تاجی که از سر بلند نمی‌شود

 شورای شهر و محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران، مدت‌ها تلاش کردند تا شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نشود، اما درنهایت تسلیم شدند و اکنون افشانی بازنشسته از بهشت رفته و پیروز حناچی جای او را گرفته است. در بهشت فوتبالی ایران اما مهدی تاج هنوز دست‌های خود را در برابر این قانون بالا نبرده و همچنان همه راه‌های ممکن برای بقا در فدراسیون فوتبال را امتحان می‌کند، در حالی که طناب‌کشی او با قانون به مرحله‌ای رسیده که هر آن ممکن است این طناب پاره شود و فوتبال ایران را دچار خسارات جبران‌ناپذیری کند. آنچه فوتبال ایران را بر سر ماجرای تاج و بازنشستگی‌اش تهدید می‌کند، صرفا اظهارات اینفانتینو مبنی بر تعلیق و محرومیت نیست. احسان قاضی‌زاده هاشمی که سر دیگر این ماجرا هست نیز به حربه تهدید متوسل شده است علی لاریجانی در جلسه‌ای که نیمه آبان با اعضای فدراسیون فوتبال داشت آب پاکی را روی دست آنها ریخت و گفت هر موسسه‌ای که به نحوی از بودجه‌های دولتی استفاده کند، مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهد بود

محبوبه ولی، روزنامه نگار

از زمان جدی شدن موضوع ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، مهدی تاج هر راهی را برای اینکه مشمول این قانون نشود،‌ رفته است. از اولین راه‌ها توسل به درصد جانبازی بود. براساس مصوبه مجلس، قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال جانبازان بالای 50 درصد نمی‌شود و آنها می‌توانند در پست‌های خود باقی بمانند. 

از سوی دیگر جانبازان ممکن است به دلیل آثار ترکشی که در بدن دارند یا سموم شیمیایی که استنشاق کرده‌اند، به مرور زمان آسیب بیشتری ببینند و بدین‌ترتیب درصد جانبازی آنها افزایش پیدا کند. تاج که دارای 45 درصد جانبازی است، اعلام کرد اگر مجددا به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مراجعه کند، درصد جانبازی او بالای 50 درصد تعیین خواهد شد. اما حسن روحانی، رئیس جمهوری به بنیاد شهید دستور داد تا اجرای کامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان کمیسیون پزشکی این بنیاد تشکیل نشود زیرا احتمال می‌رفت که این کمیسیون با سیل و فشار مدیرانی مواجه شود که خواهان افزایش درصد جانبازی خود هستند. بدین ترتیب راهکار «درصد جانبازی» برای تاج راه به جایی نبرد.

در مرحله‌ای دیگر او و فدراسیون فوتبال استدلال کردند که این فدراسیون خصوصی است و قانون منع به کارگیری بازنشستگان مربوط به مجموعه‌های خصوصی نمی‌شود. بدین ترتیب فدراسیون فوتبال و در رأس آن مهدی تاج نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشتند و با طرح مستندات رسمی معاون حقوقی وزارت ورزش و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش سعی کردند ثابت کنند که فدراسیون فوتبال خصوصی است. 

اما این نامه هم راه به جایی نبرد. علی لاریجانی در جلسه‌ای که نیمه آبان با اعضای فدراسیون فوتبال داشت آب پاکی را روی دست آنها ریخت و گفت که شمولیت قانون جدید فقط مربوط به موسسات دولتی نمی‌شود، بلکه هر موسسه‌ای که به نحوی از بودجه‌های دولتی استفاده کند، مشمول این قانون خواهد بود و چون در این امور فدراسیون‌های ورزشی نیز به نحوی در فهرست موسسات عمومی غیردولتی گنجانده می شوند، مشمول قانون خواهند بود.

ماندن به قیمت تعلیق؟

در حالی که هنوز بر سر معاون حقوقی این فدراسیون و نمایندگان مجلس بر سر «عمومی غیردولتی» بودن یا «خصوصی» بودن فدراسیون فوتبال اختلاف‌نظر و بحث هست، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده فریمان در مجلس و از طراحان قانون منع به کارگیری بازنشستگان در صفحه اینستاگرام خود ویدئویی منتشر کرد از مصاحبه عادل فردوسی‌پور با اینفانتینو و مدعی شد تاج برای بقای خود در فدراسیون فوتبال متوسل به فیفا شده است.

