آریا طاری

برخلاف آن‌چه این روزها در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که در ژانویه یک نقل و انتقال بزرگ در دنیای فوتبال صورت بگیرد و بمبی به مرحله انفجار برسد. با این حال بدون هیچ شک و تردیدی در تابستان آینده، خبرهای مهمی در این خصوص دنیای فوتبال را به لرزه درمی‌آورد. مرور فهرست گرانقیمت‌ترین‌ ستاره‌های حال حاضر دنیا، یک حقیقت واضح را یادآوری می‌کند. اینکه دیگر نه مسی در لالیگا و نه حتی رونالدو در سری آ، گرانقیمت‌ترین‌ها نیستند. لئو در فهرست بیشترین ارزش‌گذاری تخمینی فوتبالیست‌ها در رده 24 قرار گرفته و کریس به رده شصت و سوم تبعید شده است. دنیای فوتبال، کمی عوض شده اما هنوز هم هیچ فوتبالیستی نتوانسته خودش را به استانداردهای روزهای اوج این دو فوق‌ستاره برساند.

لیگ فرانسه؛ کیلیان امباپه (پی‌اس‌جی)

ستاره 22 ساله پی‌اس‌جی نه فقط گرانقیمت‌ترین فوتبالیست لیگ فرانسه، بلکه گرانقیمت‌ترین بازیکن حال حاضر دنیا به شمار می‌رود. برای این بازیکن، برچسب قیمت 180 میلیون یوریی در نظر گرفته شده اما بعید است باشگاه فرانسوی با رقمی کم‌تر از 200 میلیون یورو، این ستاره را به فروش برساند. پدیده سابق موناکو، حالا به یک ستاره تمام‌عیار در فوتبال دنیا تبدیل شده و یک قهرمانی جام جهانی را نیز در کارنامه دارد. او تا 22 سالگی، موفقیت‌های چشمگیری داشته اما هنوز برنده لیگ قهرمانان اروپا نشده است. رئال مادرید یکی از مشتریان همیشگی کیلیان در این سال‌ها بوده اما گفته می‌شود تعریف و تمجیدهای زیدان از بنزما و نام بردن از او به عنوان بهترین مهاجم فرانسوی تاریخ، امباپه را نسبت به این انتقال کمی بدبین کرده است. ستاره جوان فرانسوی، فوتبالیست فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد و یکی از سریع‌ترین بازیکنان دنیا نیز به شمار می‌رود. جالب اینکه نفر دوم فهرست گرانقیمت‌ترین فوتبالیست‌های دنیا، همبازی و دوست صمیمی امباپه است. نیمار با ارزش 128 میلیون یورویی، در این فهرست در جایگاه دوم قرار دارد.

لیگ انگلیس؛ این چهار نفر!

در لیگ برتر چهار بازیکن با ارزش تخمینی 120 میلیون یورویی، گرانقیمت‌ترین مهره‌ها به شمار می‌روند. سادیو مانه یکی از این نفرات است. مهره‌ای که توانسته به یکی از کلیدی‌ترین ستاره‌های تیم یورگن کلوپ تبدیل شود. همبازی او یعنی محمد صلاح نیز شرایط کاملا مشابهی دارد. برای او نیز رقم تخمینی 120 میلیون یورو در نظر گرفته می‌شود. این دو بازیکن 28 ساله در کنار هم، نقش بسیار مهمی در قهرمان شدن لیورپول در لیگ برتر پس از سه دهه داشته‌اند. به این فهرست، باید گرانقیمت‌ترین بازیکن انگلیسی لیگ برتر را هم اضافه کرد. هری کین در حال حاضر آماده‌ترین و بهترین بازیکن انگلیسی دنیا نیز به شمار می‌رود. ورود مورینیو، هری را در نقطه اوج قرار داده است. وقتی از مهره‌های گرانقیمت لیگ انگلیس حرف می‌زنیم، نباید پاسور فوق‌العاده سیتی را هم از یاد ببریم. برای کوین دی بروینه نیز رقم تخمینی 120 میلیون یورو در نظر گرفته می‌شود. بازیکنی که حتی با چشم‌های بسته هم به هم‌تیمی‌ها پاس گل‌ می‌دهد!‌

لالیگا؛ ژواوو فلیکس (اتلتیکومادرید)

نمایش فلیکس در مادرید، دقیقا همان چیزی نبوده که هواداران آتلتی انتظار داشته‌اند. با این حال پتانسیل‌های این ستاره، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. تبدیل شدن به گرانقیمت‌ترین مهره لالیگا در 21 سالگی، یک دستاورد ویژه برای این ستاره به شمار می‌رود. فلیکس با برچسب 100 میلیون یورویی، به یک مهره کلیدی برای تیم اسپانیایی تبدیل شده است. تیمی که شانس خوبی برای قهرمانی لالیگا در  این فصل دارد. ژواوو با هشت گل و چهار پاس گل در 20 مسابقه این فصل، عملکرد خوبی از خودش به جا گذاشته اما هنوز همه انتظارات را به طور کامل برآورده نکرده است.

بوندس‌لیگا؛ جیدن سانچو و ارلینگ هالند (دورتموند)

از زمانی که ارلینگ هالند پیراهن باشگاه دورتموند را بر تن کرد، تو‌جه‌ها از جیدن سانچو گرفته شدند. حتی شنیده می‌شود که سانچو دیگر گزینه جدی منچستریونایتد هم نیست و این باشگاه نیز شرایط هالند را زیر نظر گرفته است. هر دو بازیکن این روزها با رقم تخمینی 100 میلیون یورو، گرانقیمت‌ترین‌های بوندس‌لیگا هستند.

این دو بازیکن 20 ساله تا همین‌جا عملکرد درخشانی در دورتموند داشته‌اند و احتمالا تابستان آینده این باشگاه را به مقصد یک تیم بزرگ‌تر ترک خواهند کرد. هر دوی آنها با پیشنهادهای بسیار خوبی در بازار نقل و انتقالات روبه‌رو هستند.

سری آ؛ روملو لوکاکو (اینتر)

عملکرد ستاره تنومند بلژیکی در سری آ فوق‌العاده بوده است. کونته به خوبی توانسته از لوکاکو بازی بگیرد و او را به یک ستاره کلیدی در زمین فوتبال تبدیل کند. زوج لوکاکو و مارتینز، حالا یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های فوتبال ایتالیا به شمار می‌روند. لوکاکو در چند سال گذشته نوسان زیادی داشته و فراز و نشیب‌های بزرگی را پشت سر گذاشته اما حالا دیگر به نظر می‌رسد که این بازیکن ثبات موردنیازش را پیدا کرده و صاحب کیفیتی شده که همیشه در جست‌وجویش بوده است. لوکاکو با این فرم، تنها با بردن کفش طلای فوتبال ایتالیا راضی خواهد شد. او در این راه، رقبای بزرگ زیادی دارد.