آریا طاری

حذف دو تیم فوتبال پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل مشکل مالکیتی و نداشتن مجوز حرفه‌ای، موضوعی نیست که به دیروز و امروز مربوط باشد. این دو تیم سال‌ها است که تحت مالکیت وزارت ورزش قرار دارند و بحث انتقال مالکیت و به عبارتی خصوصی‌سازی آنها و در کل نداشتن مجوز حرفه‌ای سال‌ها است که در شکل یک مشکل لاینحل باقی مانده است. این بار اما به نظر نمی‌رسد که این گره به سادگی باز شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا این بار جدی‌تر از همیشه این دو باشگاه را زیر نظر گرفته و حذف شدن آنها از لیگ قهرمانان آسیا از همیشه نزدیک‌تر است.

بامداد پنجشنبه بود که خبری شوک‌آور، فوتبال ایران را در بر گرفت. ماجرا از این قرار است که کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از بررسی اسناد مالی استقلال و پرسپولیس که توسط یک شرکت مستقل انجام شد، به این باشگاه‌ها اعلام کرد اسناد مالی این باشگاه‌ها مورد تایید نیست و بنابراین مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها باطل شده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که مدتی قبل جلسه‌ای میان مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رییس فدراسیون فوتبال برگزار شده بود که در خروجی آن رسما اعلام شد مشکل صدور مجوز حرفه‌ای سرخ‌آبی‌ها برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حل شده است! بعد از این جلسه حتی داریوش مصطفوی به عنوان رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای هم رسما اعلام کرد که مشکلات این باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای حل شده است. او در این باره گفته بود:«AFC اختیاراتی به کمیته استیناف داده و امضای من را قبول دارند. آنها نمی‌توانند امضای من را قبول نداشته باشند. اگر به من اختیار دادند که باید امضای من را هم قبول داشته باشند.»

در هر حال کنفدراسیون فوتبال آسیا این تصمیم را گرفته و در نامه‌ای که برای باشگاه‌ها فرستاده با اشاره به نقض مدارک‌شان، فرصت استیناف پنج‌ روزه‌ای را در اختیار نمایندگان ایران قرار داده که در صورت تکمیل مدارک یا ارائه دفاعی قابل قبول درباره مشکلات‌شان، می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا بمانند. اما در غیر این صورت حذف استقلال و پرسپولیس و احتمالا گل گهر از لیگ قهرمانان آسیا، قطعی خواهد بود. AFC در این نامه به سه مشکل اصلی باشگاه‌های ایرانی تاکید کرده است. بدهی به طلبکاران داخلی و خارجی و پرونده‌های این باشگاه‌ها در فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و دادگاه عالی ورزش، بدهی مالیاتی بیش از 200 میلیارد تومانی استقلال و پرسپولیس و مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها سه موردی هستند که AFC به آنها پرداخته است. درباره بدهی‌ها که گویا باشگاه‌ها باید تا 31 خرداد 1400 تمام پرداختی‌های‌شان را انجام می‌دانند و تسویه‌های بعد از این تاریخ مورد قبول کنفدراسیون آسیا نیست. تسویه بدهی مالیاتی کلان هم طی پنج روز کار آسانی نیست و داشتن مالکیت مشترک هم که مشکل دیرینه این دو باشگاه است. در این میان تنها گل‌گهر که ظاهرا بدهی‌اش به اشخاص است، کار راحتی دارد.

گفت‌وگو با مسئولان AFC حتی اگر به توافق منجر شود، تنها یک مسکن موقت است و درد اصلی را باقی می‌گذارد. مشکلات دو تیم پایتخت مشکلات اساسی هستند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تنها به دنبال اجرای قوانینی است که برای حرکت باشگاه‌ها به سمت حرفه‌ای شدن وضع کرده است

به این ترتیب روز گذشته جلسه اضطراری کمیته مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها با حضور عزیزی‌خادم رییس فدراسیون فوتبال، مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه استقلال، مجید صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس، علی رغبتی یکی از مدیران وزارت ورزش، سعید عباسی رییس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای و داریوش مصطفوی رییس کمیته استیناف این کمیته و نماینده باشگاه گل گهر برگزار شد. مجید صدری سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس پس از این جلسه اعلام کرد:«قرار شده است مدارک را تا دوشنبه ارسال کنیم و آقای مصطفوی هم سخنگوی این بحث باشد و از طرف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صحبت کند و نتیجه از سوی او اعلام شود.» داریوش مصطفوی هم از لزوم گفتگو با شیخ سلمان خبر داد:«قرار است خیلی زود و قبل از روز دوشنبه وقتی بگیرند و جلسه‌ای با شیخ سلمان و کمیته وضعیت بازیکنان، باشگاه‌ها و صدور مجوز حرفه‌ای در مقر AFC برگزار کنند تا با مسئولان AFC گفت‌وگو و صحبت شود. فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش باید ملاقاتی با شیخ سلمان داشته باشند و در مالزی با هم صحبت کنند.» گفت‌وگو با مسئولان AFC حتی اگر به توافق منجر شود، تنها یک مسکن موقت است و درد اصلی را باقی می‌گذارد. مشکلات دو تیم پایتخت مشکلات اساسی هستند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تنها به دنبال اجرای قوانینی است که برای حرکت باشگاه‌ها به سمت حرفه‌ای شدن وضع کرده است. فوتبال ایران تنها اسم حرفه‌ای‌گری را یدک می‌کشد و به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران نیز اشتیاقی به حرکت در مسیر حرفه‌ای شدن ندارند. داشتن سخت افزارهای لازم نظیر ورزشگاه اختصاصی، داشتن آکادمی در تمام رده‌های سنی، مشخص بودن درآمدهای شناخته شده از فوتبال مانند حق پخش تلویزیونی، نداشتن بدهی و همین‌طور مثبت بودن تراز مالی باشگاه از الزامات کسب مجوز حرفه‌ای است. مواردی که در فوتبال ایران به ندرت دیده می‌شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ‌جوره زیر بار مالکیت همزمان دو باشگاه نمی‌رود اما سرخابی‌ها هم در چرخه خصوصی‌سازی گیر کرده‌اند. مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال باید برای بقا در لیگ قهرمانان آسیا چاره‌ اساسی بیندیشند. در غیر این صورت اگر این بار هم تیم‌ها در این مسابقات باقی بمانند، برای دور جدید رقابت‌ها این زخم دوباره سر باز می‌کند.