زمان علیه زیدان!

سه سال قبل وقتی زیزو از تیم جوانان رئال مادرید به تیم بزرگسالان باشگاه منتقل شد، هنوز تردیدهای زیادی در مورد توانایی‌های مربیگری او وجود داشت. مرد فرانسوی در اولین دیدار حساس و بزرگ به عنوان سرمربی رئال، نتیجه را در برنابئو به اتلتیکو واگذار کرد اما از این تلنگر به موقع، برای ساختن تیمی استفاده کرد که مدتی بعد شکست دادن بارسا در نیوکمپ را جشن گرفت و در پایان فصل، قهرمان اروپا شد. حالا در اردوی پیش‌فصل، رئال مادرید هفت گل از آتلتی دریافت کرده و زیزو امیدوار است این نتیجه نیز، تلنگری برای تشکیل دوباره یک تیم رویایی و شگفت‌انگیز باشد. کار زیزو در فصل جدید، به شدت سخت به نظر می‌رسد. چراکه انتظارها از او، بیشتر از گذشته هستند.

آریا طاری

اردوی پیش‌فصل برای کهکشانی‌ها، اصلا مطابق انتظار سرمربی باشگاه پیش نرفته است. ظاهرا ستاره‌های رئال مادرید قصد ندارند از «عادت به باخت» فاصله بگیرند و حتی در دیدارهای دوستانه، حریفان‌شان را از دم تیغ بگذرانند. چند ماه از بازگشت زیزو به نیمکت رئال گذشته اما این تیم هم در فصل گذشته و هم در اردوی تابستانی، شکست‌های متعددی را تجربه کرده است. آنها به باختن خو گرفته‌اند و هنوز نتوانسته‌اند چهره‌ تیم مخوف زیدان با سه قهرمانی متوالی در اروپا را بازسازی کنند. اولین مشکل بزرگ مرد فرانسوی در تابستان، چالشی بود که او با گرت بیل تجربه کرد. ادبیات این مربی در مورد ستاره ولزی تیمش، با انتقادهایی از سوی مدیران باشگاه و البته رسانه‌های اسپانیایی همراه شد. گروهی از هواداران رئال مادرید، زیدان را به خاطر به کار بردن این جمله‌ها ستایش می‌کردند اما فشار روی این مربی آنقدر زیاد شد که او در نهایت تصمیم به تغییر لحن گرفت و جمله‌هایش در مورد ستاره شماره 11 تیم را تغییر داد. ماجرا زمانی برای او نگران‌کننده‌تر شد که چینی‌ها سرانجام قید خرید گرت بیل را زدند و این بازیکن برخلاف میل مربی، در تیم ماندگار شد. زیزو بارها تاکید کرده بود که تمایلی به حفظ بیل ندارد اما ظاهرا باشگاه نیز نمی‌تواند در شرایط فعلی این بازیکن را به فروش برساند. ناکامی در فروش مهره‌های مازاد، دردسر بزرگی برای زیزو رقم زده است. او تمایلی به باقی ماندن خامس رودریگس در تیم نیز نداشت اما خامس نیز این روزها به اردوی رئال ملحق شده و زمزمه پیوستنش به ناپولی به بن‌بست رسیده است. مصدومیت شدید آسنسیو و دوری  10 ماهه بازیکن محبوب سرمربی رئال از میادین، بدشانسی بزرگ دیگری بود که در مسیر کهکشانی‌ها قرار گرفت. آنها چند روز بعد از این اتفاق تلخ، در یک دیدار دوستانه هفت گل از آتلتی دریافت کردند. پس از پایان مسابقه، راموس با کنایه زدن به حریف از رفتار تیم سیمئونه انتقاد کرد اما روخی بلانکوس که در دو فینال اروپا مغلوب رئال شده‌اند، هرگز هیچ فرصتی را برای ضربه زدن به این حریف از دست نمی‌دهند. آنها سال گذشته نیز در سوپرجام اروپا چهار بار دروازه رئال را باز کردند تا خیلی زود تیم لوپتگی را در معرض یک چالش جدی قرار بدهند.

رئال نباید اهمیت خط هافبک را نادیده بگیرد. لوکا مودریچ دیگر از روزهای اوج فاصله گرفته و شرایط سنی‌اش مناسب بازی در همه دیدارها نیست. تونی کروس نیز دیگر شادابی گذشته را ندارد و باید در طول فصل زمانی برای استراحت داشته باشد

در فاصله‌ای کوتاه پس از شکست وحشتناک مقابل همشهری‌ها، هواداران رئال مادرید به محض روبه‌رو شدن با فلورنتینو پرز نام «امباپه» را مقابل او فریاد زده‌اند. کیلیان شاید امسال تنها مهره غیرقابل‌فروش پی‌اس‌جی باشد اما هنر پرز همیشه خرید چنین بازیکنانی بوده است. مهم‌ترین خروجی اردوی تابستانی رئال مادرید تا امروز، واضح‌ شدن نیاز تیم به انجام خریدهای جدید بوده است. برخلاف تصور اولیه، رئال در شرایط فعلی تیم کاملی نیست و به تغییرات بیشتری نیاز دارد. هازارد و یوویچ، خط حمله باشگاه را تقویت می‌کنند و مندی و میلیتائو، برای خط دفاعی مفید خواهند بود اما رئال نباید اهمیت خط هافبک را نادیده بگیرد. لوکا مودریچ دیگر از روزهای اوج فاصله گرفته و شرایط سنی‌اش مناسب بازی در همه دیدارها نیست. تونی کروس نیز دیگر شادابی گذشته را ندارد و باید در طول فصل زمانی برای استراحت داشته باشد. حالا که دیگر سبایوس نیز بخشی از تیم نیست، غیبت کاسیمیرو در هر مسابقه غیرقابل‌ جبران خواهد بود. رئال مادرید باید در همین پنجره نقل و انتقالات، حداقل دو هافبک را جذب کند اما در باشگاه تحرکی برای این اتفاق دیده نمی‌شود.

زمان، کلیدی‌ترین مساله این فصل برای تیم زیدان خواهد بود. آنها به زمان نیاز دارند تا خریدهای جدید با مجموعه تیم هماهنگ شوند. زیدان مربی بدنساز تیمش را نیز تغییر داده و کمی طول می‌کشد که مهره‌های تیم به روش‌های بدنسازی این مربی جدید عادت کنند. رسیدن به قهرمانی لالیگا شاید مهم‌ترین خواسته هواداران باشگاه از زیزو در این فصل باشد. چراکه در هشت فصل گذشته، 6 بار بارسلونایی‌ها توانسته‌اند این عنوان را به دست بیاورند و حالا سلطه خودشان را در لالیگا رقم زده‌اند. زیدان به خوبی می‌داند که با یک شروع ضعیف، شانس قهرمانی لالیگا را از دست خواهد داد. او باید تا زمان رسیدن اولین بازی فصل، تیمش را به اوج آمادگی و هماهنگی برساند. اتفاقی که با توجه به شرایط فعلی رئال مادرید، چندان ساده به نظر نمی‌رسد.