بر اساس قوانین فیفا، فدراسیون فوتبال مستقل است و دولت حق دخالت در آن را ندارد. در ویدئوی منتشر شده، عادل فردوسی‌پور از رئیس فیفا می‌پرسد: «دولت ایران در اجرای این قانون(منع به کارگیری بازنشسته‌ها)هیچ نقشی ندارد و همه چیز برعهده پارلمان(مجلس شورای اسلامی) است. با این حال احتمال تعلیق فوتبال ایران وجود دارد؟» 

و اینفانتینو هم در پاسخ به او می‌گوید: «برای فیفا هیچ تفاوتی ندارد. این دخالت شخص یا نهاد ثالث است و می‌تواند به سرعت باعث تعلیق فوتبال ایران و محرومیت آنها از حضور در جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی 2022 قطر شود. ما از تمامی اتفاقات و تحرکات داخل ایران باخبر هستیم و آن را با دقت رصد می‌کنیم.»

با انتشار این ویدئو تاج اکنون متهم است به اینکه برای حفظ صندلی خود، موضوعی داخلی را با طرفی خارجی در میان گذاشته و از طریق تهدید فیفا به تعلیق فوتبال قصد دارد مجلس ایران را تحت فشار بگذارد تا او را از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی کند.

گفته می‌شود این ویدئو که روی آن نوشته شده «غیرقابل پخش»، قرار نبوده پخش شود اما از آنجا که قاضی زاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما نیز هست، به آن دسترسی داشته و آن را منتشر کرده تا دست تاج را رو کند. او حتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مافیای فوتبال برای حفظ پست دست به چنین مصاحبه سفارشی با عادل فردوسی‌پور می‌زند و اینگونه قانون کشورشان را مورد تعرض قرار می‌دهند.»

او در آخر نیز متذکر شد: «آقای تاج نشان داد ایشان راه حل مشکل نیست بلکه خود، جزئی ازمشکل است.»

البته تاج تمام این اتهامات و مذاکرات پشت پرده با اینفانتینو را رد می‌کند، اما آنچه که رد کردنی نیست تلاش بی‌وقفه او برای ماندن در فدراسیون فوتبال است که وقتی از حد می‌گذرد و کار را به افشاگری و اتهام‌زنی و تهدید فوتبال ایران می‌کشاند، واقعا سوال‌برانگیز می‌شود که فردی چون تاج که مدعی خدمت و دلسوزی برای کشور و فوتبال آن است، چرا داوطلبانه از سمت خود استعفا نمی‌کند و جای خود را به یک نیروی جوان نمی‌دهد تا خطر تعلیق را نیز از سر فوتبال ایران کم کند. 

تهدید به بی‌پولی و بی‌مکانی

البته آنچه که فوتبال ایران را بر سر ماجرای تاج و بازنشستگی‌اش تهدید می‌کند، صرفا اظهارات اینفانتینو نیست. احسان قاضی‌زاده هاشمی که سر دیگر این ماجرا هست نیز به حربه تهدید متوسل شده و روز گذشته در برنامه تلویزیونی حالا خورشید گفته است که «اگر تاج استعفا ندهد، تمام منابع مالی که از سمت وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال داده می‌شود، قطع خواهد شد و حتی یک ریال هم به فدراسیون فوتبال داده نمی‌شود.»

او ادامه داد: «همچنین وزارت ورزش هیچ مکان ورزشی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نمی‌دهد و این یعنی فدراسیون نمی‌تواند از استادیوم آزادی استفاده کند.»

تهدیدهای این نماینده مجلس به همین جا ختم نشد، بلکه موضوع مالیات را نیز مطرح و تاکید کرد که فدراسیون فوتبال تا به حال مالیات لازم به دولت را نپرداخته باید این کار را انجام دهد و مالیاتش را بپردازد.

او برای تعلیق نشدن فوتبال ایران در صورت استعفای تاج نیز راهکار برگزاری مجمع فوق‌العاده را پیشنهاد داده و گفته است: از این طریق هم اساسنامه فیفا رعایت می‌شود و هم تغییر و تحولات رخ می‌دهد.

اما اگر مجمع نیز به تاج رأی داد چه؟ قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: «در بند اول شرایط احزار مجمع آمده است که اعضای هیات رئیسه نباید خلاف قوانین ایران عمل کنند. آقای اینفانتینو هم در مصاحبه‌اش گفته است که اگر این تصمیم با رای مجمع انجام بگیرد، قابل اجرا خواهد بود.»

با ارائه این راهکار باید دید تاج چه حربه جدیدی را به کار خواهد برد. گفته می‌شود که او در جلسات خصوصی فدراسیون و وزارت ورزش گفته است که تا 15 آذر خواهد رفت. او می‌رود اما آنچه به قوت خود باقی می‌ماند این سوال است که در پُست‌هایی این چنین چه خبر است که صاحبانشان اینگونه برای حفظشان می‌جنگند؟