آریا طاری

با حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا، فصل جدید این مسابقات برای فوتبال کشورمان حسابی خلوت خواهد بود. چراکه با تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان تنها نماینده‌های کشورمان در این نبرد آسیایی هستند. از آنجایی که کووید 19 همچنان پابرجاست،  قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا به صورت آنلاین برگزار شد تا تیم‌های حاضر در این رده‌بندی حریفان خود را بشناسند.

طبق قرعه‌کشی انجام شده، در فصل جدید این مسابقات در گروه A تیم‌های الهلال عربستان، الریان قطر، استقلال تاجیکستان و برنده شارجه امارات و الزورا عراق، در گروه B الجزیره امارات، الشباب عربستان، مومبای سیتی هند و نیروی هوایی عراق، در گروه C فولاد ایران، شباب الاهلی امارات، آحال ترکمنستان و الغرافه قطر، در گروه D الدحیل قطر، سپاهان ایران، پاختاکور ازبکستان و برنده دیدار التعاون عربستان و الجیش سوریه و در گروه E لسد قطر، الفیصلی عربستان، الوحدات اردن، برنده دیدار بنی‌یاس امارات و نسف‌قارشی ازبکستان قرار گرفتند. به این ترتیب یکی از دیدنی‌ترین رقابت‌ها بری ایران در گروه C رقم می‌خورد. جایی که شاگردان نکونام باید برابر شباب الاهلی امارات به میدان بروند که احمد نوراللهی و مهدی قایدی را در ترکیب دارد. در تقابل فولاد و شباب الاهلی باید گفت شناخت دو بازیکن تیم اماراتی از سبک بازی تیم نکونام می‌تواند کار نماینده ایران را سخت کند. تیم فوتبال سپاهان هم که با الدحیل، صدرنشین فعلی لیگ ستارگان قطر و همین‌طور پاختاکور قهرمان فصل گذشته لیگ ازبکستان هم‌گروه شده است. در همین راستا بد نیست نگاهی به رقبای دو نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بیندازیم.

گروه فولاد، مرگ نیست

شباب الاهلی امارات تیمی است که ممکن است کار نکونام را سخت کند. آنها با هدایت مهدی علی و در حالی که چهار بازیکن کلیدی به نام‌های عزیزجان گانیوف، مهدی قایدی، احمد نوراللهی و توماس اولسن را در اختیار دارند، آماده هستند که لیگ قهرمانان را پرقدرت آغاز کنند. درست است که شبابی‌ها در فصل گذشته در مرحله گروهی حذف شدند اما این اتفاق را نمی‌توان ملاکی برای کار راحت فولاد برابر این تیم در نظر گرفت. آنها فصل قبل در لیگ امارات با کم‌ترین باخت در طول فصل و کسب 50 امتیاز در رده سوم ایستادند و در فصل جاری هم با 23 امتیاز سوم هستند. این تیم با هفت قهرمانی لیگ امارات، 10 قهرمانی جام پادشاهی امارات، پنج قهرمانی جام حذفی و پنج قهرمانی سوپرکاپ امارات، از باتجربه‌های این کشور است. آحال ترکمنستان، نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ این کشور برای نخستین بار است که وارد لیگ قهرمانان آسیا شده است. این تیم در حالی رقبایش را شناخت که هنوز لیگ‌شان آغاز نشده است. بگمچ گارایف که تمام بازیکنانش ترکمنستانی هستند روی دو شاگردش حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد. رسول هوجایف و سردار گلدیوف ستاره‌های این تیم هستند و امیدوارند در نخستین تجربه، کمک شایانی به تیم‌شان بکنند. آحال با  ۶ نایب قهرمانی لیگ ترکمنستان، سه قهرمانی جام حذفی و یک سوپرکاپ ترکمنستان راهی این نبرد آسیایی شده است. یکی دیگر از دیدنی‌ترین تقابل‌های فولاد، برابر الغرافه قطر خواهد بود. تیمی که آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق استقلال پایتخت را روی نیمکت دارد و شیخ دیاباته هم که روزی غرش‌هایش برای آبی‌های پایتخت بود در این تیم توپ می‌زند. علاوه بر دیاباته، گابریل پیرس و سوفیان هانی نیز از بازیکنان مهم الغرافه هستند و حتما سرمربی ایتالیا برنامه‌های ویژه‌ای برای آنها ترتیب دیده است. الغرافه که فصل قبل لیگ قطر را با کسب 33 امتیاز در رده چهارم به پایان برد، در حال حاضر با 23 امتیاز در رده سوم لیگ این کشور دیده می‌شود. آنها در آخرین حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا نیز (فصل 2018) در مرحله گروهی حذف شدند. هفت قهرمانی در لیگ ستارگان قطر، هفت قهرمانی در جام امیر قطر، سه قهرمانی جام حذفی و دو قهرمانی سوپرکاپ قطر افتخارات الغرافه است.

سپاهان، در جست‌وجوی صعود

محرم نویدکیا و شاگردانش که به لطف حذف سرخابی‌های پایتخت به جای پلی‌آف کارشان را از مرحله گروهی آغاز می‌کنند، الدحیل قطر را به عنوان اصلی‌ترین رقیب پیش رو دارند. تیمی که لوییز کاسترو را روی نیمکت دارد و در بین بازیکنان کلیدی‌اش از اولونگا آقای گل فصل پیش لیگ قهرمانان آسیا بهره می‌برد. توبی آلدروایرلد، ادمیلسون و نام تائه هی دیگر بازیکنان مهم الدحیل هستند. این تیم که در فصل گذشته با 47 امتیاز نایب‌قهرمان لیگ قطر شد، در فصل جاری با سه بازی بیشتر از السد 31 امتیازی و کسب 32 امتیاز صدرنشین است. آنها در آخرین حضورشان در آسیا در مرحله گروهی حذف شدند اما نباید انتظار داشت که این نتیجه این بار هم تکرار شود. هفت قهرمانی در لیگ قطر، سه قهرمانی در جام حذفی و دو قهرمانی در سوپرکاپ قطر در کارنامه الدحیل دیده می‌شود. پاختاکور ازبکستان قهرمان فصل گذشته این کشور هم در مرحله گروهی فصل 2021 حذف شد اما محرم نباید این تیم را دست‌کم بگیرد. پیتر هیوسترا سرمربی پاختاکور چهار بازیکن تاثیرگذار در تیمش دارد. ارن دردیوک، دراگان چران، سردار رشیدوف و ایگور کریمتس مهره‌های کلیدی این تیم هستند. در افتخارات پاختاکور ۱۴ قهرمانی لیگ ازبکستان و ۱۳ قهرمانی جام حذفی دیده می‌شود.