آریا طاری

استقلال در این فصل تفاوت بسیار مهمی با تیم‌ چند فصل گذشته دارد و آن، کیفیت بالای نیمکت این تیم است. استقلال در این فصل در هر پست حداقل دو بازیکن در اختیار دارد و این یک امتیاز بسیار مهم برای این تیم به شمار می‌رود. تقریبا مصدومیت و محرومیت هیچ بازیکنی در این فصل، استقلال را آزار نمی‌دهد. چراکه آنها مهره‌های آماده بسیار زیادی را در اختیار دارند و دست سرمربی روی نیمکت برای ایجاد هر تغییری در جریان مسابقه، کاملا باز به نظر می‌رسد.

یک تیم با سه گلر

به مرور زمان در طول این فصل، فرهاد مجیدی انتخاب مهمش را انجام داده و سیدحسین حسینی را به عنوان سنگربان شماره یک استقلال انتخاب کرده است. سیدحسین در این سال‌ها هیچ‌وقت گلر بی‌نقصی نبوده اما به نظر می‌رسد در این فصل توانسته به مهره‌ای قابل اعتماد برای تیمش تبدیل شود. با این حال فرهاد حتی ذره‌ای نگرانی برای خط دروازه تیمش ندارد. او در این پست علیرضا رضایی را به عنوان یک مهره جوان و خوش آتیه در اختیار گرفته است. رضایی در شروع فصل چند پیشنهاد قرضی داشت اما مجیدی حاضر نبود این گلر را به تیم دیگری بدهد. چراکه اعتقاد داشت علی روزی گلر شماره یک تیم ملی ایران خواهد شد. فرهاد حتی در چند مسابقه از این فصل به صورت ثابت این سنگربان را روی خط دروازه تیمش قرار داد. به جز این دو نفر، رشید مظاهری هم همچنان در عضویت استقلال قرار دارد و بعید است که فرهاد با جدایی او و پیوستنش به تیم‌های رقیب موافقت کند. این در حالی است که رشید از شروع این فصل حتی یک دقیقه برای تیمش به میدان نرفته است. استقلال تنها تیم لیگ برتر به شمار می‌رود که سه دروازه‌بان در این سطح را در اختیار دارد.

قلعه نفوذناپذیر

سیاوش یزدانی زیر نظر فرهاد، به بهترین و ایده‌آل‌ترین فرم دوران فوتبالش رسیده است. او آنقدر آماده است که حتی می‌تواند در اردوهای تیم ملی هم بدرخشد. مجیدی در کنار او، روی دانشگر و مرادمند هم حساب خاصی باز می‌کند. این سه نفر در کنار هم، یک ترکیب عالی برای دفاع استقلال ساخته‌اند. با این وجود همه داشته‌های دفاعی این باشگاه، در همین سه نفر خلاصه نمی‌شود. استقلال در همین فصل عارف آقاسی را از فولاد خوزستان به خدمت گرفته است. یک مدافع مستحکم و باتجربه که اگر به شرایط بازی در تیم جدید خو بگیرد، یک مهره بسیار موثر برای استقلال خواهد بود. مدافع ملی‌پوش آبی‌ها یعنی عارف غلامی هم مدت‌ها قبل مصدوم شده و حالا به تدریج آماده می‌شود تا دوباره به ترکیب اصلی تیم برگردد. ابوالفضل جلالی هم در این فصل به فهرست مهره‌های استقلال اضافه شده است. در حقیقت تیم فرهاد 6 مدافع وسط دارد که سه نفرشان روی نیمکت می‌نشینند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که مهره‌هایی مثل دانشگر و جلالی، چندپسته هستند و حتی می‌توانند به عنوان وینگ بک برای تیم‌شان به میدان بروند.

دست‌های پر

مهدی مهدی‌پور به یکی از غافلگیرکننده‌ترین مهره‌های این فصل استقلال تبدیل شده است. مهره‌ای که به خوبی پیشرفت کرده و جای ثابتی در ترکیب استقلال به دست آورده است. کمی جلوتر از او، آرش رضاوند هم در ترکیب استقلال دیده می‌شود. آبی‌ها روی نیمکت به عنوان هافبک تدافعی، نفراتی مثل روزبه چشمی و زبیر نیک‌نفس را هم در اختیار دارند. معمولا یک نفر از رضا آذری و سبحان خاقانی هم در ترکیب اصلی تیم قرار می‌گیرد و نفر دیگر روی نیمکت می‌نشیند. سعید مهری هم یکی از مهره‌های نیمکت‌نشین تیم در خط هافبک به حساب می‌آید. در پست وینگ بک راست، استقلالی‌‎ها وریا غفوری را در اختیار دارند و کوین یامگا هم در غیاب وریا در همین پست به میدان می‌رود. این البته تنها پستی است که در آن استقلال فقط یک مهره تخصصی دارد. به همین خاطر است که آنها به دنبال خرید صالح حردانی در فصل نقل و انتقالات هستند. در سمت چپ هم استقلال متین کریم‌زاده را روی نیمکت و جعفر سلمانی را در ترکیب اصلی دارد.

کهکشان آبی

استقلال در خط حمله، نفراتی مثل ژستد، یامگا و امیرحسین حسین‎زاده را دارد اما نیمکت‌نشین‌های این تیم هم نفرات مستعدی هستند. امین قاسمی‌نژاد این هفته اولین گلش برای استقلال را به ثمر رسانده است. همه می‌دانند که امین در پدیده چه قابلیت‌هایی داشته و می‌تواند چه کارهای جذابی در ترکیب استقلال انجام بدهد. محمدرضا آزادی هم یکی دیگر از مهاجمان نیمکت‌نشین استقلال است. آرمان رمضانی هم در چند مقطع مختلف، ثابت کرده که می‌تواند گل‌های مهم و حساسی برای استقلال بزند. استقلال یک ستاره بسیار مهم دیگر هم روی نیمکت دارد. ارسلان مطهری به عنوان بازیکن موردعلاقه آبی‌ها، هر وقت که برای تیمش به میدان می‌رود درخشان و آماده ظاهر می‌شود. ارسلان به لحاظ آمادگی، همواره سرحال نشان می‌دهد اما در ترکیب اصلی این فصل تیمش جایی نداشته است.