آریا رهنورد

پرسپولیس در حالی برای روبه‌رو شدن با گل گهر به سیرجان برمی‌گردد که مدت کوتاهی قبل در استادیوم همین شهر شانس بردن سوپرجام را از دست داده است. با این وجود گل گهر از زمان صعود به رقابت‌های لیگ برتر هرگز موفق نشده پرسپولیس را شکست بدهد. نبردهای دو تیم در دو فصل گذشته معمولا همیشه جذاب و پرگل بوده‌اند. حالا پسران یحیی روبه‌روی امیر و شاگردها قرار می‌گیرند. تیم‌هایی که این هفته‌ها در فرم بسیار خوبی هستند و کاملا خطرناک به نظر می‌رسند. جالب اینکه پرسپولیس و گل گهر این فصل فقط «یک بار» در زمین مسابقه شکست خورده‌اند.

گل گهر در دیدار رفت این فصل، برای اولین بار توانست پرسپولیس را در آزادی متوقف کند. بعد از تساوی یک-یک در آن مسابقه، تیم ژنرال حالا به دنبال امتیاز گرفتن از یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی در نبرد امروز خواهد بود

چیپ، تیر و چند ماجرای دیگر

یکی از ماجراهای جذاب مسابقه امروز، روبه‌رو شدن رامین رضاییان و محسن فروزان است. سال‌ها قبل رامین با یک پنالتی چیپ به محسن، جنجال‌های زیادی به وجود آورده بود. خود فروزان هم البته بعدها با زدن یک پنالتی روبه‌روی پرسپولیس در لباس پارس جنوبی جم خبرساز شد. آن پنالتی از دست رفت و پرسپولیس در آخرین ثانیه‌های بازی با گل شایان مصلح پارس جنوبی را شکست داد تا فروزان متهم ردیف اول شکست تیمش لقب بگیرد. خود مصلح البته امروز به عنوان هم‌تیمی فروزان در لباس گل گهر، روبه‌روی پرسپولیس قرار خواهد گرفت. فوتبال هم درست مثل روزگار، بازی‌ها و چرخش‌های عجیبی دارد.

5 بازی، 14 گل

از زمان صعود گل گهر به سطح اول فوتبال ایران، پرسپولیس در پنج مسابقه توانسته 14 بار دروازه این تیم را باز کند. موضوعی که نشان می‌دهد گل گهر روبه‌روی این تیم از نبرد با هر حریف دیگری بی‌دفاع‌تر بوده است. در دیدار رفت لیگ نوزدهم، پرسپولیس موفق شد گل گهر را با نتیجه دو بر یک شکست بدهد. دیدار برگشت دو تیم هم با تساوی عجیب سه-سه به پایان رسید. این اولین امتیازی بود که گل گهر در لیگ برتر از پرسپولیس گرفت. در دیدار رفت لیگ بیستم، سرخ‌ها حریف را با نتیجه پنج-یک شکست دادند. جالب اینکه حتی یکی از گل‌زنان آن مسابقه در مسابقه امروز حاضر نیست. نوراللهی و مهدی شیری پرسپولیس را ترک کرده‌اند، سیامک نعمتی و امید عالیشاه مصدوم هستند و حتی احمد زنده‌روح که آن روز به اشتباه دروازه خودی را باز کرده بود، برای فجر سپاسی به میدان می‌رود. دیدار برگشت فصل گذشته دو تیم هم سه-یک به سود قرمزها شد. گل گهر در دیدار رفت این فصل، برای اولین بار توانست پرسپولیس را در آزادی متوقف کند. بعد از تساوی یک-یک در آن مسابقه، تیم ژنرال حالا به دنبال امتیاز گرفتن از یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی در نبرد امروز خواهد بود.

دغدغه کلیدی ژنرال

امیر قلعه‌نویی با شکست دادن سپاهان در این فصل، نشان داد که دوباره بردن تیم‌های بزرگ را از سر گرفته اما کمیته انضباطی در نهایت نتیجه آن مسابقه را تغییر داد تا روند ناکامی ژنرال روبه‌روی تیم‌های بزرگ ادامه داشته باشد. او که این اواخر مقابل پرسپولیس و استقلال اصلا موفق نبوده، حالا روبه‌رو شدن با قرمزها را چیزی شبیه یک طلسم بزرگ برای خودش می‌داند. امیر از لیگ برتر هفدهم به بعد دیگر در خانه پرسپولیس را شکست نداده است. او در لیگ هفدهم به عنوان سرمربی ذوب‌آهن در یک دیدار خانگی روبه‌روی پرسپولیس برنده شد و دیگر این تجربه را تکرار نکرد. تجربه‌ای که حال این مربی امیدوار است در دیدار امروز اتفاق بیفتد.

آبی‌های پرشمار

یکی از نکاتی که جذابیت این مسابقه را بیشتر می‌کند، حضور هفت بازیکن سابق استقلال در ترکیب گل گهر سیرجان است. محسن فروزان، سیداحمد موسوی، آرمین سهرابیان، بهنام برزای، فرشید باقری، میلاد زکی‌پور و مرتضی تبریزی همگی سابقه تقابل با پرسپولیس در لباس استقلال را دارند و حالا برای این نبرد از انگیزه‌های زیادی برخوردار هستند. قرمزها هم البته در این فصل ابوالفضل ابراهیمی را از گل گهر به خدمت گرفته‌اند اما او به طور معمول یک مهره نیمکت‌نشین در پرسپولیس به حساب می‌آید.

در آستانه فیکس شدن

رقابت در خط حمله پرسپولیس دوباره جدی شده و حالا حامد پاکدل در یک قدمی رسیدن به ترکیب ثابت این تیم ایستاده است. او در دو جدال گذشته دو گل بسیار حساس برای تیم یحیی به ثمر رسانده است. حتی این احتمال وجود دارد که حامد جلوتر از مهدی عبدی مهاجم ثابت پرسپولیس برای جدال این هفته باشد. درخشش پاکدل، انگیزه‌های عبدی را هم برای درخشیدن در پرسپولیس بیشتر خواهد کرد.

آرمانی‌ها

هم گل گهر و هم پرسپولیس، در فرم بسیار خوبی هستند. تیم یحیی چهار مسابقه اخیرش در لیگ برتر را برده و در 9 هفته گذشته هشت پیروزی به دست آورده است. گل گهری‌ها هم برنده هر دو مسابقه قبلی شده‌اند و در 6 مسابقه اخیر چهار برد داشته‌اند. اگر ماجرای بایناما و رای انضباطی را کنار بگذاریم، گل گهر در این فصل درست مثل پرسپولیس فقط یک بار شکست خورده و تیم بسیار سرسختی به نظر می‌رسد. تیمی که به لحاظ فنی بهترین فصل حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند.