آریا طاری

خیلی‌ها تصور می‌کنند لیگ فوتبال فرانسه، غیررقابتی‌ترین لیگ فوتبال اروپا باشد. چراکه این اواخر همیشه پی‌اس‌جی این لیگ را فتح کرده اما آمار نشان می‌دهد که از زمان شروع قرن میلادی جدید، لیگ فرانسه بیشتر از هر لیگ دیگری در دنیا، «قهرمان» تولید کرده است. از سال 2001 به بعد هیچ لیگی به اندازه لیگ فرانسه قهرمان نداشته و این موضوع در مقایسه با سایر لیگ‌ها، یک برتری جالب توجه برای لوشامپیونه ایجاد می‌کند. هر چند که به نظر می‌رسد قدرت گرفتن بیش از حد پاریسی‌ها حداقل در چند سال اخیر فضای رقابت در این لیگ را تحت تاثیر قرار داده است.

فرانسه؛ هشت قهرمان

در شروع قرن تازه میلادی، این باشگاه نانت فرانسه بود که بالاتر از تیم‌هایی مثل لیون و لیل، قهرمانی لوشامپیونه را به دست آورد. این هشتمین قهرمانی تاریخ باشگاه نانت در فوتبال فرانسه محسوب می‌شد. از سال 2002 به بعد، دوران قدرتنمایی باشگاه لیون شروع شد. یک نسل رویایی از این باشگاه با ستاره‌هایی مهارنشدنی، توانستند در هفت فصل پیاپی قهرمانی رقابت‌های لیگ فرانسه را از آن خودشان کنند. لیون در آن سال‌ها عملا یک تیم بدون رقیب به نظر می‌رسید و هیچ‌کس قدرت رقابت با این باشگاه را نداشت. جالب اینکه باشگاه لیون تا قبل از شروع این دوره، هرگز نتوانسته بود قهرمان رقابت‌های لوشامپیونه شود. همه دوره‌های طلایی البته یک روز بالاخره به پایان می‌رسند و برای لیون هم درست همین اتفاق رخ داد. سال 2009 این بوردو بود که بالاخره به روند قهرمانی‌های پیاپی باشگاه لیون خاتمه داد. در پایان آن فصل، لیون در رده سوم جدول قرار گرفته بود. یک سال پس از بوردو، این مارسی بود که توانست خودی نشان بدهد و روی سکوی اول لیگ فرانسه برود. در تاریخ لیگ فرانسه هنوز هم هیچ تیمی نتوانسته به اندازه مارسی قهرمان این لیگ شود. یک سال پس از قهرمانی مارسی هم در سال‌هایی که فوتبال فرانسه عملا یک قدرت متمرکز نداشت، تیم لیل توانست قهرمانی را از آن خودش کند. پس از آن سال، ورود دلارهای نفتی به باشگاه پی‌اس‌جی شروع شد و این باشگاه ستاره‌های بزرگی را به خدمت گرفت. با این وجود آنها در رقابت با مون‌پولیه بر سر عنوان قهرمانی شکست خوردند. دوران باشکوه پی‌اس‌جی درست بعد از این شکست آغاز شد. آنها در هفت فصل از هشت فصل گذشته، قهرمان فوتبال فرانسه شده‌اند و تنها در یک فصل، رقابت را به موناکو واگذار کرده‌اند. فوتبال فرانسه از زمان شروع قرن جدید، هشت قهرمان مختلف داشته و از این حیث در بین همه لیگ‌های معتبر و درجه یک اروپایی، رکورددار بوده است.

انگلیس؛ 6 قهرمان

سر الکس فرگوسن بهتر از هر کسی راز و مرز قهرمانی در لیگ برتر را بلد بود. او در سال 2001 یونایتد را به چهاردهمین قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر رساند. بین دو قهرمانی یونایتد در سال‌های 2001 و 2003، این آرسن ونگر بود که با تیمش به عنوان قهرمانی فوتبال انگلیس دست پیدا کرد. تیم ونگر در سال 2004 هم قهرمان شد. آن هم در حالی که حتی یک شکست را نیز تجربه نکرده بود. آنها تنها قهرمان بدون شکست در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌روند. در حقیقت در چهار سال اول قرن جدید، فقط دو تیم آرسنال و یونایتد قهرمان فوتبال انگلیس شده بودند اما چلسی با مورینیو قدم در مسیر متفاوتی گذاشت و دو قهرمانی پیاپی را جشن گرفت. پس از قهرمانی چلسی، یونایتد در سه فصل پیاپی روی سکوی اول رفت و دوباره چلسی بود که توانست قهرمان جزیره شود. قهرمانی یونایتد در سال 2011، اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود اما قهرمانی سیتی در سال 2012، خیلی‌ها را غافلگیر کرد. سیتی رسما به چهارمین تیم قهرمان لیگ برتر در قرن جدید تبدیل شد. لیگ برتر به جز این چهار تیم، دو قهرمان خاص دیگر در قرن جدید داشته است. اول لسترسیتی که سال 2016 در جریان یک معجزه باورنکردنی، توانست جام قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد. قبل از شروع فصل، حتی خود مهره‌های لستر هم باور نمی‌کردند که تیم‌شان از قدرت لازم برای بردن لیگ برتر برخوردار باشد. لیورپول هم فصل گذشته پس از سه دهه، توانست قهرمانی لیگ برتر را از آن خودش کند. آنها برای قهرمان شدن در این لیگ، از یک طلسم دور و دراز رد شدند.

