چرا فیبا ایران را تیم صعود کننده نمی‌داند؟

در حالی که بعد از سوت آخر بازی با فیلیپین بازیکنان ایران به خوشحالی صعود به جام جهانی مشغول شدند و رسانه‌های داخلی به بازتاب این موضوع پرداختند، برخی معادلات که احتمال وقوع‌شان چیزی در حدود یک درصد است، باعث شده تا فیبا خبری از صعود ایران مخابره نکند و فعلا تیم ملی کشورمان را جزو تیم‌های حاضر در جام جهانی 2019 چین به حساب نیاورد. اگر ایران برابر ژاپن با اختلاف بیشتر از هشت امتیاز ببازد، برابر استرالیا هم شکست بخورد و در مقابل ژاپن بازی را به قطر واگذار کند و فیلیپین هم دو دیدارش را برابر قطر و قزاقستان با برد پشت سر بگذارد، ضمن اینکه اردن نیز بتواند چین و نیوزیلند را شکست بدهد، احتمال منتفی شدن صعود ایران وجود دارد. البته با توجه به بررسی امتیازات و نتایج تیم چهارم هر گروه صعود نکردن ایران باز هم بعید است چراکه در بدبینانه‌ترین حالت اگر تیم ایران در دو بازی آینده خود شکست بخورد و ژاپن و فیلیپین هم در دیدارهای خود به پیروزی برسند، ژاپن 20 امتیازی و تیم‌های ایران و فیلیپین 19 امتیازی می‌شوند. به این ترتیب با توجه به معدل گل تیم سوم گروه F انتخاب شده و بدون دردسر به جام جهانی می‌رود و نتایج تیم چهارم گروه F باید با نتایج تیم چهارم گروه E مقایسه شود تا نماینده هفتم آسیا جواز صعود به جام جهانی را بگیرد. 

در این شرایط تیم ایران نسبت به اردن (تیم چهارم گروه مقابل) برتری دارد. ایران فعلا با هفت پیروزی و سه شکست و کسب 17 امتیاز در رتبه دوم گروه F انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا قرار دارد و تیم‌های ژاپن و فیلیپین به ترتیب با 16 و 15 امتیاز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. تیم کشورمان در پنجره ششم باید اسفند دو دیدار در تهران برابر ژاپن و استرالیا برگزار کند.

    

 


موسوی نقره داغ شد

کمیته انضباطی فدراسیون والیبال به بررسی اتفاقات دیدار پیام مشهد و سایپای تهران و اظهارات محمد وکیلی سرمربی دورنای ارومیه پرداخت و احکام خود را صادر کرد. بر اساس احکام کمیته انضباطی از تیم پیام مشهد، برای مهدی فعال کمک‌مربی یک جلسه محرومیت قطع، سعید مصطفی‌وند یک جلسه محرومیت تعلیقی تا پایان لیگ 97، امین علوی یک جلسه محرومیت تعلیقی تا پایان لیگ 97 و 20 میلیون ریال جریمه نقدی، تذکر کتبی به تیم پیام مشهد در خصوص رفتار تماشاگران و نظارت بیشتر برآنها و رعایت نزاکت حکم صادر شد. همچنین سیدمحمد موسوی هم به یک جلسه محرومیت قطعی و 80 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد تا حسابی نقره‌ داغ شود. همچنین از تیم سایپا هم رضا مومنی‌مقدم کمک‌مربی تذکر کتبی گرفت و حمزه زرینی به یک جلسه محرومیت قطعی و 50 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. در خصوص محمد وکیلی سرمربی دورنای ارومیه نیز تذکر شفاهی به او داده شد. لیگ والیبال امسال حسابی بوی خشونت گرفته که هنوز نیم‌فصل تمام نشده شاهد این حجم از احکام انضباطی هستیم. احکامی که هنوز دامن سعید معروف را نگرفته و احمد ضیایی هم که امروز تکلیفش برای ماندن یا رفتن از ریاست فدراسیون باید مشخص شود، فعلا واکنشی به این حواشی نشان نداده است. لیگ والیبال در موج احکام انضباطی امروز هفته یازدهم را سپری خواهد کرد. هفته‌ای که در آن نبرد بالانشین‌ها شکل خواهد گرفت. در این هفته تیم صدرنشین ورامین در خانه میزبان شهرداری گنبد خواهد بود، تیم رده دومی پیام پذیرای پیکان تهران است، سایپا از شهرداری تبریز پذیرایی می‌کند و دیدار دو تیم خاتم اردکان و عقاب نهاجا به دلیل حضور خاتم در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان این هفته برگزار نخواهد شد و دیدار معوقه دو تیم روز یکشنبه انجام می‌شود.