آریا طاری

آیا استقلال زیبا بازی می‌کند؟ این سوالی است که در این فصل مدام از آبی‌ها پرسیده می‌شود. در مورد تیم صدرنشین لیگ برتر اما سوال مهم‌تری هم وجود دارد. اینکه اصلا چرا این تیم باید زیبا بازی کند؟ تیمی که 9 سال از آخرین قهرمانی‌‌اش در لیگ برتر گذشته، تیمی که در چند سال گذشته هیچ جامی به دست نیاورده و تیمی که همیشه تحت فشار هوادارها برای «بردن» است، فعلا اولویت‌هایی مهم‌تر از سرگرم‌کننده بودن دارد. هرچند که در نمایش‌های استقلال هم ردپایی از زیبایی دیده می‌شود.

فرهاد مجیدی بعد از هر برد باید به سوالی در مورد زیبا بودن و یا نبودن تیمش پاسخ بدهد. زیبایی‌ در تراز افرادی که چنین سوال‌هایی را مطرح می‌کنند، احتمالا چیزی شبیه سپاهان محرم نویدکیا خواهد بود. تیمی که چشم‌نواز فوتبال بازی می‌کند اما با وجود در اختیار داشتن یکی از گران‌ترین ترکیب‌های تمام تاریخ فوتبال ایران، از همین حالا شانس قهرمانی لیگ را از دست داده است. به جای متوقف شدن روی کلمه‌ای مثل زیبایی، می‌توان از فرهاد مجیدی سوال‌های دیگری پرسید. می‌توان از او سوال کرد که چطور برای اولین بار در تاریخ حضور استقلال در لیگ برتر، در 18 هفته متوالی حتی طعم یک شکست را نچشیده است؟ می‌توان از او پرسید که چطور توانسته ستاره‌های تیمش را مدیریت کند که بازیکنی مثل ارسلان مطهری، هر بار به عنوان نفر ذخیره به زمین می‌آید و کار مثبتی انجام می‌دهد و گره بازی را باز می‌کند؟ می‌توان از او پرسید که چطور  این خط دفاعی آهنین را ساخته و در هیچ مسابقه‌ای روبه‌روی رقبا تسلیم نمی‌شود؟ می‌توان از او پرسید که چطور توانسته سیدحسین حسینی متزلزل و ناآماده را دوباره به اوج برگرداند؟ استقلال در این فصل ویژگی‌های بسیار مثبتی دارد که باید به آنها پرداخته شود. تیمی که با شکست خوردن بیگانه است، بهترین شروع تاریخش را در لیگ پشت سر گذاشته، همواره از حواشی فاصله دارد و اتفاقا در همین مسابقه با تراکتور هم موقعیت‌های خوبی به وجود آورده است. البته که زیبایی مساله بی‌اهمیتی نیست اما باید از فرهاد پرسیده شود که چطور استعداد جوانی مثل امیرحسین حسین‌زاده را با آماری نه‌چندان خوب در لیگ برتر شناسایی کرده و حالا استقلال می‌تواند به همین راحتی به این ستاره جوان تکیه کند. هوادار همیشه چیز بیشتری از تیمش می‌خواهد اما حالا اصلا زمان خوبی برای انتقاد از استقلال نیست. در چند فصل گذشته هوادارها همیشه از تیم برد می‌خواسته‌اند و حالا توالی این بردها، استقلال را به مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر تبدیل کرده است.

زیبا بودن، الزاما مقدمه‌ای برای رسیدن به موفقیت نیست. بدون تردید همه هواداران استقلال هم بعد از سال‌ها دور ماندن از جام و تماشای قهرمانی‌های رقیب سنتی، دوست دارند به هر قیمتی برنده لیگ برتر باشند. اصلا مگر همین موفقیت‌های پرسپولیس با فوتبال زیبا و هجومی به دست آمده است؟ پرسپولیس برانکو در لیگ پانزدهم یک تیم به شدت هجومی و جذاب بود اما به قهرمانی نرسید و رویکردش را تغییر داد. همین تیم با فوتبال کاملا اقتصادی، توانست چند دوره پیاپی قهرمان لیگ برتر شود. حتی پرسپولیسی که با یحیی هم لیگ برتر را فتح کرد، رکورددار بردهای یک بر صفر بود و اصلا تماشایی فوتبال بازی نمی‌کرد. پس بهتر است بساط این ایرادها جمع شود و هیچ‌کس تمرکز این تیم درخشان را به هم نریزد. این روزها شکست دادن استقلال تقریبا محال به نظر می‌رسد و گل زدن به این تیم هم کار بسیار نفس‌گیری است. آبی‌ها تیمی منظم و بسیار منسجم هستند و بیشترین بخت را برای بردن لیگ دارند. تا پایان فصل هم فقط 12 هفته باقی مانده و هر مسابقه برای این تیم به شدت حیاتی به نظر می‌رسد. آنهایی که می‌خواهند «سرگرم» شوند بهتر است به سینما بروند و یا اینکه فوتبال‌های خارجی را تماشا کنند. این استقلال فعلا می‌خواهد برنده باشد. این استقلال فعلا زیبایی را در بردن جام می‌بیند و نمی‌خواهد بردهایش را در معرض ریسک و خطر قرار بدهد. این استقلال تیمی است که برای قهرمان شدن همه چیز دارد و به فرکانس‌های منفی هم توجه چندانی نشان نمی‌دهد. مهم‌تر از همه اینکه این تیم هرگز با ضدفوتبال به موفقیت نرسیده و نشانه‌هایی از بلوغ تاکتیکی در ترکیب آبی‌ها در این فصل دیده می‌شود.

همه این‌ها به معنی «بی‌نقص» بودن تیم فرهاد نیست. استقلال هم مشکلات خاص خودش را دارد و هنوز باید تکامل بیشتری پیدا کند. با این وجود بهانه‌هایی مثل زیبا نبودن، تنها نقشه‌هایی برای سرکوب رویاهای این تیم هستند. همه نفرات استقلال به خوبی می‌دانند که چه می‌خواهند و تا لحظه رسیدن به این هدف آرام نمی‌گیرند. آنها می‌توانند در فصل بعدی کمی هجومی‌تر هم بازی کنند اما فعلا مهم‌ترین هدف‌شان، برنده بودن و در نهایت قهرمان شدن در رقابت‌های لیگ برتر است. آنها می‌خواهند به یک انتظار طولانی برای بردن لیگ پایان بدهند و بهترین نتیجه استقلال در تاریخ این رقابت‌ها را به دست بیاورند.