آریا طاری

درخشش کریم بنزما در ترکیب رئال مادرید، زمزمه‌های بازگشت او به تیم ملی فرانسه را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از جدایی کریستیانو از کهکشانی‌ها، او بیشتر از هر بازیکن دیگری موفق به گل‌زنی برای رئال مادرید شده است. با این وجود رییس فدراسیون فوتبال فرانسه تاکید کرده که امکان بازگشت کریم به تیم ملی، عملا وجود ندارد. این اظهارنظر صریح، خشم مهاجم سابق خروس‌ها را برانگیخته است. او حالا با یک مصاحبه جنجالی، از علاقه برای عوض کردن تیم ملی‌اش صحبت کرده است. علاقه‌ای که با توجه به قوانین فیفا، فعلا امکان به حقیقت پیوستنش وجود ندارد.

مهاجم نیمکت‌نشین چلسی، بخشی از فهرست‌های تیم ملی فرانسه است اما مهاجم فیکس و آماده باشگاه رئال مادرید، همچنان به تیم ملی دعوت نمی‌شود. شاید حتی خود دشان نیز مشکلی با دعوت بنزما به تیم ملی نداشته باشد اما این مساله هیچ‌وقت یک مساله «فنی» نبوده است. کریم همیشه به عنوان یک فوتبالیست سرسخت شناخته می‌شود. بازیکنی که برای سال‌ها در تیم پرستاره رئال مادرید دوام آورده و جایگاهش را به هیچ بازیکنی واگذار نکرده است. از گونزالو هیگواین تا یوویچ، بنزما همه رقبای اصلی‌اش را کنار زده و توانسته در خط حمله رئال مادرید باقی بماند. ستاره‌های بزرگی مثل کاکا و گرت بیل، هرگز در برنابئو درخشش چندانی نداشتند اما بنزما که به عنوان یک فوتبالیست جوان از لیون جذب شده بود، به بهترین شکل خودش را نشان داد تا هیچ‌وقت در فهرست مازاد مربیان باشگاه قرار نگیرد. در عصر کریستیانو در مادرید، کریم کم‌تر زیر ذره‌بین قرار می‌گرفت و حتی گل‌های حساس او برای سفیدها به ندرت دیده می‌شد اما حالا دیگر همه می‌دانند که حضور این فوتبالیست پرتجربه، چه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای باشگاه دارد. او یکی از تنها دلایل امیدواری به سرنوشت تیم زیدان در این فصل به شمار می‌رود. با این وجود تیم ملی فرانسه، نیازی به این ستاره جنجالی احساس نمی‌کند. آنها بدون کریم هم قهرمان جام جهانی شده‌اند و طبیعتا خودشان را وابسته به بازیکنی مثل او نمی‌دانند. بنزما زمانی از تیم ملی طرد شد که داستان باج‌خواهی از «متیو والبوئنا» بر سر زبان‌ها افتاد. والبوئنا تصمیم گرفت این ماجرا را رسانه‌ای کند و جزئیات آن را با پلیس در میان بگذارد. مدتی بعد مشخص شد که بنزما با فرد باج‌گیر رابطه نزدیکی داشته و همین موضوع، یک جنجال بزرگ در فوتبال فرانسه به وجود آورد. این تنها بی‌انضباطی کریم در لباس خروس‌ها نبود اما این بار دیگر نمی‌شد از ماجرا به سادگی چشم‌پوشی کرد. فرانسوی‌ها قید ادامه حضور این بازیکن در تیم‌شان را زدند و پس از چندین سال نیز، حاضر نیستند از این تصمیم چشم‌پوشی کنند. چراکه معتقدند این اتفاق، هویت تیم‌شان را زیر سوال می‌برد و خطوط قرمز اخلاقی‌شان را زیر پا می‌گذارد.

همزمان با اوج‌گیری دوباره بنزما در رئال مادرید، ستاره‌هایی مثل اولیویه ژیرو و آنتوان گریزمان فصل درخشانی را پشت سر نگذاشته‌اند. با این وجود دیگر امیدی به حضور بنزما در تیم ملی وجود ندارد. چراکه همه درها روی این بازیکن بسته شده است. پس از جملات رییس فدراسیون فوتبال فرانسه در مورد ممنوعیت بازگشت کریم به تیم ملی، این فوتبالیست در توئیترش واکنش تندی به ماجرا نشان داده است. او از دخالت فدراسیون فوتبال فرانسه در کار تیم ملی انتقاد کرده و از فرانسوی‌ها خواسته تا امکان حضور او را در یک تیم ملی دیگر فراهم آورند. کریم اصالتی الجزایری دارد و با توجه به دریافت اقامت اسپانیا، می‌تواند برای تیم ملی این کشور نیز بازی کند. با این وجود یک منع قانونی مهم در مسیر او قرار دارد. بر اساس قوانین موجود در فیفا، بازیکنی که تنها یک بازی رسمی برای تیم ملی یک کشور انجام داده باشد، دیگر نمی‌تواند برای کشور دیگری به میدان برود. شاید الجزایری‌ها رغبت زیادی برای جذب این بازیکن دارند اما بعید است اسپانیایی‌ها علاقه‌ای برای به خدمت گرفتن او از خودشان نشان بدهند. پرونده بازی‌های ملی کریم بنزما، شاید تنها با مذاکره در سطوح بالا حل شود. اگر الجزایری‌ها بتوانند فیفا را به این کار مجاب کنند، شاید مهاجم فعلی رئال مادرید در دوره بعدی جام ملت‌های آفریقا به میدان برود.

داستان کریم و تیم ملی، حالا بی‌شباهت به ماجرای اریک کانتونا نیست. کانتونا نیز پس از چند بی‌انضباطی، از تیم ملی طرد شد و بعدها حتی وقتی تیم‌های ملی فرانسه و انگلیس در یک مسابقه رو‌به‌روی هم قرار گرفتند، اسطوره فرانسوی‌ها اعلام کرد که طرفدار انگلیس است و با این اظهارنظر، جنجال بزرگی به وجود آورد. جالب اینکه خروس‌ها با کنار گذاشتن کانتونا، قهرمان جام جهانی شدند. درست شبیه همان اتفاقی که بعد از کنار گذاشتن کریم بنزما، برای تیم ملی فرانسه رخ داد. کانتونا که زمانی به فرانسوی بودنش می‌بالید، بعدها حتی برای مدتی اصالتش را انکار کرد. حالا بنزما درست در همین شرایط قرار دارد. او امیدوار است در آخرین سال‌های فوتبال، پیراهن یک تیم ملی دیگر را بر تن کند. کریم در دوران فوتبال باشگاهی، همه افتخارات ممکن را تصاحب کرده اما جای خالی یک جام ملی، در کارنامه او احساس می‌شود.