آریا رهنورد

رسیدن به سه پیروزی در چهار بازی آسیایی این فصل، نشان می‌دهد که ذوبی‌ها در لیگ قهرمانان به شدت متفاوت با تیمی هستند که این فصل در لیگ برتر به نمایش گذاشته‌اند. حالا آنها یکی از مدعیان صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان به شمار می‌روند و به نظر می‌رسد حتی بیشتر از استقلال و پرسپولیس، از شانس حضور در مراحل حذفی این تورنمنت برخوردار هستند. ماجراجویی آسیایی اصفهانی‌ها، تازه آغاز شده و آنها امیدوارند با همین روند، در لیگ قهرمانان دست به کارهای بزرگی بزنند.

یک هفته پس از تساوی خانگی در زمین الزورا عراق، ذوب‌آهن اولین پیروزی‌اش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را در پایان یک دوئل سخت، نزدیک و جذاب به دست آورد. تصور می‌‎شد امتیاز دادن به نماینده عراق در مسابقه اول، یک اشتباه جبران‌ناپذیر برای ذوب باشد اما در همین یک هفته مشخص شد که الزورا ابدا یک تیم دست و پا بسته به شمار نمی‌رود و این فصل با آمادگی بسیار زیادی به لیگ قهرمانان آماده است. همزمان با پیروزی پرگل و تحقیر‌آمیز نماینده عراق مقابل الوصل امارات، ذوب‌آهن نیز توانست همه امتیازهای جدال با النصر را از این حریف بگیرد. این مسابقه به میزبانی عربستانی‌ها و البته در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد. گل زودهنگام النصر، می‌توانست شاکله ذوب را در معرض نابودی قرار بدهد اما آنها به شکلی فوق‌العاده متمرکز و آماده نشان دادند و توانستند با زدن دو گل، به بازی برگردند. سیوهای استثنایی رشید مظاهری، برتری ذوب را تا اواسط نیمه دوم حفظ کرد. رشید در لیگ فصل درخشانی را پشت سر نگذاشته اما همیشه در آسیا، فوق‌العاده ظاهر شده است. او حتی موفق به مهار پنالتی ستاره حریف نیز شد اما داور دستور به تکرار ضربه داد تا بازی به تساوی کشیده شود. به نظر می‌رسید پسران منصوریان از نتیجه راضی هستند اما اعلام دومین پنالتی به سود حریف، اوضاع بازی را تغییر داد. شاید اگر این پنالتی اتفاق نمی‌افتاد، مسابقه با همان تساوی دو بر دو به پایان می‌رسید اما عبدالرزاق حمدالله برای دومین بار پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و این بار توپ را بیرون زد تا روحیه تیم خودی را نابود کند و اعتماد به نفس حریف را به اوج برساند. ذوبی‌ها که حالا دیگر به تساوی راضی نبودند و برای زدن تیر خلاص به حریف تلاش می‌کردند، با ضربه سر امیرارسلان مطهری به گل سوم رسیدند تا دومین کام‌بک‌شان در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا را تثبیت کنند. برای دومین بار در این فصل از فوتبال آسیا، ذوب بعد از دریافت گل اول یک مسابقه، موفق به شکست حریفش می‌شود.

وضعیت ذوب‌آهن در لیگ برتر، ابدا تعریفی ندارد. آنها در شرایط فعلی، یکی از چهار تیم پایین جدول هستند اما در صورت پیروزی در دو جدال معوقه، می‌توانند خودشان را به رتبه هشتم لیگ برسانند. ذوب در این فصل لیگ برتر فقط سه بار طعم پیروزی را چشیده و در فاصله هفته‌های پنجم تا بیست و یکم لیگ برتر، هرگز برنده نبوده است. با وجود این عملکرد ناامیدکننده در رقابت‌های داخلی، داستان این تیم در آسیا کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. آنها برای رسیدن به مرحله گروهی از چنگال رقابت‌های پلی‌آف عبور کردند. این تیم ابتدا در خانه در مسابقه نزدیکی که 120 دقیقه طول کشید، الکویت کویت را از پیش رو برداشت و سپس به سراغ الغرافه قطر رفت. تقریبا هیچ‌کس شانس چندانی برای پیروزی نماینده ایران در زمین تیم قطری قائل نبود اما آنها بعد از دریافت دو گل، ناگهان اوج گرفتند و سه بار دروازه حریف را باز کردند تا یک بازگشت باورنکردنی را رقم بزنند. حالا رسیدن به دو امتیاز از چهار مسابقه، ذوب را در موقعیت خوبی در جدول گروهش قرار داده است. در نگاه اول، تصور می‌شد که ذوب‌آهن کم‌شانس‌ترین نماینده ایران در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان خواهد بود اما حالا شانس صعود این تیم از مرحله گروهی، بیشتر از استقلال و پرسپولیس است.

اولین پیروزی این فصل فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، توسط تیمی به دست آمد که در لیگ برتر چندان با پیروزی آشنا نبوده است. درخشش سفید و سبزها در لیگ قهرمانان، علیرضا منصوریان را نیز در مسیر احیا شدن قرار داده و شانس خوبی برای بازگشت به روزهای آرمانی گذشته به این مربی بخشیده است. او در همین تورنمنت به عنوان مربی نفت تهران جدی گرفته شد و حالا وقتش رسیده که یک رقابت موفقیت‌آمیز را نیز در ذوب‌آهن سپری کند. هفته رویایی منصوریان با شکست دادن پدیده مدعی در مشهد و خواباندن مچ یحیی گل‌محمدی آغاز شد و با کنار زدن النصر عربستان، به تکامل رسید. منصوریان و تیمش در صورت شکست دادن الوصل امارات در دو بازی متوالی بعدی، خیلی زود جواز حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان را به دست خواهند آورد. آنها باید در پنجره تابستانی نقل و انتقالات تجهیز شوند تا شاید بعد از یک دهه، دوباره در آسیا قدرتنمایی کنند و چشم‌های زیادی به دنبال خودشان بکشانند.