یکی از مشکلات بزرگ دوران حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی، این بود که او به خوبی نمی‌توانست از بازیکنانش دفاع کند. چند ستاره در تیم او با اتهام‌های زیادی روبه‌رو شدند و پاسخ اسکو به این اتهام‌ها بی‌توجهی بود. حالا همان چند نفر بازیکنان ثابت تیم کی‌روش هم هستند تا ثابت کنند حضورشان در این تیم، تنها بر مبنای شایستگی اتفاق افتاده است. در بین همه نفرات این روزهای تیم ملی، دو بازیکن فشارهای بسیار زیادی را تحمل کردند تا امروز بخشی از این فهرست باشند. نفراتی که حالا در یک قدمی حضور در جام‌ جهانی هستند.

بسته نگه داشتن دروازه تیم ملی روبه‌روی اروگوئه که سوارز و داروین نونیز را دارد، تجربه فوق‌العاده‌ای برای تیم ملی بود. همه مدافعان تیم ملی در این مسابقه، درخشان بودند اما این درخشش برای دو بازیکن، معنی متفاوتی داشت. شجاع خلیل‌زاده و صادق محرمی، رنج زیادی را تحمل کردند تا خودشان را به اردوهای تیم ملی تحمیل کنند. این دو نفر در دوران اسکوچیچ، بازیکنان فیکس ایران شدند اما گروهی که خواهان برکناری اسکو و حضور کی‌روش در تیم ملی بودند، مدام از آنها با لطف بازیکن «پکیجی» نام می‌بردند. حالا نمایش این دو بازیکن روبه‌روی اروگوئه، به شدت امیدوارکننده بود. صادق یکی از بهترین بازی‌هایش در لباس تیم ملی را پشت سر گذاشت. بازیکنی که هم در کارهای دفاعی عالی بود و هم چند بار به خوبی به کارهای هجومی اضافه شد و نقشه‌های کی‌روش را در زمین پیاده کرد. محرمی از همان زمان بازی در پرسپولیس، مهره بااستعدادی بود اما پیشرفت او حالا خیره‌کننده به نظر می‌رسد و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند روی نامش در تیم ملی قلم قرمز بکشد. شجاع نیز مثل همیشه نمایش بسیار خوبی داشت و بارها با شجاعت خودش را بین توپ و دروازه خودی قرار داد. او که استاد جنگ‌های روانی هم هست و این را قبلا بارها در زمین فوتبال نشان داده، این بار هم حسابی روی اعصاب سوارز راه رفت و او را عصبانی کرد. خلیل‌زاده دقیقا از آن جنس بازیکنانی است که مربیان پرتغالی و به خصوص کارلوس کی‌روش، می‌پسندند.

شجاع و صادق می‌توانستند در دوره قبلی جام جهانی نیز به میدان بروند اما آن روزها سلیقه کی‌روش بر بازی‌شان منطبق نبود. شاید هم درگیری‌های مرد پرتغالی با مربی وقت باشگاه پرسپولیس، منجر به کنار رفتن خلیل‌زاده از تیم ملی شد. به هر حال شجاع در بهترین روزهای دوران فوتبالش جایی در فهرست تیم ملی نداشت و بخشی از این تیم نبود. صادق هم با وجود بازی در یک لیگ خارجی، نهایتا به لیست‌های اولیه کی‌روش دعوت می‌شد و در فهرست نهایی قرار نمی‌گرفت. این دو بازیکن روزهای دشواری را پشت سر گذاشتند تا دوباره به تیم ملی برگردند. شجاع در پرسپولیس، یک زوج ایده‌آل با کنعانی ساخت و همین زوج را در فوتبال قطر نیز بازسازی کرد. آنها سپس در کنار هم در تیم ملی به میدان رفتند و نقش بسیار موثری در رساندن این تیم به رقابت‌های جام جهانی قطر داشتند. صادق نیز برای مدت زیادی شانس حضور در تیم ملی را نداشت اما اسکوچیچ که خودش کروات بود و شاید بازی‌های صادق در لیگ کرواسی را دنبال می‌کرد، او را به تیم ملی فراخواند. محرمی روزهای خوب و بد زیادی را در تیم ملی داشت و خیلی‌ها تصور می‌کردند با رفتن اسکوچیچ، تیم ملی را ترک می‌کند اما دو نمایش درخشان او در لیگ قهرمانان روبه‌روی چلسی و میلان، کی‌روش را مجاب کرد تا این بازیکن را به اردو دعوت کند و محرمی روبه‌روی اروگوئه نشان داد که برای انجام کارهای بزرگی ساخته شده است.

 

کی‌روش هنوز ترکیب اصلی‌اش را برای جام جهانی انتخاب نکرده. به نظر می‌رسد هم در میانه خط دفاعی و هم در سمت راست، قطعا یک بازیکن از اردو خط خواهد خورد. شجاع و صادق اما با درخشش روبه‌روی اروگوئه، از این کابوس دور شده‌اند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، آنها بخشی از فهرست نهایی تیم ملی برای سفر به قطر هستند.