آلمان؛ پنج قهرمان

قرن جدید در فوتبال آلمان، با قهرمانی بایرن‌مونیخ آغاز شد و یک سال بعد، این دورتموند بود که توانست قهرمان بوندس‌لیگا لقب بگیرد. فوتبال آلمان در این دو دهه، در سلطه بایرن و کمی هم دورتموند بوده است. بایرن با 14 قهرمانی در این دو دهه، به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قدرت فوتبال آلمان تبدیل شده است. دورتموند هم مجموعا سه بار قهرمان شده و بوندس‌لیگا در این سال‌ها، سه قهرمان دیگر هم داشته که به اندازه بایرن و دورتموند، تیم‌های بزرگ و مشهوری نیستند. وردربرمن در سال 2004، روی سکوی اول بوندس‌لیگا قرار گرفت و این لیگ را فتح کرد. در سال 2007 هم باشگاه اشتوتگارت دست به یک کار بزرگ زد و قهرمان فوتبال آلمان شد. باشگاهی که حالا در دسته‌های پایین‌تر فوتبال در این کشور گرفتار شده است. سومین قهرمان خاص بوندس‌لیگا در این سال‌ها هم وولفسبورگ بود. تیمی که با چند ستاره جوان و چند پدیده خاص، توانست همه قدرت‌های دیگر لیگ آلمان را مغلوب کند.

ایتالیا؛ چهار قهرمان

شروع قرن جدید در ایتالیا با درخشش باشگاه رم همزمان شد. فرانچسکو توتی که هنوز جوان بود در سال 2001 به همراه تیمش قهرمانی رقابت‌های سری آ را جشن گرفت. پس از آن فصل، گرگ‌ها دیگر هرگز موفق به تکرار این قهرمانی نشدند. پس از موفقیت بزرگ رم، یووه در دو فصل متوالی روی سکوی اول سری آ رفت و قهرمانی این لیگ را جشن گرفت. پس از آن هم نوبت میلان بود که با کارلو آنچلوتی قهرمانی رقابت‌های لیگ فوتبال ایتالیا را به دست آورد. در فصل بعدی، ماجرا کمی پیچیده شد. این بار یووه جام قهرمانی را فتح کرد اما ماجراهای کالچوپولی به وقوع پیوست و قهرمانی از یوونتوس گرفته شد. یووه پس از آن حتی به دسته پایین‌تر لیگ ایتالیا سقوط کرد و دوران بسیار دشواری را پشت سر گذاشت. پایان دوران باشکوه یووه، آغاز سلطنت نراتزوری در فوتبال ایتالیا بود. آبی و مشکی‌ها با این اتفاق جان تازه‌ای گرفتند و در چهار فصل متوالی، به قهرمانی رسیدند. اینتر در این دوران، تیمی بی‌رقیب به نظر می‌رسید و هیچ تیمی نمی‌توانست مقابل آنها بایستد. میلان با مکس الگری اما بالاخره به این سلطه خاتمه داد و به کمک زلاتان، جام قهرمانی را به دست آورد. پس از پایان آن فصل بود که دوران جدیدی در باشگاه یوونتوس رقم خورد و سلطه جدید بانوی پیر در سری آ دوباره شروع شد. یووه در 9 سال گذشته با چند مربی مختلف، قهرمان فوتبال ایتالیا شده است. آنتونیو کونته، الگری و ساری، توانسته‌اند یووه را بالاتر از همه رقبا در فوتبال ایتالیا قرار بدهند. حالا اگر تعداد همه قهرمانی‌های اینتر و میلان در سری آ را روی هم بگذاریم، تازه به تعداد قهرمانی‌های یووه در این لیگ می‌رسیم.

لالیگا؛ چهار قهرمان

از زمان شروع قرن جدید، فقط چهار باشگاه توانسته‌اند خودشان را به عنوان قهرمان لالیگا تثبیت کنند. والنسیا اولین تیمی بود که در این قرن توانست با هدایت رافا بنیتز، قهرمان لالیگا شود. آنها ظرف سه سال، دو بار تیم اول فوتبال اسپانیا شدند. رئال در سال 2003 و بارسا هم در سال 2005 اولین قهرمانی‌شان را در این قرن در لالیگا به دست آوردند. از سال 2005 به بعد، به جز یک فصل، همیشه فقط یا رئال مادرید و یا بارسلونا توانسته‌اند قهرمان فوتبال اسپانیا شوند. اتلتیکومادرید تنها تیمی است که در این سال‌ها به جز این دو باشگاه، روی سکوی اول لالیگا قرار گرفته است. رئال مادرید در مجموع با 34 قهرمانی پرافتخارترین تیم این لیگ به شمار می‌رود و بارسا تا امروز 26 بار قهرمان لالیگا شده است. این در حالی است که اتلتیکومادرید تا امروز فقط 10 بار قهرمانی این لیگ را تصاحب کرده و والنسیا نیز مجموعا 6 بار تیم اول لیگ فوتبال اسپانیا لقب گرفته است.