داستان یک قرعه‌کشی

در چند سال گذشته، نام‌های فوق‌العاده بزرگی به فوتبال آسیا ملحق شده‌اند. همین حالا ژاوی هرناندز در قطر کنار کاپیتان سابق اتلتیکومادرید توپ می‌زند و آندرس اینیستا به همراه فرناندو تورس و لوکاس پودولسکی، در جی‌لیگ حضور دارد. با وجود این نام‌های پرآوازه و هزینه‌های نجومی باشگاه‌های مطرح در غرب و شرق آسیا، «لیگ قهرمانان» هنوز به یک تورنمنت درجه یک فوتبال تبدیل نشده است. به نظر می‌رسد تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا، اصلی‌ترین دلیل برای عدم پیشرفت لیگ قهرمانان باشد. هنوز هم تقویم برگزاری این تورنمنت، تنها به سود چند کشور خاص است و ناگهان در میانه راه، ترکیب همه تیم‌های حاضر در جام تغییر می‌کند. ای.اف.سی با وجود همه ادعاها و شعارها، حتی در برگزاری بی‌عیب و نقص مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. آن‌چه در قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان اتفاق افتاده، به وضوح نشان می‌دهد که در فوتبال آسیا، چه اتفاقی در جریان است و چرا فوتبال این قاره از سایر قاره‌ها فاصله‌ای نجومی دارد!

 

بی‌اعتنایی به قوانین

بر اساس سیدبندی اعلام‌ شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم‌های الهلال عربستان، الدحیل قطر، العین امارات و پرسپولیس در سید اول قرعه‌کشی لیگ قهرمانان جای گرفتند. طبیعتا معنی و مفهوم سیدبندی این است که این تیم‌ها با هم در یک گروه مشترک قرار نمی‌گیرند و هر کدام از آنها در یک گروه مجزا خواهند بود. با این وجود در جریان مراسم قرعه‌کشی، ناگهان سه تیم از سید اول در یک گروه قرار گرفتند تا مشخص شود ای.اف.سی حتی به سیدبندی تعیین‌ شده به دست خودش نیز اعتنایی نمی‌کند. این ماجرا عملا سیدبندی لیگ قهرمانان را زیر سوال برد و حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. در قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان فصل گذشته عربستان، قهرمان فصل گذشته لیگ قطر، قهرمان فصل گذشته لیگ امارات و قهرمان فصل گذشته جام حذفی فوتبال ایران در یک گروه قرار گرفته‌اند. گروهی که عملا هیچ منطقی در تشکیل آن به کار نرفته است و مقدمات حذف تیم‌های بزرگ از جام را فراهم می‌کند.

 

خودت گروهت را انتخاب کن!

پرسپولیس نیز به عنوان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران، باید با السد قطر قهرمان فصل گذشته جام حذفی در یک گروه مسابقه بدهد. به صورت همزمان، الوصل که فصل گذشته در لیگ امارات سوم شده است در کنار الزورا تازه‌وارد از عراق در یک گروه جای دارند و الوحده امارات و لوکوموتیو ازبکستان نیز در یک گروه مشترک قرار داده شده‌اند. درواقع در فصل جدید لیگ قهرمانان، تیم‌های قدرتمند با هم مسابقه می‌دهند و تیم‌های ضعیف‌تر به سادگی در جدول به مراحل بعدی می‌رسند. این روند حتی در جدول شرق آسیا نیز به وضوح دیده می‌شود. جایی که سیدنی قهرمان استرالیا با کاوازاکی قهرمان این فصل جی‌لیگ و شانگهای قهرمان این فصل لیگ چین همگروه شده است. به طور معمول مراسم قرعه‌کشی در همه دنیا پس از نهایی شدن ترکیب همه تیم‌های حاضر در جام انجام می‌شود اما ای.اف.سی به سبک جدول مندلیف، جای نمایندگان احتمالی ژاپن و چین را خالی گذاشته و عملا این شانس را به آنها داده که خودشان، گروه‌شان را انتخاب کنند!

 

نیازمند تغییر

حفظ تیم‌های قدرتمند برای مراحل پایانی، فلسفه همیشگی یوفا در تورنمنت‌های باشگاهی است اما در ای.اف.سی ظاهرا نیرویی برای کنار زدن تیم‌های بزرگ و دشمنی با آنها وجود دارد. تقریبا همه تیم‌های مدعی قهرمانی این فصل آسیا در دو گروه استقلال و پرسپولیس تجمع کرده‌اند و با توجه به برخورد این دو گروه در مرحله حذفی، عملا از بین این تیم‌های بزرگ فقط دو تیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی خواهند شد. 

در واقع به نظر می‌رسد لیگ قهرمانان از آخر به اول قرعه‌کشی شده و در این جام صعود از گروه برای تیم‌های بزرگ سخت‌تر از عبور از مراحل حذفی است. به نظر می‌رسد تا زمانی که تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک تغییر بزرگ سازگار نشود، کیفیت لیگ قهرمانان نیز تغییر نخواهد کرد. بدسلیقگی، بارزترین ویژگی نهادی است که هم در انتخاب بهترین بازیکنان سال دست به اشتباه‌هایی هولناک می‌زند و هم در برگزاری لیگ قهرمانان، کاملا ناتوان است. نهادی که حتی یک قرعه‌کشی ساده را نیز به درستی انجام نمی‌دهد.