است. این تیم در آستانه حذف از جام جهانی قرار دارد.

لوا   و    اشک‌هایش

رابرت لواندوفسکی بالاخره به طلسم طولانی گل نزدن در رقابت‌های جام جهانی پایان داد. او که در مسابقه اول تیمش در این جام یک پنالتی را هم از دست داده بود، بالاخره با باز کردن دروازه عربستان یک انتظار طولانی را به سرانجام رساند. این گل آنقدر برای لوا مهم بود که اشک‌های بهترین گلزن لهستانی‌ها را نیز جاری کرد. این موضوع شاید بیشتر از هر چیزی، اهمیت جام جهانی را نشان می‌دهد. اینکه بازیکنی که در رده باشگاهی همه چیز برده و گل‌های بسیار زیادی به ثمر رسانده، به خاطر اولین گل در جام جهانی اشک می‌ریزد، به خوبی عظمت جام جهانی را به نمایش می‌گذارد.

طلسم‌شکنی به اسم فرانسه

در پنج دوره اخیر جام جهانی، چهار مدافع عنوان قهرمانی از همان دور گروهی حذف شده‌اند. فرانسه اما اصلا در این مسیر قدم برنمی‌دارد. قبل از شروع جام و بعد از وقوع چند مصدومیت، خیلی‌ها نگران تیم ملی فرانسه بودند اما خروس‌ها به اولین تیم صعودکننده از دور گروهی رقابت‌ها تبدیل شدند و دو بازی اول‌شان را با قدرت پشت سر گذاشتند. فرانسه با دو برد پیاپی، خیلی زود راه خودش را به طرف دور حذفی رقابت‌ها هموار کرد.

دو بازگشت بزرگ

ایران و کاستاریکا، رقم زننده دو بازگشت بزرگ در این مرحله از جام جهانی بودند. تیم‌هایی که تورنمنت را به بدترین شکل ممکن شروع کردند و روی هم 13 گل خوردند اما کاستاریکا در بازی دوم ژاپن را برد و ایران هم توانست ولز را شکست بدهد. تجربه چنین بازگشتی در تورنمنتی سخت و حساس مثل جام جهانی، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این کار بزرگی است که دو تیم ایران و کاستاریکا به خوبی انجامش داده‌اند.

وقتی بونو غیب شد!

برد مراکش روبه‌روی بلژیک، مردم این کشور را غرق در شادی و شعف کرد. این تیم چهار سال قبل هم در جام جهانی تیم بسیار خوبی بود اما نتوانسته بود هیچ بردی به دست بیاورد. مراکش که در اولین مسابقه‌اش در این جام، نایب قهرمان دوره قبلی را متوقف کرده بود، در بازی دوم بلژیک را با همه ستاره‌ها شکست داد و به صدر جدول گروه رفت. اتفاق عجیب این مسابقه اما غیب شدن یاسین بونو بود. گلر اول مراکشی‌ها در ترکیب ابتدایی تیمش قرار داشت و سرود ملی را هم خواند اما ناگهان متوجه شد که توان بازی کردن ندارد و قبل از شروع مسابقه بدون آن‌که نیاز به تعویض باشد، جایش را به گلر دیگری داد. جالب اینکه بسیاری از گزارشگران بازی متوجه این اتفاق نشدند و حدود 38 دقیقه طول کشید تا گزارشگر تلویزیون انگلستان این ماجرا را تشخیص بدهد! این یکی از اتفاق‌های عجیب این دوره از رقابت‌های جام جهانی بود.

زیباترین بازی جام

نبرد کامرون و صربستان در این دور به یکی از زیباترین بازی‌های جام جهانی تبدیل شد. جدالی که 6 گل داشت و فوق‌العاده به نظر می‌رسید. در این مسابقه تماشایی، کامرون گل اول بازی را زد و صربستان سه بار به این گل پاسخ داد. با این حال کامرونی‌ها در نیمه دوم به خوبی به بازی برگشتند و در نهایت توانستند یک امتیاز از این جدال به دست بیاورند. این یک برخورد تماشایی بین دو تیم پرانگیزه در این دور از جام جهانی بود.

جیمی جامپ از غیب رسید

در بازی پرتغال و اروگوئه، این بدشانسی کریس رونالدو بود که بیشتر به چشم آمد اما در این نبرد از اولین جیمی جامپ بازی‌ها نیز رونمایی شد. البته که تلویزیون قطر تصاویر ورود او به استادیوم را اصلا نشان نداد اما محال است یک دوره از جام جهانی جیمی جامپ نداشته باشد و این اتفاق در این دوره نیز بالاخره رخ داد. ورود اولین جیمی جامپ با وجود حساسیت‌های شدید قطر، در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد.