آریا طاری

استقلال فرهاد مجیدی می‌تواند دست به کار بزرگی بزند و یک نیم‌فصل کامل از لیگ برتر را بدون شکست تمام کند. آنها تنها تیم لیگ بیست و یکم هستند که هنوز در هیچ مسابقه‌ای بازنده نشده‌اند. استقلال در 10 سال گذشته، هیچ‌وقت در نیم‌فصل‌های اول لیگ برتر بدون شکست نمانده است. با این وجود جالب است بدانید که در این یک دهه، بهترین نتیجه استقلال در پایان فصل، در فصلی رقم خورده که آبی‌ها در نیم‌فصل ابتدایی آن چهار شکست داشته‌اند. بدون باخت ماندن در نیم‌فصل اول، به خودی خود به معنای قهرمانی آبی‌ها در لیگ نیست اما برای ادامه راه، اعتماد به نفس قابل توجهی به این تیم می‌دهد.

لیگ یازدهم؛ سه شکست

استقلال در لیگ برتر یازدهم با هدایت پرویز مظلومی به مصاف رقبا می‌رفت. آنها فصل را خیلی خوب شروع کردند و در هشت هفته اول، 6 برد به دست آوردند. تنها شکست استقلال در این هشت هفته، در استادیوم آزادی روبه‌روی تراکتورسازی رقم خورد. با این وجود استقلال تا پایان نیم‌فصل اول، دو شکست دیگر را هم تحمل کرد. آنها در هفته نهم با نتیجه عجیب و دور از انتظار چهار-دو به ملوان باختند و در نیم‌فصلی که به خاطر 18 تیمی بودن لیگ برتر «17» هفته داشت، نتیجه دیدار هفته شانزدهم به صنعت نفت آبادان را هم واگذار کردند. استقلال نیم‌فصل اول لیگ یازدهم را با سه شکست به پایان برد.

لیگ دوازدهم؛ 4 شکست

شاید حالا کمی عجیب به نظر برسد اما آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر تا امروز در حالی به دست آمد که این تیم در نیم‌فصل اول لیگ چهار بار شکست خورده بود. استقلال لیگ دوازدهم با امیر قلعه‌نویی که اتفاقا فرهاد مجیدی هم ستاره‌اش بود، در نیم‌فصل اول لیگ دوازدهم به سایپا، تراکتورسازی، فولاد و داماش گیلان باخت. کم‌تر کسی انتظار داشت این تیم با چهار شکست در نیم‌فصل اول، در نهایت قهرمان لیگ شود اما تیم قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، تنها «یک باخت» را متحمل شد و در نهایت با شایستگی، قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر ایران را از آن خودش کرد.

شروع استقلال در لیگ هفدهم به معنای واقعی کلمه فاجعه‌بار بود. این تیم در 6 هفته اول لیگ، روبه‌روی صنعت نفت، سایپا، پدیده و پارس جنوبی چهار باخت را تجربه کرد تا شغل علیمنصور در معرض یک خطر بسیار جدی قرار بگیرد

لیگ سیزدهم؛ 3 شکست

مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر، شروع چندان ایده‌آلی در لیگ سیزدهم نداشت و در همان هفته دوم، روبه‌روی سپاهان بازنده شد. این تیم به تدریج فرم مطلوبش را به دست آورد و در پنج بازی پیاپی به برتری رسید اما در سه هفته بعدی، دو باخت به استقلال خوزستان و ذوب‌آهن را تجربه کرد. این آخرین شکست استقلال امیر تا پایان نیم‌فصل اول لیگ سیزدهم بود. جالب اینجاست که این تیم تا هفته بیست و هفتم، دیگر در هیچ مسابقه‌ای بازنده نشد. آن تیم در نهایت روی سکوی پنجم رقابت‌های لیگ برتر سیزدهم ایستاد.

لیگ چهاردهم؛ 5 شکست

شرایط استقلال با امیر قلعه‌نویی کاملا بحرانی شده بود. مرور شکست‌های این تیم در نیم‌فصل اول لیگ برتر هم این حقیقت را نمایان می‌کند. استقلال در هفته سوم لیگ به سپاهان باخت، بین هفته‌های هشتم تا دهم هم در سه جدال متوالی روبه‌روی نفت تهران، فولاد و ذوب‌آهن بازنده شد. نکته جالب اینجاست که استقلال قلعه‌نویی در 11 هفته ابتدایی لیگ چهاردهم، فقط یک تساوی در کارنامه داشت و در همه دیدارهای دیگر از بین برد و باخت، انتخابش را انجام داده بود. نتایج نه‌چندان خوب آن فصل و در نهایت تکیه زدن به رده ششم در جدول رده‌بندی لیگ برتر، کار قلعه‌نویی را در این تیم تمام کرد و به دوران نشستن او روی صندلی هدایت این باشگاه پایان داد.

لیگ پانزدهم؛ یک شکست

تا قبل از شروع این فصل لیگ برتر، بهترین عملکرد این تیم از لحاظ بدون شکست ماندن در نیم‌فصل اول متعلق به لیگ پانزدهم و تیم پرویز مظلومی است. تیمی که در 15 هفته اول لیگ برتر پانزدهم، فقط یک بار زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرد. اگر تیم فرهاد در دیدار هفته پانزدهم این فصل بازنده نباشد، بالاخره می‌تواند از رکورد جذاب تیم مظلومی عبور کند. استقلال لیگ برتر پانزدهم در نیم‌فصل اول لیگ برتر، فقط روبه‌روی ذوب‌آهن بازنده شد و در هیچ مسابقه دیگری شکست نخورد. این تیم تا هفته‌های پایانی هم مدعی عنوان قهرمانی بود و سرانجام روی سکوی سوم لیگ قرار گرفت. این تیم در نیم‌فصل دوم سه شکست را تجربه کرد. اگر شرایط این تیم در نیم‌فصل دوم هم همانند نیم‌فصل اول لیگ برتر بود، آبی‌ها به راحتی قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست می‌آوردند.

لیگ شانزدهم؛ 3 شکست

در شروع شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، هدایت استقلال به علی منصوریان سپرده شد. تیم او فصل را اصلا خوب شروع نکرد و بعد از تساوی هفته اول روبه‌روی نفت تهران، در دو بازی بعدی روبه‌روی استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان بازنده شد. دو شکست در همان سه هفته اول، شروع ناامیدکننده‌ای برای علیمنصور بود. تیم او در ادامه نیم‌فصل اما فقط یک باخت دیگر را تحمل کرد و این بار روبه‌روی تراکتور بازنده شد. همین شروع بد، در نهایت استقلال را از کورس قهرمانی لیگ خارج کرد اما عملکرد این تیم در نیم‌فصل دوم کاملا قابل دفاع به نظر می‌رسید. تیم علیمنصور حتی به رکورد پنج برد پیاپی در رقابت‌های لیگ برتر هم رسید.

لیگ هفدهم؛ 5 شکست

شروع استقلال در لیگ هفدهم به معنای واقعی کلمه فاجعه‌بار بود. این تیم در 6 هفته اول لیگ، روبه‌روی صنعت نفت، سایپا، پدیده و پارس جنوبی چهار باخت را تجربه کرد تا شغل علیمنصور در معرض یک خطر بسیار جدی قرار بگیرد. تساوی هفته هفتم با ذوب، به معنای پایان کار منصوریان در استقلال بود و دوران کوتاه او به عنوان سرمربی در استقلال به پایان رسید. وینفرد شفر در ادامه راه هدایت استقلال را بر عهده گرفت و این تیم تا پایان نیم‌فصل اول تنها در یک مسابقه شکست خورد. جدال مهمی که البته روبه‌روی پرسپولیس در دربی تهران برگزار می‌شد. استقلال در لیگ هفدهم، درست یک‌سوم دیدارهایش را در نیم‌فصل اول واگذار کرد. عملکرد این تیم با شفر در نیم‌فصل دوم اما فوق‌العاده بود و آنها تنها در یک مسابقه باختند. با این وجود همان شکست‌های نیم‌فصل اول، موجب شد که استقلال نتواند در پایان فصل قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست بیاورد. درست به همین خاطر است که بی‌شکست ماندن تیم فرهاد در نیم‌فصل اول لیگ بیست و یکم، برای ادامه راه آنها در لیگ برتر و در نهایت بردن لیگ، بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

لیگ هجدهم؛ 2 شکست

استقلال لیگ هجدهم با وینفرد شفر، تیمی نبود که در دیدارهای متعددی شکست بخورد. آنها در نیم‌فصل اول لیگ برتر، فقط بازنده دو مسابقه شدند. در آن نیم‌فصل، استقلال فقط در جم به پارس جنوبی و در آزادی به سپاهان باخت تا 15 هفته اول لیگ را با دو شکست سپری کند. خیلی‌ها به استقلال و نتیجه‌اش در آن لیگ امید داشتند اما تیم شفر در هفته‌های پایانی از کورس جا ماند و در نهایت هم این پرسپولیس بود که دوباره قهرمانی لیگ را به دست آورد. بعد از روبه‌رو شدن با تنها دو شکست در نیم‌فصل اول لیگ برتر، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد شفر حتی تا پایان فصل روی نیمکت استقلال دوام نیاورد.

لیگ نوزدهم؛ دو شکست

یک گل دیرهنگام از ماشین‌سازی، اولین شکست استراماچونی در فوتبال ایران را در اولین هفته از لیگ نوزدهم رقم زد. استقلال سه هفته بعد، به پرسپولیس هم باخت و در پنج هفته اول هدایت استراماچونی، حتی یک برد هم به دست نیاورد. با این حال روزهای بهتری از راه رسیدند و استقلال با مربی ایتالیایی، 6 برد متوالی را جشن گرفت. دوران حضور استرا در فوتبال ایران اما حتی به پایان نیم‌فصل اول آن لیگ هم نرسید.

لیگ بیستم؛ 3 شکست

استقلال محمود فکری فصل را با یک برد خانگی روبه‌روی مس شروع کرد اما یک هفته بعد، حواشی عجیب و غریب دیدار با فولاد اتفاق افتاد و استقلال در آن نبرد شکست خورد. آ‌نها تا هفته دوازدهم دیگر بازنده نشدند اما در چهار هفته پایانی نیم‌فصل، به سایپا و سپاهان باختند. سومین شکست، به معنای پایان کار محمود فکری در استقلال و انتخاب دوباره فرهاد مجیدی برای هدایت این تیم در ادامه لیگ برتر بیستم بود.