مردان خشمگین!

اگر کارلوس کی‌روش را یک استثنا بدانیم، باید بپذیریم که مربیان پرتغالی در فوتبال ایران چندان موفق نبوده‌اند و معمولا رابطه خوبی با بازیکنان نداشته‌اند. حتی خود کی‌روش نیز به لحاظ رفتاری، ویژگی‌های خاصی داشت و کنار آمدن با او چندان ساده نبود. این فصل فوتبال ایران با دو سرمربی پرتغالی آغاز خواهد شد و دو تیم مدعی قرار است نیمکت‌شان را به مردانی از این کشور بسپارند. باید منتظر ماند و دید که آنها چه عملکردی در تیم‌های جدیدشان خواهند داشت.

آریا رهنورد

نلو وینگادا

نلو وینگادا یکی از اولین مربیان پرتغالی بود که به فوتبال ایران قدم گذاشت. او 13 سال قبل، هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. تیمی که ستاره‌های زیادی و البته حواشی بزرگی داشت. وینگادا تنها به اندازه 9 مسابقه روی نیمکت این باشگاه دوام آورد. شکست وحشتناک پنج گله روبه‌روی الغرافه نیز در همین دوره رقم خورد. نلو هرگز نتوانست رابطه نزدیکی با ستاره‌های فوتبال ایران برقرار کند. او بعدها در یک مصاحبه فاش کرد که در شب شکست دردناک روبه‌روی حریف قطری، بعضی از بازیکنان مشغول خنده و شوخی بوده‌اند! دوران حضور وینگادا در فوتبال ایران همین‌جا تمام نشد. او مدتی به عنوان مشاور در کنار دوست نزدیکش کارلوس کی‌روش حضور داشت و در بازی‌های آسیایی نیز با اصرار کی‌روش، سرمربی تیم ملی امید شد. تیمی که در بازی‌های آسیایی حتی نتوانست از گروهش صعود کند. امیدها با وینگادا حتی نتوانستند «یک برد» را هم جشن بگیرند و دوران حضور او در این تیم هم تنها بعد از 6 مسابقه رسما تمام شد.

 فوتبال ایران در فصل تازه، دو مربی دیگر از کشور پرتغال نیز خواهد داشت. ریکاردو سا پینتو یکی از این دو مربی است که به تهران سفر کرده و رسما به عنوان سرمربی باشگاه استقلال معرفی شده است

مانوئل ژوزه

چند سال بعد از وینگادا، پرسپولیسی‌ها باز هم به سراغ یک مربی پرتغالی رفتند و باز هم نتیجه نگرفتند. مانوئل ژوزه سرمربی تیم کهکشانی رویانیان در لیگ برتر دوازدهم شد. تیمی که همه انتظار داشتند به قهرمانی لیگ برتر برسد. ژوزه که در الاهلی مصر فوق‌العاده نتیجه گرفته بود و با لقب فرگوسن مصر شناخته می‌شد، در پرسپولیس اصلا محبوب نبود. این مربی همیشه بداخلاق، تنها روی نیمکت می‌نشست و در جریان بازی‌ها از جایش تکان نمی‌خورد. او فقط یک نیم‌فصل در پرسپولیس ماند و باشگاه یحیی گل‌محمدی را جایگزینش کرد. ژوزه بعد از این جدایی پرونده شکایت از قرمزها را به راه انداخت و غرامت سنگینی هم از این باشگاه گرفت.

کارلوس کی‌روش

تا امروز موفق‌ترین مربی پرتغالی تاریخ فوتبال ایران، کارلوس کی‌روش بوده است. البته در بین مربیان خارجی فوتبال ایران، کم‌تر کسی برای پیاده کردن ایده‌هایش به اندازه کارلوس زمان داشته است. او «هشت سال» سرمربی تیم ملی بود و به مرور زمان توانست تیم دلخواهش را بسازد. تیمی که بعد از یک دوره غیبت در جام جهانی، با این مربی در دو جام جهانی متوالی حاضر شد. نمایش ایران روبه‌روی آرژانتین در اولین دوره جام جهانی استثنایی به نظر می‌رسید. کی‌روش در دومین دوره نیز تیم را به شدت به صعود نزدیک کرد. ایران بعد از 20 سال با این مربی برنده یک مسابقه در جام جهانی شد، روبه‌روی اسپانیا هم عالی بود و برابر پرتغال به تساوی رسید. نقطه تاریک دوران کاری کی‌روش در فوتبال ایران اما به جام ملت‌های آسیا برمی‌گردد. او با ایران در دو دوره مختلف این جام حاضر شد و نتوانست قهرمانی را از آن خودش کند. ایران با این مربی حتی به فینال جام ملت‌های آسیا نیز راه پیدا نکرد. او البته به لحاظ رفتاری نیز قابل نقد به نظر می‌رسید  و فضایی دوقطبی را در اطراف تیم ملی به وجود آورد. با این حال نمی‌توان موفقیت‌های بزرگ این مربی در فوتبال ایران را به سادگی نادیده گرفت.

پائولو سرژیو

سرژیو یکی دیگر از مربیان پرتغالی بود که به فوتبال ایران قدم گذاشت و سرمربی صنعت نفت آبادان شد. هواداران باشگاه به سبک فوتبال این مربی علاقه‌مند بودند اما عملکرد او در تیم و نتایجش چندان دلچسب به نظر نمی‌رسید و سرژیو را در مسیر جدایی از نفت و فوتبال ایران قرار داد. شاید نفت تیمی باشد که بعضی مربی‌ها را حتی به تیم ملی ایران برساند اما در مورد پائولو این اتفاق رخ نداد و او در مجموع در فوتبال ایران با اقبال چندانی روبه‌رو نشد.

تازه‌واردها  

فوتبال ایران در فصل تازه، دو مربی دیگر از کشور پرتغال نیز خواهد داشت. ریکاردو سا پینتو یکی از این دو مربی است که به تهران سفر کرده و رسما به عنوان سرمربی باشگاه استقلال معرفی شده است. او در دوران مربیگری در کشورهای زیادی کار کرده و تیم‌های زیادی را تغییر داده اما موفقیت چندان بزرگی نداشته است. این مربی معمولا خیلی هم زود عصبانی می‌شود و همیشه مستعد نمایش خشونت در کنار زمین است. گزینه دیگر فوتبال ایران نیز ژوزه مورایس است که رسما به سپاهان پیوسته است. کسی که در طلایی‌ترین سال‌های مورینیو در اینتر و رئال مادرید در کنار این مربی حضور داشته و دستیار او بوده است. انتخاب او نیز یک انتخاب جذاب برای لیگ برتر خواهد بود.