کیلور، قهرمان خاموش!

داستان کیلور ناواس و رئال مادرید در آخرین روز از پنجره نقل و انتقالات به پایان رسید. رئالی‌ها حتی حاضر به انتقال قرضی این گلر نشدند و او را در ازای آرئولا، به پاری‌سن‌ژرمن فروختند. کیلور در این چند سال، یکی از بهترین‌ مهره‌های رئال مادرید بود اما باشگاه هرگز رفتار دلچسبی با این دروازه‌بان نداشت. او به لحاظ فنی، نمایش درخشانی در رئال داشت اما کاراکتر این سنگربان، اجازه نمی‌داد که او به محبوبیت فوق‌العاده‌ای روی سکوهای برنابئو برسد. ناواس بدون سروصدا به رئال ملحق شد و بدون سروصدا نیز، باشگاه را به مقصد پاریس ترک کرد.

آریا طاری

تابستان 2014 بود که رئالی‌ها به سراغ سنگربان لوانته رفتند و او را به عنوان گلر ذخیره به خدمت گرفتند. پیوستن به یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال دنیا نه به واسطه درخشش درون دروازه لوانته، بلکه به خاطر سپری کردن یک جام جهانی شگفت‌انگیز با تیم ملی کاستاریکا اتفاق افتاد. کاستاریکا با نمایش رویایی ناواس روی خط دروازه، بین هشت تیم برتر جام جهانی قرار گرفت و این دروازه‌بان بلافاصله با پیشنهاد رئال مادرید مواجه شد. کیلور در برنابئو، ذخیره کاسیاس بود و تنها در دیدارهای کوپادل‌ری به میدان می‌رفت. یک سال بعد از اضافه شدن به رئال مادرید، فلورنتینو پرز به سراغ خرید بزرگ داوید دخه‌آ رفت و بر سر این انتقال، با مدیران باشگاه منچستریونایتد به توافق رسید. ماجرای کشدار انتقال گلر اسپانیایی، به آخرین ساعت‌ها از آخرین روز نقل و انتقالات کشیده شد و درست وقتی که به نظر می‌رسید قرارداد رسمی به زودی امضا می‌شود، خراب شدن «دستگاه فکس» و نرسیدن به موقع مدارک، همه چیز را لغو کرد. ناواس که قرار بود به عنوان بخشی از قرارداد داوید دخه‌آ به منچستریونایتد منتقل شود، حتی به فرودگاه شهر منچستر نیز رسیده بود اما ناگهان متوجه شد که دوباره باید به مادرید برگردد. بازگشت به تیمی که یک بار از آن طرد شده بود، اصلا راحت به نظر نمی‌رسید. در مادرید همه می‌دانستند که باشگاه، دیگر ناواس را نمی‌خواهد اما ماجرای دستگاه فکس، تلنگری بزرگ برای این سنگربان بود. او در تیمش اوج گرفت و ناگهان جانشین ایکر کاسیاس شد. کیلور به تدریج جایگاهش را درون دروازه مستحکم کرد. با وجود اینکه باشگاه در همه پنجره‌های نقل و انتقالات، گزینه جدایی احتمالی او را روی میز قرار می‌داد، او با قدرت به کارش ادامه می‌داد و حاضر به تسلیم‌ شدن نبود. ناواس به مرور زمان ثابت کرد که شایستگی بازی برای رئال مادرید را دارد. او اولین بازیکن تاریخ فوتبال کاستاریکا شد که توانسته در فینال لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود.

سه قهرمانی متوالی رئال مادرید در اروپا، یکی از فوق‌العاده‌ترین دوره‌های زمانی تاریخ این باشگاه بود و در این مقطع فراموش‌نشدنی، ناواس یکی از 11 بازیکن ثابت این تیم به شمار می‌رفت. او در ترکیب رئال مادرید، حتی در یکی از دیدارهای حذفی لیگ قهرمانان نیز طعم شکست را نچشید. ناواس همیشه با فشار انتقادها روبه‌رو بود اما با روحیه‌ای آهنین همه چیز را پشت سر گذاشت. البته که او اشتباه‌های بزرگی هم درون دروازه داشت اما هر وقت انتقادها به اوج می‌رسیدند، عملکرد او نیز درون زمین درخشان‌تر می‌شد. بدون ناواس و سیوهای تماشایی‌اش، رئال مادرید نمی‌توانست قهرمان بدون رقیب فوتبال اروپا باشد. او در شرایطی از باشگاه جدا می‌شود که عملکرد تیبو کورتوآ در این تیم، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است. کورتوآ درون دروازه رئال هرگز یک ستاره نبوده و روی بسیاری از گل‌های تیم‌های رقیب، نقش مقصر اصلی را ایفا کرده است. پی‌اس‌جی با خرید کیلور، صاحب یک گلر پرانگیزه خواهد شد. بازیکنی که متخصص بردن لیگ قهرمانان است و این موضوع برای باشگاه فرانسوی و حسرت همیشگی‌اش در قهرمانی اروپا، مفید به نظر می‌رسد. ناواس در طول پنج فصل، 162 بازی برای رئال مادرید انجام داد. او یک بار در تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت و جایزه بهترین بازیکن لیگ قهرمانان را نیز به دست آورد اما هیچ‌وقت بهترین گلر سال جهان و حتی لالیگا نشد. او برای رئال مادرید یک «قهرمان» بود اما از آن‌جایی که به راه انداختن هیاهو علاقه نداشت، نامش در تیترهای درشت و خبرهای داغ به چشم نمی‌خورد. استایل کیلور ناواس، شبیه گلرهای بزرگ دنیای فوتبال نبود. شاید تیبو کورتوآ سنگربان بهتری از او نباشد اما ویژگی‌های ظاهری بهتری برای قضاوت شدن به عنوان یک گلر بزرگ دارد. در عصری که جنجال‌سازی برای بیشتر و بهتر دیده شدن ستاره‌ها یکی از وظایف «ایجنت‌ها» به شمار می‌رود، ناواس همیشه به دور از هیاهو برای رئال مادرید به میدان می‌رفت. شاید اگر او اهل مصاحبه‌های تند، جنجال‌های بزرگ و دوستی نزدیک با رسانه‌ها بود، در مادرید باقی می‌ماند و در مسیر تبدیل شدن به یکی از اسطوره‌های باشگاه قرار می‌گرفت. رئال هیچ‌وقت به اندازه توانایی‌های واقعی کیلور ناواس، از این سنگربان تقدیر نکرد. آنها همیشه به دنبال راهی برای خلاص شدن از دست کیلور بودند اما شاید حالا اهمیت این بازیکن، در دوران پس از او آشکار شود. مرد یک متر و 85 سانتری‌متری، حالا پیراهن شماره هشت پی‌اس‌جی را بر تن خواهد کرد. قهرمان خاموش برنابئو، حالا قرار است ناجی دروازه‌های پارک دو پرنس باشد.