تاج‌ بر سر!

اگر می‌خواهید بدانید که چرا فوتبال ایران در مسیر درستی قرار نمی‌گیرد و شبیه فوتبال در کشورهای حرفه‌ای نمی‌شود، کافی است ماجرای چند ساعت پایانی منجر به انتخابات فدراسیون فوتبال را مرور کنید. آن‌چه در روند انتخاب رئیس جدید رقم خورد، حیرت‌آور و باورنکردنی به نظر می‌رسید. این روند عجیب، در نهایت دوران تازه‌ای از ریاست مهدی تاج را در فوتبال ایران رقم زد. خالق قرارداد ویلموتس، حالا دوباره تصمیم‌ساز اصلی فوتبال ایران است.

آریا   رهنورد

 

مناظره‌ای بین دو بازنده

شب برگزاری انتخابات دو نامزد از بین سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در تلویزیون حاضر شدند تا مناظره‌ای را در این خصوص برگزار کنند. جالب اینکه مهدی تاج با ارسال نامه‌ای به شبکه سوم، اعلام کرد که به خاطر همزمانی با یک جلسه دیگر، در مناظره شرکت نخواهد کرد. در واقع این، مناظره‌ای بین دو بازنده احتمالی در رقابتی بود که برنده‌اش از مدت‌ها قبل مشخص به نظر می‌رسید. تاج همه رایزنی‌های لازم برای انتخابات را انجام داده بود و قرار دادن نبی در پست نایب‌رئیس اول نیز به نوعی پرونده مجمع را بست. چراکه نبی در همه مجمع‌های انتخاباتی برنده بوده و اساسا به خوبی می‌داند که چطور از قدرت لابی برای جهت دادن به انتخابات استفاده کند.

لغو تکان‌دهنده، بازگشت تکان‌دهنده‌تر

ساعت 46 دقیقه بامداد روز سه‌شنبه و چند ثانیه بعد از پایان مناظره تلویزیونی، ناگهان خبر عجیبی روی خروجی فدراسیون فوتبال قرار گرفت. خبری که از لغو مجمع هشتم اردیبهشت حکایت داشت. فدراسیون برای این تصمیم، دلایل متعددی را عنوان کرده بود و به نظر می‌رسید پروسه تایید صلاحیت برخی اعضا با وجود داشتن پرونده‌های مفتوح قضایی، دردسرساز شده بود. ظاهرا رسیدن نامه‌ای به فدراسیون، شرایط را کمی پیچیده کرده بود. به هر حال خبر رسمی این ماجرا در وبسایت فدراسیون درج شد و کامرانی‌فر نیز این تصمیم را علنی کرد. حوالی ساعت چهار صبح اما خبر دیگری در وبسایت فدراسیون قرار گرفت که خبر قبلی را نقض می‌کرد. ظاهرا هیات رئیسه در نیمه‌های شب یک جلسه اضطراری تشکیل داد و تصمیم گرفت انتخابات را در همان زمان مقرر برگزار کند. این در حالی است که هیات رئیسه از مدت‌ها قبل حد نصاب و رسمیت لازم را از دست داده بود.

کایپتان  و یک سفر عجیب

بدون تردید عجیب‌ترین نام حاضر در مجمع فدراسیون فوتبال، احسان حاج‌صفی بود. کاپیتان تیم ملی از تیم باشگاهی‌اش مرخصی گرفت، سوار پرواز یونان به تهران شد، زودتر از همه رای داد و دوباره به فرودگاه رفت تا به یونان برگردد! طی کردن این مسافت فقط به خاطر یک رای، تصمیم بسیار عجیبی به نظر می‌رسید. احسان یکی از منتشرکنندگان استوری حمایت از مهدی تاج در تیم ملی بود و این بار برای پی بردن به رای او، نیازی به زوم کردن دوربین‌ها وجود نداشت. حاج‌صفی در حالی راهی ایران شد که گفته می‌شد در صورت غیبت او، وحید امیری در انتخابات شرکت خواهد کرد. جالب اینکه امیری با یک استوری، حمایتش را از کاپیتانی احسان نشان داد و به هر قیمتی پای خودش را از این ماجرا بیرون کشید.

