پایان عصر مسینالدو

مراسم انتخاب بهترین‌های فیفا در غیاب دو ستاره سرشناس و با حضور انبوهی از ستاره‌ها برگزار شد. مهم‌ترین اتفاق این مراسم، پایان سلطه مسی و رونالدو بر عنوان «مرد سال» بود. برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به بعد، فوتبالیستی به جز این دو نفر برنده جایزه اصلی مراسم فیفا شد. لوکا مودریچ دومین جایزه مهم سال را نیز از آن خودش کرد تا در یک قدمی تصاحب توپ طلا قرار بگیرد. عنوان بهترین دروازه‌بان سال، به سنگربان این روزهای رئال مادرید تیبو کورتوآ تعلق گرفت. دیدیه دشان نیز به خاطر قهرمانی جام جهانی با تیم ملی فرانسه، بالاتر از زیدان و دالیچ به عنوان مربی برتر سال معرفی شد در سال ۲۰۰۷ البته به بهترین بازیکن سال فیفا، توپ طلا اهدا می‌شد اما حالا مودریچ برای بردن توپ طلا، باید در انتظار رای‌گیری فرانس فوتبال بماند. به نظر می‌رسد قدردانی دنیای فوتبال از ستاره فانتزی کروات، با توپ طلا تکمیل خواهد شد

آریا طاری

کریستیانو رونالدو که در آخرین لحظه‌ها از حضور در مراسم بهترین‌‌های سال اروپا منصرف شده بود، این بار خیلی زود مشخص کرد که به مراسم فیفا نیز نخواهد رفت. ستاره یوونتوس از نتایج نهایی رای‌گیری باخبر شده بود و علاقه‌ای نداشت تا روند رسیدن جایزه به لوکا مودریچ را از نزدیک تماشا کند. لئو مسی نیز در این تصمیم به رونالدو ملحق شد تا گالا در غیاب چهره‌هایی دنبال شود که در ۱۱ سال گذشته، همواره کورس اصلی برای بردن این جایزه را برگزار کرده بودند. سی آر سون به عنوان کاپیتان تیم ملی پرتغال، رایش برای بهترین بازیکن را به واران داد و لئو مسی، لوکا مودریچ را در رای اولش شایسته انتخاب به عنوان مرد سال دانست.

لوکیتا؛ بهترین بهترین‌ها

در رقابت با مو صلاح و کریس رونالدو، لوکا مودریچ بیشترین رای را برای انتخاب‌ شدن به عنوان مرد سال فیفا به دست آورد. ۳۳ سالگی، بهترین سال زندگی لوکا مودریچ به شمار می‌رود. او در همین سن و سال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و با کرواسی به فینال جام جهانی رسید. درخشش در تورنمنت مهم سال، موجب شد او از همه رقبا پیشی بگیرد و به سلطه طولانی مسینالدو پایان بدهد. پیش از مودریچ، کاکا آخرین بازیکنی بود که این عنوان ارزشمند را به دست آورد. در سال ۲۰۰۷ البته به بهترین بازیکن سال فیفا، توپ طلا اهدا می‌شد اما حالا مودریچ برای بردن توپ طلا، باید در انتظار رای‌گیری فرانس فوتبال بماند. به نظر می‌رسد قدردانی دنیای فوتبال از ستاره فانتزی کروات، با توپ طلا تکمیل خواهد شد. مودریچ برای تبدیل شدن به پادشاه جدید دنیای فوتبال، ۲۹ درصد آرای بهترین بازیکن را به خودش اختصاص داده بود. ۱۰ درصد بیشتر از آرای کریس رونالدو در این رای‌گیری.

جنجال یک گل

بحث‌برانگیزترین انتخاب مراسم فیفا، به «بهترین گل سال» مربوط می‌شد. انتظار می‌رفت گل کریستیانو رونالدو به یووه با اختلاف زیادی به عنوان تماشایی‌ترین گل سال جایزه پوشکاش را به دست بیاورد اما نه قیچی حیرت‌آور سی آر سون این جایزه را تصاحب کرد و نه حتی قیچی گرت بیل به لیورپول، به عنوان بهترین گل سال معرفی شد. جایزه پوشکاش در میان ناباوری به گل «معمولی» محمد صلاح به اورتون رسید. گلی که به عقیده بسیاری از چهره‌های سرشناس دنیای فوتبال، بدترین گل در میان نامزدهای نهایی جایزه پوشکاش به شمار می‌رفت. جالب اینجاست که جیمز میلنر بلافاصله پس از رسیدن جایزه پوشکاش به صلاح، به شوخی برای هم‌تیمی‌اش در لیورپول نوشت: «تبریک صلاح. هفتمین گل برتر تو در فصل گذشته، بهترین گل سال فوتبال جهان شد!».

