قرارداد شکری!

با وجود تلاش سیاستمدارانه مهدی تاج برای منحرف کردن مسیر برنامه فوتبال برتر با اسم بردن از عادل فردوسی‌پور، افشاگری‌های حیرت‌انگیزی در این برنامه علیه رییس سابق فدراسیون فوتبال صورت گرفت. این برای اولین بار بود که تاج در یک برنامه «تلویزیونی» با چنین انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو می‌شد. هر کدام از این مسائل، به تنهایی برای ورود «مراجع قضایی» به پرونده تاج کافی به نظر می‌رسند. حالا هواداران فوتبال ایران در انتظار پاسخگویی رسمی آقای مدیر، در مراجع مربوطه هستند.

آریا رهنورد

   انجمن ایران و هلند؛ گزینه‌های نهایی

مهدی تاج تاکید دارد که هیچ عضوی از اعضای انجمن تجاری و فرهنگی ایران و هلند را نمی‌شناسد. او به گفته خودش حتی اسم اعضای انجمن را نشنیده اما «دقیقا» با همان سه گزینه‌ای مذاکره کرده که از سوی این انجمن به وزارت ورزش معرفی شده‌اند. تاج در استودیوی فوتبال برتر تایید کرد که برای نیمکت تیم ملی، با رنار، لوپتگی و ویلموتس مذاکره انجام داده است. جالب اینجاست که نام هر سه نفر نیز در نامه ارسالی انجمن مذکور، درج شده بود. تاج حتی ادعا کرد که از سوی برخی از سفارت‌ها نیز به تیم ملی مربی معرفی شده است. در واقع فدراسیون فوتبال در دوره مدیریت این چهره آنقدر بی در و پیکر بود که هر کسی می‌توانست از هر نهادی، مربی مدنظرش را به تیم ملی معرفی کند. اگر ماجرا تنها در مرحله معرفی باقی می‌ماند مشکلی نبود اما از جایی که این معرفی‌ها «الزام آور» شدند و به متن نامه‌های رسمی رسیدند، اوضاع کاملا تغییر کرد.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم دستمزد دو میلیون یورویی، اساسا پس از «فسخ قرارداد» به ویلموتس پرداخت شده است. یعنی سرمربی بلژیکی قراردادش را فسخ کرده اما فدراسیون به دنبال او رفته و با یک اشتباه بزرگ و استراتژیک، دو میلیون یورو به این مربی پرداخت کرده است

 قرارداد ویلموتس با تاجر شکر

مساله بسیار مهم دیگری که در این برنامه مطرح شد، حضور یک «تاجر شکر» در کنار تاج در زمان مذاکره اولیه با ویلموتس در سفارت بوده است. در واقع این مدیر به جای آن‌ که یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون را با خودش ببرد، به بهانه تسلط به زبان انگلیسی و داشتن ویزای شینگن، «ب.ز» را با خودش به جلسه برده است. فردی که کوچک‌ترین تخصصی در زمینه فوتبال نداشته اما ظاهرا از دوستان نزدیک مهدی تاج به شمار می‌رود و همین حالا نیز رابطه نزدیکی با این مدیر دارد. آیا واقعا رییس فدراسیون فوتبال نمی‌توانست با یک وکیل، یک حقوقدان، یک چهره متخصص و خبره فوتبال، یک مترجم تخصصی و یا یکی از اعضای هیات رییسه به این جلسه برود؟ آیا حضور یک تاجر در چنین جلسه‌ای، اساسا مشکوک و عجیب نیست؟ این تنها یکی از شائبه‌های پرشمار در ماجرای یک قرارداد جنجالی است. قراردادی که به عنوان گرانقیمت‌ترین قرارداد تاریخ «ورزش» ایران شناخته می‌شود. بدون تردید اگر یک مسئول حقوقی در زمان توافق اولیه با ویلموتس در کنار تاج حضور داشت، شرایط بهتری برای فوتبال ایران رقم می‌خورد اما آقای رییس اساسا این قرارداد را از مسئولین حقوقی فدراسیون فوتبال پنهان کرده و به آن مهر محرمانه زده است.

150 هزار یورو؛ هزینه انتقال پول!

این مورد هم در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسد. فدراسیون فوتبال برای پرداخت پول مارک ویلموتس و انتقال این رقم سنگین، 150 هزار یورو هزینه کرده است. مهدی تاج البته این ادعا را نپذیرفت اما آن را «تکذیب» هم نکرد و مسئولیت آن را به گردن خزانه‌دار فدراسیون فوتبال انداخت. او حاضر نشد واضح و شفاف تاکید کند که چنین پولی برای انتقال دستمزد ویلموتس هزینه نشده است. ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم دستمزد دو میلیون یورویی، اساسا پس از «فسخ قرارداد» به ویلموتس پرداخت شده است. یعنی سرمربی بلژیکی قراردادش را فسخ کرده اما فدراسیون به دنبال او رفته و با یک اشتباه بزرگ و استراتژیک، دو میلیون یورو به این مربی پرداخت کرده است. آیا این، یک جنایت بزرگ و بی‌سابقه علیه دارایی‌های فوتبال ایران نیست ؟

پاداش کی‌روش «دو برابر» شد

همه افشاگری‌های مربوط به تاج، تنها به داستان ویلموتس مربوط نمی‌شوند. چندی پیش بود که سند پرداختی‌های فیفا به فوتبال ایران منتشر شد و ناگهان از راز پرداخت «20 درصد» از پاداش صعود به جام جهانی به کارلوس کی‌روش پرده برداشته شد. آن زمان حامیان همیشگی کی‌روش، اصرار داشتند که این رقم در واقع «بدهی» فدراسیون به او بوده است اما مهدی تاج روی آنتن زنده تلویزیون اقرار کرد که به «تشخیص» او و سایر اعضای فدراسیون فوتبال، این قرارداد ناگهان «دو برابر» شده است. در واقع به همین سادگی، یک پول بسیار درشت از پاداش صعود تیم ملی، در اختیار سرمربی پرتغالی قرار گرفته است.

سپر رسانه‌ای

نکته مهم دیگری که در برنامه فوتبال برتر مطرح شد، بحث «سپر رسانه‌ای» بود. موضوعی که نشان می‌داد تاج در همه این سال‌ها، با حمایت بی چون و چرای بعضی از اصحاب رسانه روبه‌رو بوده است. حالا شاید می‌توان به راحتی متوجه شد که چرا این مدیر با وجود این گاف‌های وحشتناک، هرگز به شکل جدی مورد نقد قرار نگرفته و با چالش‌های بزرگ روبه‌رو نشده است. دوران داشتن چنین سپری برای آقای رییس اما دیگر به پایان رسیده است.