آریا طاری

سه لیگ از پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا، جشن قهرمانی برگزار شده و لیگ‌های دیگر نیز آخرین روزهای فصل را سپری می‌کنند. حالا حساسیت در این لیگ‌ها به نقطه اوج رسیده و هیجان بسیار زیادی در اطراف ورزشگاه‌های اروپایی وجود دارد. تا بسته شدن پرونده یک فصل ناب و جذاب اروپایی دیگر، چیز بیشتری باقی نمانده و همه در انتظار یک پایان بسیار مهیج هستند. رقابت قهرمانی در انگلیس و ایتالیا و جنگ سهمیه و نبرد برای بقا در لیگ‌های دیگر، بخش مهمی از جذابیت‌های این چند هفته پایانی را خواهند ساخت.

انگلیس؛ به ادی هاو فکر می‌کنم!

سکوت گواردیولا در مورد بازی رئال بالاخره شکست اما او به جای نمایش ناامیدی، تاکید داشت که فقط به بازی بعدی با نیوکاسل و ادی هاو فکر می‌کند. پپ به خوبی می‌داند که هنوز می‌تواند فصل را با یک جام تمام کند و قهرمانی لیگ برتر را برای سومین بار به دست بیاورد. یک روز بعد از مسابقه لیورپول و تاتنهام، سیتی باید مهیای نبرد با نیوکاسل شود. رقیبی که در نیم‌فصل اول قعرنشین لیگ برتر بود و نامزد اصلی سقوط به شمار می‌رفت اما با ورود مالکان عربستانی، جذب ادی هاو و خرید چند ستاره خوب، مدام در جدول بالا و بالاتر رفت. آنها در مسابقه امروز به هیچ وجه حریف ساده‌ای برای سیتیزن‌ها نیستند. با این حال سیتی زخم خورده از ماجراهای برنابئو، باید عصبانیتش را به حریف نشان بدهد. امروز در لیگ برتر، چند بازی جذاب دیگر هم برگزار می‌شود. آرسنال و لیدزیونایتد، جدالی است که یکی از تیم‌های آن برای رفتن به لیگ قهرمانان و دیگری برای بقا در لیگ مبارزه می‌کند. بازی اورتون و لستر هم احتمالا مسابقه بسیار جذابی خواهد بود. چراکه اورتون نیز در جنگ برای بقا قرار گرفته است. در این فصل واتفورد و نوریچ دیگر شانس چندانی برای ماندن در لیگ ندارند اما باید از بین لیدز، برنلی و اورتون یک تیم خودش را آماده سقوط بداند. اورتون با لمپارد یک بازی کم‌تر از این رقبا انجام داده و شرایط بهتری برای ماندگار شدن در لیگ برتر خواهد داشت.

ایتالیا؛ این بازگشت‌های باورنکردنی

هفته سی و ششم سری آ با دو کام‌بک دیوانه وار شروع شد. اینتر که در همان 30 دقیقه اول دو گل از بلونیا خورده بود، با قدرت به بازی برگشت و چهار بار دروازه این حریف را باز کرد. جنوا هم با وجود عقب بودن از یووه، ناگهان توانست این حریف را شکست بدهد تا به بقا در لیگ امیدوار شود. حالا اینتر دوباره به صدر جدول رسیده و فشار را روی شانه‌های میلان گذاشته است. میلان در صورت شکست دادن هلاس ورونا در مسابقه امشب، دوباره به صدر جدول برمی‌گردد. در  انتهای جدول هم رقابت نفس‌گیری بین کالیاری و سالرنیتانا انجام می‌شود که به نوعی فینال پایین جدول است. دو تیمی که به شدت خطر سقوط را احساس می‌کنند و شرایط نگران‌کننده‌ای دارند. فعلا در سری آ همه چیز به جذاب‌ترین شکل ممکن ادامه پیدا می‌کند و شرایط به شدت تماشایی به نظر می‌رسد.

اسپانیا؛ همه آماده دربی

بازی بزرگ این هفته اسپانیا ساعت 23:30 بین رئال مادرید و اتلتیکو برگزار می‌شود. جدال دو تیمی که شرایط بسیار متفاوتی را در این فصل پشت سر گذاشتند. اتلتیکو این فصل با سیمئونه هیچ جامی به دست نیاورد اما رئال قهرمان لالیگا شده و به فینال لیگ قهرمانان نیز رسیده است. با این وجود اهمیت چنین مسابقه‌ای، فراتر از شرایط جدول خواهد بود. اتلتیکو هنوز نتوانسته سهمیه اروپا را قطعی کند و این مساله برای روخی بلانکوس به شدت اضطراب‌آور است. شکست روبه‌روی مادرید شرایط دشواری برای آنها خواهد ساخت. در مقابل مادریدی‌ها با روحیه فوق‌العاده از کار بزرگی که روبه‌روی سیتی انجام داده‌اند به این مسابقه قدم می‌گذارند. دیدارهای حساس انتهای جدول لالیگا دیروز برگزار شده‌اند و حالا همه نگاه‌ها معطوف دربی بزرگ شهر مادرید است که مثل همیشه هیجان بسیار زیادی خواهد داشت. مسابقه بزرگی که همیشه انگیزه‌های متفاوتی در آن آشکار بوده‌ است.

آلمان؛ مرگ و زندگی برای اشتوتگارت

سه مسابقه از هفته ماقبل پایانی بوندس‌لیگا امروز برگزار می‌شوند. بایرن که قهرمانی لیگ را جشن گرفته، روبه‌روی اشتوتگارت قرار می‌گیرد. این بازی برای مونیخی‌ها تشریفاتی اما برای حریف‌شان بسیار حساس و تعیین‌کننده است. اشتوتگارت در صورت واگذار کردن نتیجه این بازی، به دیدار پلی‌آف برای تعیین سقوط یا بقا خواهد رفت. حتی احتمال دارد که این تیم سقوط مستقیم از لیگ را نیز تجربه کند. در نتیجه آنها برای این مسابقه با همه وجود به آب و آتش خواهند زد. در مسابقه بعدی فینالیست این فصل لیگ اروپا یعنی فرانکفورت روبه‌روی مونشن گلادباخ قرار می‌گیرد. بازی آخر امشب هم بین لایپزیک و آگزبورگ برگزار می‌شود. یک بازی بسیار حساس بین این دو تیم انجام می‌شود. چراکه لایپزیک به دنبال رسیدن به لیگ قهرمانان است و آگزبورگ همچنان خطر سقوط را احساس می‌کند و شرایط نگران‌کننده‌ای در جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ فوتبال آلمان دارد .