آریا طاری

نقطه اوج هیجان حساس‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر، دقایق پایانی هر دو نیمه بود. جایی که تنش‌ها، درگیری‌ها، موقعیت‌ها و البته پنالتی‌ها از راه رسیدند. این مسابقه سخت و نزدیک سرانجام با برتری آبی‌ها به پایان رسید و همان‌طور که انتظار می‌رفت، پایانی کاملا جنجالی داشت. ظاهرا قرار نیست نبردهای استقلال و گل گهر و برخوردهای قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی بدون حاشیه به پایان برسند. این برد، استقلال را در بالاترین رده جدول برای رقبا دست‌نیافتنی‌تر کرد. تیمی که حالا حتی با چند لغزش در دیدارهای باقی‌مانده، باز هم می‌تواند سرنوشت قهرمانی را در دستان خودش داشته باشد.

کابوسی برای امیر

روبه‌رو شدن با فرهاد مجیدی، بدترین تجربه‌های این چند سال اخیر برای امیر قلعه‌نویی بوده است. مردی که هر وقت روبه‌روی استقلال قرار گرفته، داستان‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. او روی نیمکت سپاهان در یک هفته، دو بار به استقلال باخت و در هر دو مسابقه نیز، تصمیم‌های بحث‌برانگیزی از سوی داور گرفته شد. اعلام پنالتی شایان مصلح روی شیخ دیاباته در حالی که به نظر می‌رسید این خطا به صورت معکوس رخ داده، جنجال‌های زیادی به همراه آورد. در دیدار برگشت فصل گذشته با استقلال، آن جملات تند اعتراضی از سوی قلعه‌نویی مطرح شدند. جملاتی که محرومیت چند ماهه مرد اول گل گهر از فوتبال را به همراه داشتند. در دیدار رفت این فصل هم ماجرای بایناما رقم خورد و با وجود تساوی در آن جدال، گل گهر در کمیته انضباطی سه بر صفر بازنده اعلام شد. در حقیقت هر چهار تقابل اخیر فرهاد با امیر، حداقل یک اتفاق بزرگ منفی برای ژنرال به همراه آورده است. او هنوز هم موفق نشده در قامت سرمربی، شاگرد سابقش را حتی در یک بازی شکست بدهد.

سیمای مرد ناآرام

یک برد مهم دیگر برای فرهاد مجیدی، استقلال را در جدول صاحب حاشیه امن کرده است. شاید فرهاد اولین مردی باشد که بعد از امیر قلعه‌نویی، استقلال را قهرمان لیگ برتر می‌کند. او در نیمه دوم تعویض‌های بسیار خوبی انجام داد و خیلی خوب توانست شرایط را به سود تیمش تغییر بدهد. البته که استقلال یک نمایش رویایی نداشت اما به هر حال به همه خواسته‌هایش از این بازی دست پیدا کرد. جنب و جوش مجیدی در کنار زمین، برای تهییج تیم مفید است. بسیاری از مربیان اروپایی نیز دست به چنین کاری می‌زنند اما اعتراض مداوم او و دستیارانش به داور، تمرکز بازیکنان تیم را به هم می‌ریزد. این تعداد کارت زرد و قرمز برای یک مربی، اصلا قابل دفاع نخواهد بود. فرهاد برای تبدیل شدن به یک سرمربی بزررگ، باید در کنار زمین کنترل بیشتری روی رفتارش داشته باشد.

تیمِ خوب موقعیت‌نشناس!

این مسابقه شاید به نوعی خلاصه‌ای از این فصل باشگاه گل گهر باشد. تیمی که خوب کار می‌کند، فوتبال خوبی به نمایش می‌گذارد، به لحاظ فنی توانایی‌های زیادی دارد اما درست در حساس‌ترین لحظات دچار لغزش می‌شود. گل گهر روبه‌روی استقلال موقعیت‌های بسیار زیادی داشت. سعید صادقی یک ضربه پنالتی را از دست داد و این تیم بعد از زدن گل اول هم چند بار به راحتی می‌توانست دروازه استقلال را باز کند. با این حال آنها در نهایت موفق به چنین کاری نشدند و در آخرین لحظات، گل دوم را هم از حریف دریافت کردند. گل گهر در این فصل فقط دو بار در زمین مسابقه بازنده بوده اما عدد پنج مقابل تعداد شکست‌های این تیم در جدول درج شده است. اگر آنها در زمان خرید بایناما کمی بیشتر دقت به خرج می‌دادند و یا حداقل در بازی‌های بزرگ استفاده بهتری از موقعیت‌های‌شان می‌کردند، حالا شرایط به مراتب ایده‌آل‌تری در جدول رده‌بندی لیگ برتر داشتند.

کاراکتری برای قهرمانی

از نظر رسیدن به شخصیت قهرمانی، شرایط گل گهر با استقلال قابل مقایسه نیست. آبی‌ها درست نقطه مقابل حریف سیرجانی به نظر می‌رسند. البته نباید در این زمینه به گل گهر خرده گرفت. چراکه این تیم تنها سومین فصل حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند. استقلال فرهاد اما درست شبیه تیمی است که برای قهرمانی ساخته شده و تا زمان رسیدن به قهرمانی، آرام نخواهد گرفت. استقلال حتی در روزهایی که فوق‌العاده بازی نمی‌کند، به برتری می‌رسد و این درست همان رمز کلیدی برای قهرمان شدن است.

این لیگ آشفته

دیدار استقلال و گل گهر، سه صحنه پنالتی و چند آشوب بزرگ داشت. فارغ از اینکه کدام تصمیم‌ها درست بودند، این بازی دوباره به یادمان آورد که چقدر جای وی.ای.آر در لیگ برتر خالی است. مدیران تصمیم‌ساز فوتبال ایران هم اصلا به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. این در حالی است که استفاده از وی.ای.آر بسیاری از تنش‌ها در فوتبال ایران را به حداقل خواهد رساند.

پنالتی طلایی

کوین یامگا بهترین فصل دوران فوتبالش را در باشگاه استقلال سپری می‌کند. بازیکنی که حالا توانسته گل‌هایی دورقمی برای استقلال بزند. جالب اینکه نبرد او و منشا برای آقای گلی لیگ برتر، کاملا به ضربات پنالتی وابسته شده است. چراکه بیشتر گل‌های هر دو نفر از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده‌اند. در آخر فصل باید به برنده این نبرد، تندیس پنالتی طلایی اهدا شود!