دو شوخی بزرگ

مراسم گالا این بار جذابیت‌هایی بیشتر از همیشه داشت و برگزارکننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای اعلام سریع نتایج، مراسم را به سبک اسکار با وقفه‌های زیاد و جذاب پیش ببرند. یکی از بامزه‌ترین شوخی‌ها توسط مجری مراسم با سرمربی تیم ملی انگلیس انجام شد. گرت ساوت‌گیت برای اهدای یکی از جایزه‌ها روی صحنه حاضر شد و ناگهان مجری مراسم یکی از جلیقه‌های معروف این مربی با تصویر خود ساوت‌گیت را بر تن کرد. شوخی جذاب بعدی این مراسم، در لحظه قرار گرفتن «نوئل گرگر» پشت تریبون اتفاق افتاد. او که طرفدار سرسخت باشگاه منچسترسیتی به شمار می‌رود، سخنرانی‌اش را با این جمله آغاز کرد:«خوشحالم که با بهترین بازیکن‌های جهان و البته چند بازیکن منچستریونایتد در یک سالن هستم!».

رنج میلانی‌ها

تماشای مراسم بهترین‌های فیفا بیشتر از همه، برای هواداران باشگاه میلان زجرآورد بود. آنها در تیم منتخب هیچ نماینده‌ای نداشتند اما در بین اسطوره‌های حاضر در مراسم، میلانی‌های بسیار زیادی دیده می‌شدند. چهره‌هایی مثل کاکا، شوچنکو، فن‌باستن، رونالدو، کافو، دسایی، بوبان و سیدورف که یادآور گذشته طلایی و روزگار سیاه میلان در زمان حال بودند.

بهترین‌ها

۱۳ چهره سرشناس دنیای فوتبال عضو هیات انتخاب بهترین‌های سال ۲۰۱۸ فیفا بودند. به جز انتخاب بهترین بازیکن که با رای‌گیری از کاپیتان‌های ملی و باشگاهی و گروهی از خبرنگارها صورت گرفته بود، سایر بهترین‌ها توسط این پنل ۱۳ نفره با حضور کاپلو، دروگبا، کاکا، سامی الجابر، لوتار متیوس، نستا و ... برگزیده شدند. عنوان بهترین دروازه‌بان سال، به سنگربان این روزهای رئال مادرید تیبو کورتوآ تعلق گرفت. دیدیه دشان نیز به خاطر قهرمانی جام جهانی با تیم ملی فرانسه، بالاتر از زیدان و دالیچ به عنوان مربی برتر سال معرفی شد. در انتخاب بهترین مربی فوتبال زنان نیز اتفاق جالبی رخ داد و یک مرد توانست با شکست دادن دو کاندیدای زن، این جایزه را تصاحب کند. رینالدو پدروس بازیکن سابق تیم ملی فرانسه این جایزه را به دلیل موفقیت‌هایش در تیم بانوان باشگاه لیون از آن خودش کرد.

انسانی‌ترین جایزه

جایزه بازی جوانمردانه در مراسم بهترین‌ها، این بار ربطی به تعداد کارت‌های زرد و قرمز نداشت. لنارت تای آلمانی، این جایزه را به خاطر حرکت انسان‌دوستانه‌اش به دست آورد. او یک بازی از لیگ هلند را برای اهدای سلول‌های مغز استخوان به یک بیمار مبتلا به سرطان خون از دست داده بود. این حرکت از چشم فیفا پنهان نماند و تای به عنوان برنده جایزه بازی جوانمردانه معرفی شد. عنوان بهترین تماشاگران دنیای فوتبال در سال ۲۰۱۸ نیز به هواداران پرو رسید که در جام جهانی، روسیه را روی سرشان گذاشته بودند.

تیم رویایی

قرار نگرفتن «بهترین گلر سال» در «تیم منتخب فیفا» در نوع خودش ماجرای عجیبی به نظر می‌رسید. تیبو کورتوآ به انتخاب خود پنل فیفا برگزیده شده اما رای دهنده‌ها داوید دخه‌آ را به عنوان دروازه‌بان تیم منتخب درون دروازه تیم رویایی قرار دادند. آلوز، واران، راموس و مارسلو در خط دفاع، مودریچ، کانته و هازارد در خط هافبک و مسی، رونالدو و ام‌باپه در خط حمله به عنوان اعضای تیم منتخب فیفا در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند.

آرای ایرانی

رای ندادن کارلوس کی‌روش به کریستیانو رونالدو، با توجه به سابقه اختلاف قبلی این دو چهره چندان عجیب به نظر نمی‌رسید. کی‌روش به ترتیب به مودریچ، ام‌باپه و هازارد رای داد. مسعود شجاعی نیز صلاح، مودریچ و ام‌باپه را انتخاب کرد.

بازنده بزرگ

هیچ‌کس به اندازه نیمار داسیلوا «بازنده» مراسم گالا نبود. ستاره‌ای که بارسا را ترک کرد تا از زیر سایه لئو مسی خارج شود و در جمع بهترین‌ها قرار بگیرد اما از میان بیش از ۱۵۰۰ رای دهنده، حتی یک نفر نیز به این بازیکن رای نداد. نیمار بخشی از فصل گذشته را به دلیل مصدومیت از دست داد و در جام جهانی نیز درخشش چندانی نداشت. به نظر می‌رسد این ستاره برای بازگشت به جمع بهترین‌ها، باید دوباره به سختی کار کند و همه چیز را از نو استارت بزند.