ایبراکادابرا!

پانصدمین گل حرفه‌ای زلاتان ایبراهیموویچ، با یک ضربه تماشایی در لباس ال.ای گلکسی به دست آمد. با همان تسلط همیشگی روی توپ، هوش فوق‌العاده و قدرت مثال‌زدنی. او این گل را به زلاتانی‌ترین شیوه ممکن جشن گرفت و اعلام کرد که نام تیم تورنتو به دلیل دریافت این گل برای همیشه در یادها خواهد ماند. زلاتان هرگز یک فوتبالیست معمولی نبوده و حتی در ام.ال.اس نیز یک بازیکن معمولی نخواهد شد. شنیدن نام او، هنوز هم یادآور یک ورد سحرآمیز است: ایبراکادابرا!

آریا طاری

از کجا شروع شد؟

اولین گل «حرفه‌ای» زلاتان ایبراهیموویچ در لباس مالمو به ثمر رسید. همه چیز از همین گل آغاز شد. در سال ۱۹۹۹ او با پیراهن شماره ۲۷ مالمو سوئد به میدان می‌رفت. در اولین فصل حضور در تیم بزرگسالان مالمو، ایبرا ۶ بار برای این تیم به میدان رفت و یک بار موفق به گل‌زنی شد. این گل برابر فرولوندا با دریبل دیدنی دروازه‌بان و سماجت جالب توجه زلاتان به ثمر رسید. مالمو در پایان آن فصل به دسته پایین‌تر سقوط کرد اما دوباره با درخشش ایبرا به سطح اول لیگ برگشت. بعد از زدن اولین گل، کم‌تر کسی تصور می‌کرد پسرک سوئدی کلکسیونش را با ۴۹۹ گل دیگر تکمیل کند.

زلاتان در نقش مارادونا

تقریبا همه گل‌های تماشایی ایبراهیموویچ با شوت‌‌های راه دور، ضربات والی و قیچی به دست آمده اما این بازیکن در باشگاه آژاکس، یک گل «مارادونایی» نیز به ثمر رسانده که هنوز از ذهن هواداران این باشگاه پاک نشده است. ایبرا که به تازگی به فوتبال هلند رفته بود، با چند دریبل استثنایی و مات کردن ۶ بازیکن باشگاه بردا، موفق به گل.زنی برای تیمش شد. این یکی از ۴۸ گل زلاتان با پیراهن تیم آژاکس هلند بود.

شغل ایتالیایی

زلاتان در ایتالیا برای سه باشگاه یوونتوس، اینتر و میلان توپ زد و بخشی از گل‌های تماشایی‌اش را در سری آ به ثمر رساند. او ۲۶ بار با پیراهن یووه، ۶۶ بار با پیراهن اینتر و ۵۶ بار نیز با پیراهن میلان توپ را از خط دروازه رقبا عبور داد. در این دوران، دو ضربه سهمگین از او بیشتر به یاد آورده می‌شوند. ایبرا در اینتر یک ضربه آزاد فوق‌العاده را به دروازه فیورنتینا رساند. سباستین فری در درون دروازه، انتظار چنین ضربه مهلکی را نداشت اما شلیک زلاتان برای هر دروازه‌بانی در دنیا مهارنشدنی بود. زلاتان در باشگاه میلان، با یک حرکت خیره‌کننده و یک شوت غیرقابل مهار دروازه برشا را باز کرد. این شوت، شبیه ضرباتی بود که پیش‌تر تنها در کارتون فوتبالیست‌ها دیده می‌شدند.

والی کلاسیکویی

زلاتان تنها یک فصل برای بارسا به میدان رفت و به دلیل اختلاف با پپ گواردیولا از این تیم جدا شد. در همین یک فصل اما او توانست ورق یکی از ال‌کلاسیکوها را به سود تیمش برگرداند. ایبرا با جاگیری درخشان و والی دیدنی‌اش، تنها گل مسابقه را به سود بارسا به ثمر رساند و به تنهایی رئالی‌ها را در این جدال حساس و سرنوشت‌ساز، شکست داد.

شروع شگفت‌انگیز

هواداران پی‌اس‌جی برای تماشای اولین گل زلاتان در این باشگاه، فقط «دو دقیقه» صبر کردند. ایبرا فقط دو دقیقه بعد از اولین تجربه حضور در ترکیب تیم فرانسوی، با یک مهار دیدنی و یک شلیک فوق‌العاده، موفق به گل‌زنی برای پاری‌سن‌ژرمن شد. فوق ستاره سوئدی در طول چهار فصل، ۱۵۶ گل برای پاریسی‌ها به ثمر رساند. بیشتر از هر باشگاه دیگری در دوران فوتبالش.

پادشاه والی‌ها

۶۲ گل از ۵۰۰ گل دوران فوتبال زلاتان، در تیم ملی سوئد به ثمر رسیده‌اند. او گل‌های ملی خارق‌العاده‌ای در کارنامه دارد که بهترین‌شان، ضربه والی به فرانسه در یورو ۲۰۱۲ و البته قیچی فرازمینی به دروازه جو هارت در دیدار با انگلستان هستند. ایبرا هرگز در تیم ملی به افتخار قابل توجهی دست پیدا نکرد اما نمایش‌های فردی حیرت‌انگیزی در ترکیب این تیم داشت. او به باور خودش، سوئد را روی نقشه جغرافیایی به همه دنیا معرفی کرده است!

درخشان اما دست‌یافتنی

زمانی تصور می‌شد آمار گل‌زنی ستاره‌هایی مثل مسی، رونالدو و حتی زلاتان برای سال‌ها دست نیافتنی خواهد بود اما ستاره‌های جوان حال حاضر دنیای فوتبال، هرگز این فرضیه را نمی‌پذیرند. وقتی ایبرا اولین قرارداد حرفه‌ای زندگی‌اش را امضا کرد، کیلیان ام‌باپه هنوز متولد نشده بود. زلاتان در ۱۹ سالگی هنوز بازیکن باشگاه مالمو بود و ۱۵ گل زده در کارنامه دوران بازی‌اش دیده می‌شد. کیلیان ام‌باپه اما در ۱۹ سالگی، ۵۲ گل باشگاهی و ۹ گل ملی به ثمر رسانده است. ایبرا در سن و سال امروز ام‌باپه، تجربه حتی یک بازی در لیگ قهرمانان اروپا را نداشت اما کیلیان در این تورنمنت ۱۰ گل به ثمر رسانده و در جام جهانی نیز به قهرمانی رسیده است. رکوردهای فوتبال، هر روز در حال شکسته‌ شدن هستند و ام‌باپه با این پیشرفت سریع‌السیر، شاید بیشتر از ۷۰۰ گل در دوران بازی‌اش به ثمر برساند. برخلاف چند دهه قبل، حالا فوتبالیست‌ها در ۱۸ سالگی مورد توجه باشگاه‌های بزرگ قرار می‌گیرند و سن درخشش در فوتبال بسیار پایین‌ آمده است. علاوه بر این، تکنولوژی و علم رساندن فوتبالیست‌های کم سن و سال به نقطه اوج، تاثیر آشکاری در رقم خوردن آمار گل‌زنی شگفت‌انگیز این بازیکن‌ها دارد.