پنجره نقل و انتقالات فوتبال اروپا هنوز بسته نشده و همچنان جابجایی‌های زیادی در باشگاه‌های مختلف اتفاق می‌افتد. تا امروز اما 12 باشگاه بیشتر از دیگران در این پنجره هزینه کرده‌اند. نکته بسیار جالب در مورد این فهرست، غیبت تیم‌هایی مثل رئال مادرید، پی اس جی و منچستریونایتد و حضور نام‌هایی مثل لیدز و ناتینگام فارست در این فهرست است. حتی انتظار می‌رفت که تیمی مثل نیوکاسل یک پنجره طوفانی را پشت سر بگذارد اما این اتفاق تا امروز رخ نداده است. به هر حال معادله‌های نقل و انتقالات در فوتبال اروپا هنوز به پایان نرسیده‌اند.

بایرن‌مونیخ؛ 117 میلیون یورو

آلمانی‌ها در این پنجره نقل و انتقالات، 4 خرید مهم انجام داده‌اند. باشگاهی که معمولا هزینه زیادی برای جابجایی بازیکن‌ها پرداخت نمی‌کرد و این موضوع را یک خط قرمز برای خودش می‌دانست، برای ترمیم خط دفاعی 67 میلیون یورو هزینه کرد و ماتیاس دلیخت را به خدمت گرفت. آن‌ها یک خرید فوق‌العاده هم دشتند و برای جذب سادیو مانه 32 میلیون یورو هزینه کردند. بایرن با 18 میلیون یورو رایان گراونبرخ را به خدمت گرفت و با یک قرارداد آزارد به سراغ نصیر مزروعی از آژاکس رفت. بایرن در این پنجره یک وداع بسیار مهم داشت. آن‌ها با وجود مخالفت جدی با فروش لواندوفسکی، این بازیکن را با 45 میلیون یورو به بارسلونا دادند. نیکلاس سوله، تولیسو و مارک روکا دیگر جداشده‌های مهم بایرن در تابستان بودند. این تیم 67 میلیون یورو از فروش بازیکنان‌اش به دست آوردند تا 50 میلیون هزینه خالص نقل و انتقالاتی انجام داده باشد.

منچسترسیتی؛ 108 میلیون یورو

سیتی که در چند سال گذشته خرید خاصی برای خط حمله انجام نداده بود، با قدرت به بازار برگشت و ارلینگ هالند را با 60 میلیون یورو از دورتموند به خدمت گرفت. خولیان آلوارز نیز در پایان قرارداد قرضی‌اش به سیتی برگشت تا ترکیبی درخشان در خط حمله این تیم شکل بگیرد. آبی‌ها 48 میلیون یورو هم برای جذب کالوین فیلیپس پرداختند تا خط میانی را تقویت کنند. نکته جذاب در مورد این فصل سیتی، فروش‌های بسیار خوب و هوشمندانه این باشگاه بود. بازیکنی که 56 میلیون یورو برای استرلینگ، 52 میلیون یورو برای ژسوس و 8 میلیون برای پدرو پوسو دریافت کرد. جالب است بدانید که تزار  مالی قهرمان فصل گذشته لیگ انگلیس در بازار، مثبت 13 میلیون یورو بوده است. در حقیقت آن‌ها با وجود جذب سه ستاره بسیار مهم، از نقل و انتقالات درآمدزایی هم کرده‌اند!

لیدزیونایتد؛ 105 میلیون یورو

قرار گرفتن نام لیدز در این فهرست کمی غیرمنتظره به نظر می‌رسد. تیمی که نقل و انتقالات را با توپ پر شروع کرده است. لیدز در این تابستان با جدایی اجباری دو ستاره‌اش روبرو شد. رافینیا به بارسلونا رفت و کالوین فیلیپس هم راهی سیتی شد. سفیدها برندان آرناسون را با 32 میلیون یورو از سارلزبورگ جذب کردند، آن‌ها 25 میلیون یورو نیز برای لوئیس سینسترا از فاینورد پرداختند، تایلر آدامس، راسموس کریستنسن، مارک روکا و دارکو گیابی نیز خریدهای دیگر لیدز در این پنجره بودند. تیمی که فصل گذشته به سختی از سقوط گریخت و حالا اصلا دوست ندارد که در معرض تکرار این تجربه باشد. فصل نقل و انتقالات البته تا اینجا تراز مثبت یک میلیون یورویی را برای این تیم به ارمغان آورده است.

 بارسلونا؛ 103 میلیون یورو

«آن‌ها تنها باشگاه جهان هستند که پول ندارند اما بدون پول خرید می‌کنند!». جملات یولیان ناگلسمن در مورد بارسا، نظر مشترک بسیاری از هواداران فوتبال در مورد این تیم است. با این حال بارسا که فصل گذشته در آستانه ورشکستگی قرار داشت، این بار به کمک فعال کردن اهرم‌های اقتصادی و امضای قرارداد با شریک تجاری جدید و قدرتمندش اسپاتیفای، توانست یک فصل نقل و انتقالات رویایی را سپری کند. بارسا تا اینجا با لواندوفسکی، رافینیا، کریستنسن و کسی قرارداد بسته و انتنظار می‌رود به زودی از سزار آزپلیکوئتا نیز رونمایی کند. آن‌ها در همین پنجره قرارداد دمبله را تمدید کرده‌اند. کوتینیو تا اینجا تنها فروش تابستانی بارسا بوده اما انتظار می‌رود آن‌ها فرانکی دی یونگ را نیز به منچستریونایتد یا چلسی بفروشند.

