آریا رهنورد

روی کاغذ، قهرمانی نیم‌فصل لیگ برتر بیستم تنها برای سه تیم در دسترس خواهد بود. صنعت نفت از دایره تیم‌های مدعی قهرمانی نیم‌فصل خارج شده و حالا فقط استقلال، سپاهان و پرسپولیس می‌توانند این عنوان را به دست بیاورند. سپاهان و استقلال امروز آخرین بازی‌شان در نیم‌فصل را برگزار خواهند کرد و پرسپولیس پس از جدال یکشنبه با پیکان، باید روبه‌روی گل گهر سیرجان قرار بگیرد. تیم یحیی در صورت بردن هر دو بازی، قهرمان نیم‌فصل خواهد شد اما اگر این تیم نتواند همه امتیازها را کسب کند، استقلال و سپاهان با برد در دیدار امروز به طرف قهرمانی نیم‌فصل خواهند رفت. این دو باشگاه روی هم تا اینجا 12 بار قهرمان نیم‌فصل اول لیگ برتر شده‌اند. در حقیقت با احتساب قهرمانی این فصل، در 13 دوره از 20 دوره لیگ برتر، یکی از این سه تیم نیم‌فصل را به عنوان قهرمانی به پایان رسانده است.

استقلال

استقلال تهران در اولین دوره از لیگ برتر، قهرمان نیم‌فصل شد اما در پایان آن رقابت، قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کرد. آنها در لیگ برتر پنجم دوباره قهرمان نیم‌فصل شدند و این بار توانستند قهرمانی را در پایان فصل نیز تکرار کنند. سومین و آخرین قهرمانی نیم‌فصل استقلالی‌ها در لیگ برتر یازدهم اتفاق افتاده. در آن دوره هم این قهرمانی، منجر به بردن لیگ برتر نشد. در حقیقت آبی‌ها تا امروز سه بار قهرمان نیم‌فصل شده‌اند و تنها در یکی از این فصل‌ها، جام قهرمانی را بالای سر برده‌‎اند. دو قهرمانی دیگر این تیم در لیگ برتر در شرایطی به دست آمده که قهرمانی نیم‌فصل، سهم تیم‌های دیگری بوده است. تیم فکری تا این هفته از لیگ برتر، فقط دو بار شکست خورده و در مجموع کم‌نوسان نشان داده است. آنها با 9 گل خورده، صاحب دومین خط دفاعی برتر رقابت‌های لیگ برتر هستند. اگر استقلال در دیدار امروز سپاهان را شکست بدهد، به میانگین دو امتیاز در هر مسابقه نزدیک می‌شود و شانس خوبی برای رسیدن به چهارمین قهرمانی نیم‌فصلش خواهد داشت. هرچند که تجربه ثابت کرده نباید روی این قهرمانی برای پایان فصل حساب چندانی باز کرد.

سپاهان

بین قهرمانی نیم‌فصل و بردن لیگ برای سپاهان، رابطه نسبتا نزدیکی وجود داشته است. طلایی‌ها اولین بار در دومین فصل از لیگ برتر قهرمان نیم‌فصل شدند و در پایان همان فصل هم قهرمانی لیگ را از آن خودشان کردند. این تیم در لیگ نهم باز هم قهرمانی نیم‌فصل را به بردن لیگ پیوند زد. سپاهان لیگ‌های دهم، یازدهم و چهاردهم را در شرایطی برد که در نیم‌فصل قهرمان نشده بود و در لیگ‌های دوازدهم و هجدهم با وجود بردن نیم‌فصل، نتوانست جام را به چنگ بیاورد. این تیم در مجموع تا امروز چهار بار قهرمان نیم‌فصل شده و در نیمی از این فصل‌ها نیز، به جام قهرمانی رسیده است. تیم محرم در فاز هجومی فوق‌العاده نشان داده و بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد اما عملکرد طلایی‌ها در فاز دفاعی، اصلا امیدوارکننده نیست. در بین 13 تیم بالای جدول، بدترین عملکرد دفاعی به محرم و تیمش اختصاص دارد. با این حال این تیم درست نصف بازی‌های این فصل را با پیروزی پشت سر گذاشته و امروز به دنبال رسیدن به هشتمین پیروزی در پانزدهمین مسابقه فصل است. بردن این بازی، شانس سپاهان را برای قهرمانی نیم‌فصل افزایش خواهد داد. اگر آنها در این جدال هر نتیجه‌ای به جز پیروزی را تجربه کنند، نمی‌توانند قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر بیستم شوند.

پرسپولیس

با پنج تجربه موفق، پرسپولیس رکورددار قهرمانی نیم‌فصل در تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. همین تیم البته اولین قهرمانی‌اش در لیگ را در شرایطی جشن گرفت که قهرمان نیم‌فصل نشده بود. آنها اولین بار در لیگ هفتم با افشین قطبی قهرمان نیم‌فصل شدند و در پایان لیگ هم به شکلی دراماتیک جام را تصاحب کردند. این تیم در لیگ برتر شانزدهم هم قهرمان نیم‌فصل و سپس فصل شد. کاری که در لیگ سیزدهم و پس از قهرمانی نیم‌فصل با علی دایی، قادر به تکمیلش نبود. قرمزها در لیگ‌های هفدهم و نوزدهم هم قهرمانی نیم‌فصل را به قهرمانی پایان‌فصل دوختند اما در لیگ هجدهم، قهرمانی نیم‌فصل را به سپاهان واگذار کردند. تیم یحیی در این فصل به آرامی اوج گرفته و توانسته مسیرش را برای رسیدن به قهرمانی در میانه راه، هموار کند. شاید پس از شکست روبه‌روی آلومینیوم، هیچ‌کس انتظار نداشت این تیم شانس کسب قهرمانی در نیم‌فصل باشد اما سه پیروزی متوالی، دوباره این تیم را احیا کرد و صدای پای قرمزها را به صدر جدول رساند. تیم یحیی در این فصل کم‌تر از هر تیم دیگری طعم شکست را چشیده است. پرسپولیسی‌ها در روزهای پیش رو به دنبال ششمین قهرمانی نیم‌فصل هستند. در پنج قهرمانی گذشته نیم‌فصل، این تیم چهار بار در پایان فصل هم جام قهرمانی را لمس کرده است. قرمزها قهرمان چهار دوره اخیر لیگ برتر ایران نیز به شمار می‌روند. تیمی که همچنان از عطش رسیدن به جام‌های بعدی در فوتبال ایران دست برنداشته است.