تاج و اختلاف چشمگیر

همان‎طور که پیش‌بینی می‌شد مهدی تاج توانست انتخابات را به سود خودش به پایان ببرد. از 81 عضو حاضر در مجمع 51 نفر به مهدی تاج رای دادند تا او با اقتدار زیادی ریاست فدراسیون فوتبال را به دست بیاورد. ماجدی نیز تنها 24 رای آورد و شرایط برای عزیزمحمدی هم اصلا خوب پیش نرفت. بعد از ماجرای قرارداد مارک ویلموتس و جریمه سنگین فوتبال ایران، تاج برای مدتی به بهانه مشکلات قلبی از فدراسیون کنار رفت و در فوتبال حضور نداشت. او اما دوباره برگشت و حالا بار دیگر به عنوان رئیس جدید معرفی شد. او وعده‌های بزرگی به هواداران داده است. حل کردن مشکلات مالی فدراسیون، پرداخت جریمه‌ها از حساب فوتبال ایران در فیفا، ورود مستمر و بدون دردسر بانوان به ورزشگاه‌ها و همچنین بازگشت استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا، بخشی از وعده‌های این مدیر برای فوتبال ایران هستند. این در حالی است که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد این مدیر در پرونده‌های مختلف به گوش می‌رسد.

همان‎طور که پیش‌بینی می‌شد مهدی تاج توانست انتخابات را به سود خودش به پایان ببرد. از 81 عضو حاضر در مجمع 51 نفر به مهدی تاج رای دادند تا او با اقتدار زیادی ریاست فدراسیون فوتبال را به دست بیاورد

اولین تصمیم، اولین استعفا

اولین واکنش جدی به انتخاب تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، یک استعفای ضربتی از سوی سرمربی تیم ملی فوتسال بود. وحید شمسایی به محض انتخاب تاج اعلام کرد که دیگر به کار کردن در تیم ملی فوتسال ادامه نمی‌دهد. او دلیل این تصمیم را تفاوت دیدگاه و نقطه نظر با تاج و گروهش اعلام کرد. شمسایی تاکید داشت که تاج در دوران حضور در کمیته فوتسال ای‌اف‌اسی قدمی برای فوتسال ایران برنداشته و به دنبال برگزار کردن رقابت‌های مختلف این رشته ورزشی نبوده است. او همچنین به تصمیم‌های تاج در دوران قبلی ریاستش در فدراسیون در حوزه فوتسال معترض بود و اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری با این مدیر نیست.

پایان یک دوران

برخلاف دوره‌های قبلی انتخابات، این بار رئیس جدید تنها دو سال برای ماندن در این جایگاه فرصت دارد و بعد از آن، انتخابات دیگری برای معرفی اعضای هیات رئیسه و رئیس جدید برگزار می‌شود. البته تاج، نیامده که برود و احتمالا برای دوران طولانی‌تری در  فوتبال ایران خواهد ماند. بازگشت تاج به دوران کامرانی‌فر در فدراسیون نیز پایان می‌دهد. حالا همه او را مسئول ماجرای لغو ناگهانی انتخابات می‌دانند و خود کامرانی‌فر نیز از دبیرکلی فدراسیون فوتبال استعفا کرده است.

سرنوشت نیمکت تیم ملی، لجبازی ادامه دارد

یک نماینده مجلس به نقل از مهدی تاج، کارلوس کی‌روش، برانکو و قلعه‌نویی را گزینه‌های احتمالی نیمکت تیم ملی دانسته است. تاج از مدت‌ها قبل در گفت‌وگوهای مختلف از علاقه‌اش به همکاری با کی‌روش پرده برداشته و بعید نیست دوباره این مربی را جذب کند. البته میرشاد ماجدی که هنوز عضو هیات ربیسه فدراسیون به شمار می‌رود، رسما اعلام کرده پای برگه جذب یک مربی خارجی برای تیم ملی را امضا نمی‌کند و خواهان ماندن اسکوچیچ در تیم است. ظاهرا لجبازی بین او و تاج ادامه دارد و شرایط خاصی در هیات رئیسه فدراسیون به وجود خواهد آمد. شاید هم هر دو نفر آنها بر سر جذب یک گزینه داخلی مثل قلعه‌نویی به توافق برسند. به هر حال بعید به نظر می‌رسد که اسکوچیچ به کار در تیم ملی ادامه بدهد. در فاصله اندک تا جام جهانی، بعید نیست که یک انقلاب تمام‌عیار در این تیم اتفاق بیفتد.