 تاتنهام؛ 101 میلیون یورو

سرمربی ایتالیایی اسپرز برای ملحق شدن به این باشگاه قول تقویت تیم را از مدیران آن گرفته بود. دنیل لوی نیز در این تابستان برای کونته سنگ تمام گذاشته است. سفیدها 58 میلیون برای ریچارلسیون، 29 میلیون برای بیسوما و 14 میلیون برای اسپنس پرداخت کردند. ایوان پریشیچ، فریزر فاستر و کلمان لنگله نیز خریدهای دیگر این باشگاه در تابستان به شمار می‌روند. استیون برگواین و کارتر ویکس، نفرات جداشده مهم تاتنهام در تابستان هستند. باشگاهی که تراز مالی‌اش تا این لحظه از نقل و انتقالات، منفی 63 میلیون یورو است.

 

آرسنال؛ 97 میلیون یورو

مدیران باشگاه آرسنال هم تلاش کردند تا در این فصل شرایط را برای موفقیت آرتتا و تیم‌اش فراهم کنند. مهم‌ترین خرید آن‌ها، جذب گابریل ژسوس از سیتی برای خط حمله با 52 میلیون یورو بوده است. این تیم فابیو ویرا را از پورتو، مت ترنر را از ام ال اس و مارکینیوش را از سائوپائولو جذب کرده است. متئو گندوزی 11 میلیون یورویی نیز تنها فروش آرسنال در تابستان بوده است. تزار مالی این فصل توپچی‌ها تا اینجا منفی 82 میلیون یورو بوده است.

 چلسی؛ 94 میلیون یورو

حتی پایان امپراتوری آبراموویچ نیز موجب نشده نام چلسی در بین باشگاه‌های پرهزینه تابستان فوتبال اروپا دیده نشود. تاد بولی در این پنجره، رحیم استرلینگ، کالیدو کولیبالی  را جذب کرده و کانر گلگر را نیز در پایان قرارداد قرضی‌اش به خدمت گرفته است. روملو لوکاکو نیز در تابستان این باشگاه را ترک کرد و رودیگر و کریستنسن نیز از این باشگاه جدا شدند. تراز مالی چلسی در این پنجره منفی 86 میلیون یورو بوده است.

 یوونتوس؛ 89 میلیون یورو

یووه در میان معدود تیم‌های بزرگی دیده می‌شود که تراز مالی مثبتی دارد و فعلا 9 میلیون یورو از نقل و انتقالات سود کرده است. آن‌ها دلیخت را به بایرن فرستادند و دمیرال را نیز به آتالانتا دادند. یووه در دفاع به سراغ برمر رفت و 41 میلیون یورو برای او هزینه کرد. آن‌ها قرارداد کیه زا را نیز با 40 میلیون یورو دائمی کردند. بهترین خریدهای این تیم اما به صورت رایگان راهی تورین شدند. آنخل دی‌ماریا و پل پوگبا که زمانی بازیکنان بسیار گرانقیمتی بودند، با قراردادهای آزاد و رایگان راهی یووه شدند.

 دورتموند، 86 میلیون یورو

دورتموند در این پنجره باید با جدایی بهترین بازیکن‌اش یعنی ارلینگ هالند کنار می‌آمد. ستاره‌ای که راهی من‌سیتی شد. دورتموندی‌ها اکسل ویتسل را نیز به اتلتیکومادرید سپردند. باشگاه برای پر کردن جای خالی هالند، به سراغ هالر رفت اما مبتلا شدن این بازیکن به تومور سرطانی، نگرانی‌های زیادی در مورد او به وجود اورده است. کریم آدیمی، نیکو شلوتربک و صالح اوزان، دیگر خریدهای تابستانی زنبورها هستند.

 

لیورپول؛ 85 میلیون یورو

در شروع نبردهای پیش فصل داروین نونیز به خاطر خراب کردن چند موقعیت به شدت مورد انتقاد قرار داشت اما زدن 4 گل در یک نبرد دوستانه، نگاه‌ها را نسبت به این بازیکن تغییر داد. این ستاره 75 میلیون یورویی مهم‌ترین خرید باشگاه لیورپول در تابستان به حساب می‌آید. به جز ستاره سابق بنفیکا، کلوپ به سراغ فابیو کاروالیو و کالوین رمزی نیز رفته و با همین نفرات پرونده نقل و انتقالات باشگاه‌اش را بسته است. سادیو مانه، نکو ویلیامز، مینامینو، بن دیوس و گروئیچ، جداشده‌های کلیدی قرمزها در تابستان به حساب می‌آیند.

 

آژاکس؛ 85 میلیون یورو

شاید آژاکس در بین تیم‌های پرهزینه فوتبال اروپا دیده شود اما تراز مالی این تیم در تابستان مثبت 22 میلیون یورو بوده است. این تیم برگواین، کالوین باسی، برایان برابی و اوون ویندال را جذب کرد و در مسیر مخالف، لیساندرو مارتینز، سباستین هالر و رایان گراونبرخ را به فروش رساند تا یک تابستان شلوغ را پشت سر گذاشته باشد.

 

ناتینگام فارست، 81 میلیون یورو

تیم تازه لیگ برتری شده ناتینگام یک زلزله اساسی در ترکیب تیم‌اش به وجود آورده است. آن‌ها تا اینجا 12 بازیکن مختلف جذب کرده‌اند و به زودی قرار است با جسی لینگارد نیز قرارداد امضا کنند. لینگارد سیزدهمین خرید این تیم در پنجره نقل و انتقالات بوده است. به جز لینگارد، تایوین آوونی مهم‌ترین خرید باشگاه انگلیسی به حساب می‌آید.