آریا رهنورد

پرحرارت‌ترین پرونده این روزهای نقل و انتقالات، به نیمار داسیلوا و ماجرای بازگشتش به بارسلونا برمی‌گردد. حالا که پای رئال مادرید نیز به این پرونده باز شده، بارسلونایی‌ها به هر قیمتی خواهان بازگشت این ستاره به تیم‌شان هستند. آخرین مذاکره‌ها میان مدیران بارسا و پاریس بر سر معاوضه کوتینیو به اضافه راکیتیچ و 100 میلیون یورو برای نیمار بوده است. بعید نیست همین روزها دیوانه‌وارترین قرارداد تاریخ میان این باشگاه‌ها امضا شود. حالا دیگر تیم‌های مختلف به هر شرایطی برای خرید بازیکن تن می‌دهند و وضعیت بازار نقل و انتقالات، کاملا از کنترل خارج شده است.

ستاره برزیلی باشگاه پی‌اس‌جی، تنها بازیکن گرانقیمت این روزهای فوتبال اروپا به شمار نمی‌رود. این بازی از مدت‌ها قبل شروع شده و حالا دیگر همه چیز خارج از دایره منطق به نظر می‌رسد. وقتی بارسا برای فروش نیمار به پاری‌سن‌ژرمن 222 میلیون یورو دریافت کرد، به نظر می‌رسد این باشگاه سود قابل توجهی به دست آورده اما همین جابه‌جایی، در نهایت شرایطی را در بازار نقل و انتقالات رقم زد که یک روز گریبان خود بارسلونا را نیز گرفت. بلوگرانا برای خرید جانشین ستاره جداشده، رقم‌های نجومی پرداخت کردند. این باشگاه برای مهره جوان و کم‌تجربه‌ای مثل دمبله، 105 میلیون به باشگاه دورتموند تقدیم کرد و برای خرید کوتینیو از لیورپول نیز هزینه‌ای 180 میلیون یورویی انجام داد. در شرایطی که بازار کاملا به هم ریخته بود، همه نقل و انتقالات از این ماجرا تاثیر گرفتند. قبل از نیمار، رئال مادرید با خرید 100 میلیونی گرت بیل غوغایی در بازار به پا کرده بود و چند سال بعد یونایتد برای خرید پل پوگبا که از محصولات آکادمی خود این باشگاه به شمار می‌رفت، 100 میلیون به حساب باشگاه یوونتوس واریز کرد. در واقع همه جابه‌جایی‌ها زنجیروار به هم متصل بودند و شرایط بازار نقل و انتقالات را تغییر می‌دادند. تا همین سال گذشته، هنوز پای مدافعان به خریدهای نجومی باز نشده بود اما لیورپولی‌ها برای فن دایک حدود 80 میلیون یورو هزینه کردند و همین امسال منچستریونایتد نیز برای خرید مدافع میانی لسترسیتی هری مگوایر با برچسب قیمتی 87 میلیون یورویی این مدافع جوان کنار آمد. یوونتوسی‌ها نیز ماتیاس دلیخت را با رقم 85 میلیون یورو به خدمت گرفتند و بایرنی‌ها که زمانی با خریدهای نجومی کنار نمی‌آمدند، 80 میلیون یورو برای لوکاس هرناندز پرداخت کردند. حالا دیگر وضعیت بازار طوری شده که خرید 100 میلیونی ادن هازارد برای رئال مادرید، خرید 120 میلیونی گریزمان برای بارسا، قرارداد 70 میلیون یورویی رودری با سیتی و پیوستن 65 میلیون یورویی لوکاکو به اینتر، از سوی هواداران فوتبال به عنوان قراردادهایی «ارزان» شناخته می‌شوند!

شاید تا یک دهه قبل، تنها «رئال مادرید» می‌توانست از پس تهیه هزینه‌هایی سرسام‌آور برای خرید بازیکنان بزرگ بربیاید. در واقع زمانی کافی بود رئال روی هر ستاره‌ای دست بگذارد تا به سرعت آن ستاره را جذب کند. حالا اما دیگر همه چیز متفاوت شده و تعداد زیادی از باشگاه‌ها، به سادگی با پرداخت رقم‌هایی سنگین بازیکنان مدنظرشان را در جذب می‌کنند. در اسپانیا به جز رئال و بارسا، اتلتی نیز به سطحی رسیده که برای جذب یک مهره جوان مثل ژوآوو فلیکس 126 میلیون یورو پرداخت می‌کند. در آلمان، بایرن و دورتموند دیگر هراسی از خریدهای نجومی ندارند. 

در انگلیس حالا دیگر به جز منچسترسیتی، چلسی و منچستریونایتد، تیم‌های لیورپول، تاتنهام، اورتون و آرسنال نیز دست به جیب شده‌اند و خریدهای سنگینی انجام می‌دهند. در ایتالیا هم یوونتوس همیشه در کنار خریدهای رایگانش، جایی را برای خریدهای گرانقیمت باز می‌کند و اینتر و میلان نیز دوباره در بازار حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. حالا علاوه بر رقابت برای بردن جام‌ها، رقابت برای تصاحب ستاره‌ها نیز به اوج رسیده است. بشکه‌های نفتی که حالا در کشورهای مختلف به فروش می‌رسند، حالا صاحب نقش بسیار پررنگی در دنیای فوتبال شده‌اند. درآمد باشگاه‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار بالاتر رفته و این موضوع، ظاهر فوتبال را تغییر داده است.

رقابت جنون‌آمیز برای خرید بازیکن، «منطق» را از بازار نقل و انتقالات گرفته است. با این روند بعید نیست روزی از راه برسد که باشگاه‌ها برای خرید یک فوتبالیست، یک میلیارد دلار هم هزینه کنند. تجارت بازیکن حالا به یک تجارت فوق‌العاده پرسود تبدیل شده و تیم‌های مختلف نیز به چنین روندی دامن می‌زنند. به زودی فوتبال، ورزشی خواهد شد که 22 میلیاردر در آن به دنبال یک توپ می‌دوند. شاید اگر اتحاد و هماهنگی میان باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا برای پایین‌ نگه ‌داشتن دستمزدها و رقم قرارداد ستاره‌ها وجود داشت، این اعداد هیچ‌وقت از سقف خاصی عبور نمی‌کردند اما حالا همه تیم‌ها برای برنده‌ شدن در حال خرد کردن همدیگر هستند و بدون آنکه خودشان بدانند، با پرداختن این رقم‌ها آینده فوتبال در دنیا را به شکل جدی تهدید می‌کنند. اگر راه حلی برای سامان دادن به رقم‌های فعلی بازار وجود نداشته باشد، دیگر کنترلی روی فصل نقل و انتقالات صورت نخواهد گرفت و فاصله باشگاه‌های پولدار با تیم‌های معمولی، بیش از حد زیاد خواهد شد. آنقدر زیاد که شاید این تیم‌ها خودشان را کاملا جدا کنند و به جای لیگ‌های کشور خودشان، در یک لیگ بین‌المللی با هم مسابقه بدهند.