آریا طاری

 

جدایی سادیو مانه از لیورپول برای طرفداران این باشگاه دردناک به نظر می‌رسید. چراکه این فقط به معنی جدایی یک ستاره از یک باشگاه نبود. این تصمیم سادیو، یکی از بهترین مثلث‌های هجومی دنیای فوتبال را هم به انتهای راه رساند. به بهانه فروپاشی این مثلث دوست‌داشتنی، بد نیست بهترین مثلث‌های هجومی تاریخ فوتبال را مرور کنیم. با این توضیح که همه این ترکیب‌های دوست‌داشتنی در نقطه‌ای به پایان راه رسیده‌اند. چراکه هیچ لذتی در دنیای فوتبال، ابدی نخواهد بود. سادیو مانه فصل جدید را در باشگاه بایرن‌مونیخ آغاز خواهد کرد.

جی دی پی (خنتو، دی استفانو، پوشکاش)

اگر هواداران امروز رئال مادرید سه قهرمانی متوالی تیم‌شان در لیگ قهرمانان را تماشا کرده‌اند، مثلث هجومی تاریخی این تیم تجربه پنج قهرمانی پیاپی در این تورنمنت را دارند. برد هفت-سه تاریخی باشگاه در فینال اروپا نیز توسط همین مثلث جادویی ساخته شده است. بدون تردید این سه نفر یکی از بهترین مثلث‌های هجومی تاریخ در رئال مادرید بودند. نام‌هایی که هواداران باشگاه هرگز از یاد نبرده‌اند.

آر پی‌ جی (رولینو، پله، جرزینیو)

این یکی از دو مثلث تاریخی فوتبال برزیل و یکی از بهترین ترکیب‌های هجومی در تاریخ فوتبال ملی است. این ترکیب در جام جهانی 1970 ساخته شد. جایی که تیم رویایی برزیل با کنار زدن تک تک رقبا، قهرمانی جام را از آن خودش کرد. البته آنها در آن جام گاهی با اضافه شدن تستائو صاحب چهار مهاجم می‌شدند اما رولینو در راست، جرزینیو در چپ و پله در مرکز خط حمله، آسیب وحشتناکی به خطوط دفاعی  وارد می‌آوردند.

ام اس ان (مسی، سوارز، نیمار)

بعضی‌ها باور دارند که این سه نفر بهترین مثلث هجومی تاریخ فوتبال را ساخته‌اند. ترکیب نبوغ مسی، تکنیک نیمار و بی‌رحمی سوارز، بین سال‌های 2014 تا 2017 روزهای فوق‌العاده‌ای برای بارسا ساخت. آنها در کنار هم در یک فصل 131 گل زدند و لیگ قهرمانان اروپا را نیز بردند. جدایی نیمار سرانجام به یکی از رویایی‌ترین مثلث‌های هجومی در تاریخ فوتبال پایان بخشید.

جی اف آر (گولیت، فان باستین، رایکارد)

آنها هم البته یک مثلث کاملا هجومی نیستند اما نمی‌توان نقش‌شان را در تاریخ فوتبال و ردپای‌شان در این رشته ورزشی را به سادگی انکار کرد. این سه نفر در کنار هم، سه بار میلان را قهرمان سری آ کردند و دو بار هم با این تیم، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شدند. آنها یک ترکیب درخشان در بهترین سال‌های تاریخ باشگاه ایتالیایی به شمار می‌رفتند.

بی بی سی (بیل، بنزما، کریستیانو)

قهرمانی‌های پیاپی در قاره اروپا، فقط بخشی از موفقیت‌های شگفت‌آور این مثلث را تعریف می‌کند. ترکیبی مرگبار که در کنار هم، به هیچ حریفی رحم نمی‌کردند و هیچ فرصتی را برای رسیدن به موفقیت از دست نمی‌دادند. با کمک بیل، بنزما و کریس، رئال به اولین باشگاه تاریخ فوتبال تبدیل شد که در فرمت جدید لیگ قهرمانان به سه قهرمانی پیاپی دست پیدا می‌کند. هر سه بازیکن هم نقش بسیار پررنگی در این قهرمانی‌ها ایفا کردند. از این مثلث، رونالدو اولین کسی بود که رئال را ترک کرد، بیل هم در آستانه جدایی رسمی از باشگاه قرار دارد اما بنزما همچنان به درخشش در این تیم ادامه می‌دهد و اخیرا با رئال قهرمان اروپا نیز شده است.

آر آر آر (رونالدو، ریوالدو، رونالدینیو)

آخرین قهرمانی برزیل در جام جهانی، به سال 2002 برمی‌گردد. این موفقیت با یک مثلث درخشان هجومی به دست آمد. رونالدوی آماده، ریوالدوی سرحال و رونالدینیوی تازه‌نفس در آن دوره، برزیل را به یک قهرمانی فراموش‌نشدنی رساندند. موفقیتی که تا امروز دیگر با هیچ ستاره‌ای برای فوتبال برزیل تکرار نشده است. آنها حتی در کشور خودشان هم قهرمان جام جهانی نشدند.

سی کی اس (کرویف، کایزر، اسوارت)

توتال فوتبال تیم ملی هلند بر مبنای ترکیبی شکل گرفت که در آژاکس آغاز شده بود. این مثلث فوق‌العاده در آژاکس، 6 بار لیگ داخلی را فتح کردند و سه بار هم روی سکوی اول لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفتند. آنها به نوعی فرهنگ دنیای فوتبال را تغییر دادند و یک سلیقه تازه را به این رشته ورزشی اضافه کردند.

ام اس اف (مانه، صلاح، فیرمینو)

پایان دادن به حسرت سه دهه قهرمانی در لیگ برتر برای لیورپول، اصلا کار ساده‌ای نبود اما مانه، صلاح و فیرمینو به خوبی از عهده این ماموریت برآمدند.

آنها سه بار هم لیورپول را به فینال لیگ قهرمانان رساندند و یک بار فاتح این جام شدند. شکست مقابل مادرید در فینال امسال، آخرین مسابقه رسمی این مثلث جادویی در  لیورپول بود.

جی بی دی (جرج بست، بابی چارلتون، دنیس لاو)

منچستری‌ها این ترکیب را «مثلث مقدس» می‌نامند. این سه نفر در 1300 بازی 660 گل به ثمر رسانده‌اند و بخشی از بهترین دوره‌های تاریخ یونایتد را ساخته‌اند. اولین قهرمانی اروپایی شیاطین سرخ نیز با درخشش همین مثلث مقدس به دست آمده است.

اس سی جی( سیووی، چارلز، بونیپرتی)

یووه در دهه 50 فرم خوبی نداشت اما عمر سیووری، جان چارلز و جیامپرو بونیپرتی، این تیم را متحول کردند. «مثلث جادویی» هواداران یووه، سه قهرمانی سری آ و دو قهرمانی جام حذفی را برای این باشگاه به ارمغان آوردند.