آریا طاری

حتی مسی و رونالدو هم، رویایی دارند که تا امروز به حقیقت تبدیل نشده است. البته که آنها کلکسیونی با انواع جوایز فردی و تیمی ساخته‌اند اما جای یک جام در این کلکسیون خالی به نظر می‌رسد و آن، جام جهانی است. بهترین‌های این نسل امسال دوباره برای بردن این جام تلاش می‌کنند. در سال 2022 هیچ انگیزه و هیچ رقابتی به این اندازه برای این دو بازیکن بزرگ اهمیت نخواهد داشت.

مسی و رونالدو دیگر ستاره‌های جوانی نیستند. دیگر سرعت سابق را ندارند و دیگر نمی‌توانند هر موقعیت ساده‌ای را به یک گل حتمی تبدیل کنند. در این نسل اما هنوز هیچ بازیکنی به استانداردهای این دو نفر نزدیک نیست. لئو هنوز با یک پاس دقیق، خطوط دفاعی را به مرز نابودی می‌کشاند و کریس هنوز با انگیزه و اشتیاق تمام‌نشدنی، برای تیمش می‌درخشد. 2022 سال فوق‌العاده مهمی برای این دو نفر است. سالی که آنها را به آخرین تلاش برای قهرمانی در جام جهانی دعوت می‌کند. مسی تصمیم گرفته در پاریس بماند و در همین تیم به فوتبالش ادامه بدهد. او در لیگ فرانسه، فشار کمی را احساس می‌کند و همین مساله برایش مهم خواهد بود. چراکه اصلی‌ترین اولویت این ستاره، حفظ آمادگی برای درخشیدن در جام جهانی است. کریستیانو اما نیم‌نگاهی به ترک یونایتد دارد تا باز هم در لیگ قهرمانان بازی کند. گفته می‌شود ایجنت او حتی مذاکره‌هایی را با باشگاه چلسی نیز شروع کرده است. هر دو ابرستاره به هر قیمتی می‌خواهند بهترین نمایش ممکن را در جام جهانی داشته باشند. این واپسین جام جهانی با حضور این دو نابغه است و آنها هر کاری می‌کنند تا یک پایان باشکوه را در این جام برای خودشان رقم بزنند. مسی و تیمش با اقتدار به جام جهانی رسیدند و این مسیر برای کریس و تیمش، با دشواری بیشتری طی شد. با این حال حالا دوباره این دو نفر در یک رقابت نزدیک به هم خواهند رسید.

مسی و کریستیانو تا امروز نبردهای زیادی را سپری کرده‌اند. آنها بارها و بارها در لالیگا یا لیگ قهرمانان و یا تورنمنت‌های ملی، بر سر قهرمانی جنگیده‌اند و حالا به نظر می‌رسد که آخرین نبرد بزرگ بین این دو نفر، در جام جهانی 2022 شکل خواهد گرفت. هم مسی و هم کریستیانو، جاودانگی را تجربه کرده‌اند و برای همیشه به عنوان بهترین‌های این دوره در حافظه فوتبال باقی خواهند ماند. جست‌وجوی آنها در سال 2022 اما برای چیزی فراتر از جاودانگی است. آنها می‌خواهند قهرمان دنیا باشند و یک سبقت معنادار را از رقیب اصلی‌شان تجربه کنند. تا امروز کاری نبوده که فقط یکی از آنها قادر به انجامش باشد. هر دو نفر برنده توپ طلا شده‌اند، هر دو نفر در لیگ قهرمانان روی سکوی اول رفته‌اند، هر دو نفر جام‌های زیادی به دست آورده‌اند و هر دو نفر موفق شدند با تیم ملی، قهرمان قاره لقب بگیرند. تا اینجا همه چیز نسبتا نزدیک بوده اما بردن جام جهانی، می‌تواند یک «تمایز» بزرگ بین آنها به وجود بیاورد. مسی و کریس همیشه با بزرگ‌ترین‌های تاریخ یعنی پله و مارادونا قیاس شده‌اند اما برخلاف این دو نفر، نتوانسته‌اند جام جهانی را فتح کنند. این آخرین ماموریت بزرگ دو ستاره «فضایی» روی زمین خواهد بود. به همین خاطر است که آنها همه تلاش‌شان را می‌کنند تا امسال را در بهترین فرم ممکن شروع کنند. این آخرین و جدی‌ترین انگیزه باقی‌مانده در ساق‌های این دو نفر است. مسی از بارسا رفت و کریس از رئال مادرید جدا شد. هیچ چیز اما نمی‌تواند رویای قهرمانی جهان را از ذهن این دو نفر جدا کند.

آرژانتین و پرتغال، مدعیان اصلی قهرمانی در جام جهانی نیستند اما هیچکس نمی‌تواند شانس آنها را برای رسیدن به جام نادیده بگیرد. آلبی سلسته با هدایت اسکالونی، از مدت‌ها قبل هیچ شکستی نداشته، قهرمان کوپا‌آمه‌ریکا و فینالیسیمو شده و اعتماد به نفسی بیشتر از همیشه به دست آورده است. مسی هشت سال قبل با کشورش به فینال جام جهانی رسید اما شانس قهرمانی را از دست داد. این بار اما هم نقش او در تیم پررنگ‌تر به نظر می‌رسد و هم نسل جدید فوتبال آرژانتین به مراتب بیشتر از قبلی‌ها نقش او را در قامت یک رهبر درک می‌کنند. از خط دروازه با امی مارتینز تا نوک حمله با لائوتاروی مارتینز، آرژانتین ترکیب دلخواهش را پیدا کرده و اگر مسی در فرم خوبی باشد، نمی‌توان مقابل این تیم ایستاد. پرتغالی‌ها نیز ستاره‌های زیادی را در اختیار دارند. با حضور نفراتی مثل برونو فرناندز، ژائو فلیکس، نونو مندز، کانسلو و دیوگو ژوتا، دیگر کریس مجبور نیست بار این تیم را یک تنه به دوش بکشد. شکی وجود ندارد که در شروع این فصل، رقابت باشگاهی اصلی‌ترین اولویت مسینالدو نیست. آنها می‌خواهند آمادگی‌شان را برای آخرین جام جهانی حفظ کنند. این دو نفر از سال 2006 تا امروز همواره بخشی از این تورنمنت بوده‌اند و حالا در پنجمین جام جهانی زندگی، در رویای لمس جام طلایی هستند.