آریا طاری

فوتبال ایران در این فصل فقط دو نماینده در لیگ قهرمانان آسیا دارد. تیم‌هایی که برای رسیدن به این جام مجوز حرفه‌ای گرفته‌اند اما حالا به دنبال مجوز صعود از مرحله گروهی هستند. در ۶ بازی این مرحله برای ایرانی‌ها، فقط دو برد به دست آمده و سپاهان فولاد از مجموع 18 امتیاز ممکن، فقط نصف این امتیازها را گرفته‌اند. با این وجود عملکرد آنها به لحاظ فنی، اصلا عملکرد ناامیدکننده‌ای نبوده و این تیم‌ها هنوز می‌توانند با قدرت از این مرحله به دور حذفی بازی‌ها برسند.

لیگ قهرمانان برای سپاهان با یک کام‌بک درخشان شروع شد. این تیم با وجود خوردن گل اول مسابقه در نبرد با پاختاکور، خیلی خوب به بازی برگشت و توانست سه بار دروازه حریف را باز کند. نکته جالب توجه در مورد سپاهان، سانترهای عالی و ضربه‌های شروع مجدد درخشان این تیم بود. آنها دو بار روی این ضربات به گل رسیدند و قدرت‌شان را به حریف نشان دادند. شهریار مغانلو نیز ثابت کرد که برای بازی در آسیا ساخته شده است. نکته امیدوارکننده دیگر برای سپاهان، حرکات تکنیکی و ترکیبی خوب بازیکنان تیم به خصوص فرشاد احمدزاده و سروش رفیعی بود که باعث خلق چند موقعیت جدی شد. حتی گل سوم این تیم نیز روی یکی از همین موقعیت‌ها به دست آمد. ترکیبی که محرم برای لیگ قهرمانان انتخاب کرده، اساسا یک ترکیب هجومی است. او بارها اعلام کرده که به فوتبال هجومی اعتقاد دارد و از تیمش می‌خواهد که در هر شرایطی زیبا بازی کند. اینکه آنها فقط یک هافبک دفاعی در آسیا دارند و آن یک نفر هم محمد کریمی است، نشان می‌دهد که نویدکیا اصلا احتیاط را دوست ندارد. هرچند که چنین اتفاقی در نهایت یک شمشیر دولبه برای تیم خواهد بود. نکته نگران‌کننده در مورد سپاهان، نفوذ مداوم مدافعان کناری و خالی شدن فضای پشت سر این دو نفر است. آنها در دو مسابقه اول، بارها از این فضاها فرصت نفوذ به حریف دادند و هر دو گلی که دریافت کردند نیز روی ارسال از کناره‌ها رقم خورد. نکته نگران‌کننده دیگر نیز از دست دادن فرصت‌های ایده‌آل است. سپاهان در مسابقه دوم، دو تک به تک کامل را از دست داد و در نهایت از حریف شکست خورد. در مسابقه سوم هم اخراج زودهنگام پورقاز، تمام برنامه‌های تاکتیکی این تیم را به هم ریخت.

فولاد با جواد نکونام نسبت به سپاهان رویکرد تدافعی‌تری دارد و البته کمی منظم‌تر نیز هست. فولادی‌ها در اولین مسابقه روبه‌روی الغرافه، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و نمایش بسیار خوبی داشتند. فولاد در این بازی دو بار تا یک قدمی به گل رسیدن هم رفت اما نتوانست توپ را از خط دروازه حریف عبور بدهد. مالکیت توپ در این بازی با فولاد بود و آنها دو برابر حریف نیز به هم پاس دادند. در این بازی همه چیز برای تیم نکو مطلوب به نظر می‌رسید اما خبری از گل‌زنی نبود. فولاد که با یک مهاجم مرکزی در آسیا به میدان می‌رود، در مسابقه دوم توانست به گل برسد اما موفق نشد تا پایان بازی از این گل دفاع کند. ضعیف‌ترین عملکرد تیم اهوازی در آسیا، بعد از به ثمر رسیدن این گل رقم خورد. جایی که آنها مالکیت را کاملا به حریف واگذار کردند و حتی نتوانستند فرصت چندانی برای تیم‌شان به وجود بیاورند. فولاد در نهایت با اشتباه در یارگیری گل تساوی را دریافت کرد و فرصت رسیدن به برتری را از دست داد. با این وجود آنها اولین بردشان در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا را در بازی سوم جشن گرفتند. جایی که تنها گل موسی کولیبالی در آخرین ثانیه‌ها، راه پیروزی را به این تیم نشان داد. هرچند که حریف از اوایل نیمه دوم ۱۰ نفره شده بود و به جز دفاع، کار دیگری نداشت. فولاد تیم بسیار خوبی به نظر می‌رسد اما هنوز کمی مشکل گل‌زنی دارد. این تیم در 270 دقیقه بازی در آسیا فقط دو گل زده که یکی از آنها نیز گل به خودی بوده است. تغییر مداوم ترکیب سه بازیکن پشت مهاجم تیم نیز نشان می‌دهد که نکونام رضایت چندانی از این پست ندارد. فولاد برای صعود باید بتواند گل‌های بیشتری به ثمر برساند. این تیم البته همین حالا نیز در منطقه صعود از گروهش دیده می‌شود و هیچ شکستی در آسیا نخورده است.

سپاهان و فولاد برای رفتن از این مرحله به دور بعدی لیگ قهرمانان، باید کمی فرصت‌طلب‌تر ظاهر شوند. فولاد در بازی اول و سپاهان در بازی دوم، بخت‌های رویایی زیادی را برای رسیدن به برد از دست دادند و این درست همان اتفاقی است که دو تیم را با تهدید روبه‌رو می‌کند. آسیا جایی برای از دست دادن این فرصت‌های مطلوب نیست. از دست دادن هر تک به تک در این تورنمنت، فقط راه حذف را به تیم‌ها نشان می‌دهد. ستاره‌های این دو تیم باید در نزدیکی دروازه حریف، بی‌رحم‌تر و جسورتر نشان بدهند.