آریا رهنورد

نمایش ضعیف هری کین در نبرد با منچستریونایتد، برخی از هواداران اسپرز را به شدت عصبانی کرده است. گروهی از منتقدان مورینیو معتقدند که هری زیر نظر این مربی، آزادی عمل کمی دارد و نمی‌تواند گل‌های زیادی به ثمر برساند. آقای خاص طبق معمول خیلی زود دست به کار شده و با بررسی آمار گل‌زنی مهاجمانش در تیم‌های مختلف، پاسخ پل مرسون و سایر منتقدها را داده است. البته که ژوزه، یک مربی تدافعی است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که مهاجمان مرکزی در تیم‌های او، عملکرد بدی داشته باشند. آیا مهاجم‌های بزرگ زیر نظر سرمربی پرتغالی افت کرده‌اند. آمار درست خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

 دیدیه دروگبا

او همیشه ستاره مورد علاقه ژوزه بوده است. بدون درخشش دروگبا و گل‌های تماشایی‌اش در بازی‌های بزرگ، موفقیت‌های خارق‌العاده اولین دوره حضور ژوزه در چلسی به دست نمی‌آمد. دروگبا یک گل‌زن مادرزاد بود و زیر نظر آقای خاص، به یک مهاجم بزرگ و فراموش‌نشدنی تبدیل شد. دروگبا در چلسی، چهار فصل زیر نظر ژوزه بازی کرد و در این مدت 186 گل برای این باشگاه به ثمر رساند. میانگین گل‌زنی ستاره اهل ساحل عاج، 46 گل در هر فصل بود. او یکی از ستون‌های مهم چلسی در دوران مرد پرتغالی به شمار می‌رفت و به بهترین شکل ممکن نیز، از فرصت‌ها برای گل‌زنی استفاده می‌کرد. شاید فرم کلی بازی چلسی مورینیو، دفاعی بود اما با این حال، این تیم همیشه به موقع گل می‌زد و دروگبا، اولین و مهم‌ترین گل‌زن شیرهای لندن به شمار می‌رفت. دروگبا پس از مورینیو نیز در چلسی ماندگار شد اما بهترین سال‌های او در لندن، همان چهار فصل رویایی با آقای خاص بود. آنها در آن چهار فصل البته قهرمان لیگ قهرمانان اروپا نشدند اما در لیگ برتر، رکوردهای زیادی را جابه‌جا کردند.

 کریستیانو رونالدو

بدون تردید کریس، بهترین بازیکنی بوده که در همه این سال‌ها زیر نظر آقای خاص به میدان رفته است. شاید این دو نفر در مقطع فعلی، رابطه خوبی با هم نداشته باشند و حتی اسم هم را نیز به زبان نیاوردند اما خود مورینیو هم می‌داند که رونالدو، سطح بالاترین شاگردش در دوران مربیگری بوده است. آمار سی آر سون زیر نظر این مربی، به هیچ‌وجه افت نکرد. او در آن سال‌ها، گل‌های فوق‌العاده‌ای برای مادریدی‌ها به ثمر رساند. قهرمانی 100 امتیازی در لالیگا، به کمک همین گل‌ها و البته نقشه‌های ژوزه به دست آمدند. رونالدو سه فصل زیر نظر مورینیو فوتبال بازی کرد. او در آن سه فصل، موفق شد 186 بار دروازه رقبا را باز کند. میانگین سی آر سون در هر فصل، 56 گل بوده است. آماری که ثابت می‌کند مهاجم‌های بزرگ با هدایت مرد پرتغالی، به هیچ وجه ضعیف نمی‌شوند و حتی آمادگی بیشتری از خودشان نشان می‌دهد. شاید دست تقدیر، این مربی را دوباره به این بازیکن برساند اما در شرایط فعلی، آنها ترجیح می‌دهند که از هم فاصله بگیرند و رابطه دوستانه‌ای با هم نداشته باشند.

 کریم بنزما

مورینیو در زمان شروع کار در برنابئو از منتقدین سرسخت بنزما به شمار می‌رفت. او فشار زیادی به کریم آورد و شاید همین فشار، در نهایت از مرد فرانسوی فوتبالیست بهتری ساخت. کریم در شروع دوران کاری مورینیو، عملکرد خوبی نداشت اما به تدریج خودش را پیدا کرد و اوج گرفت. او هنوز جوان بود و در خیلی از بازی‌ها نیز با گونزالو ایگواین تعویض می‌شد. با این وجود آمار این بازیکن زیر نظر آقای خاص، امیدوارکننده به نظر می‌رسد. کریم در سه فصل بازی با این مربی، 78 بار موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. این آمار نشان می‌دهد که او در هر فصل به صورت متوسط 26 گل برای تیم ژوزه به ثمر رسانده است. آن‌ هم در شرایطی که تنها گزینه در دسترس مورینیو نبود و همواره سایه سنگین ایگواین را پشت سر خودش احساس می‌کرد.

زلاتان ایبراهیموویچ

دوران همکاری ایبرا و مورینیو، چندان طولانی نبود اما این دو نفر، رابطه بسیار صمیمانه‌ای با هم داشتند. زلاتان تنها یک فصل و نیم برای آقای خاص بازی کرده اما هرگز دست از تحسین این مربی برنداشته است. او در همان مقطع کوتاه، 58 بار موفق به گل‌زنی برای اینتر شد. در واقع ایبرا به صورت متوسط در هر فصل، 29 گل برای تیم‌های مورینیو زده است. تاکتیک‌های دفاعی ژوزه، هرگز فرصت‌های گل‌زنی را از ایبرا نگرفت.

دیگو میلیتو      

یکی دیگر از مهاجمان فوق‌العاده‌ای که زیر نظر آقای خاص بازی کرده، دیگو میلیتو بوده است. ستاره آرژانتینی اینتر تنها یک فصل زیر نظر مربی آرژانتینی به میدان رفت و در آن فصل، 30 گل برای نراتزوری به ثمر رساند. اگر درخشش خیره‌کننده شاهزاده کوچیک نبود، اینتر نمی‌توانست در آن فصل رویایی، قهرمانی هر سه جام را به دست بیاورد. دیگو در پایان همان لیگ، بهترین مهاجم لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت و بهترین بازیکن زمین، در دیدار فینال روبه‌روی بایرن‌مونیخ بود. اینتر در دفاع و ضدحمله، یک تیم استثنایی بود و میلیتو در ترکیب آن تیم، توانست چشم‌ها را خیره کند.