آریا طاری

این مرحله از جام حذفی فوتبال ایران، امروز به پایان می‌رسد و در نهایت 16 تیم مختلف این مرحله معرفی می‌شوند. نوع برگزاری جام حذفی در فوتبال ایران اساسا خاص به نظر می‌رسد و با این روند تیم‌ها می‌توانند تنها با چهار مسابقه، یک جام قهرمانی به دست بیاورند. در نبردهای امروز، پرسپولیس روبه‌روی حریفی از لیگ یک قرار می‌گیرد. حریفی که پله‌های ترقی را در فوتبال ایران به سرعت طی کرده است. مس و تراکتور، حساس‌ترین و سخت‌ترین جدال این مرحله را برگزار می‌کنند و هوادار هم به سراغ رقیبی از دسته‌های پایین‌تر می‌رود.

پرسپولیس-ویستاتوربین

تیم یحیی امروز اولین مسابقه‌اش در جام حذفی را پشت سر خواهد گذاشت. حریف امروز سرخ‌ها، تیمی است که توانسته در چند فصل گذشته پیشرفت خارق‌العاده‌ای داشته باشد. ویستاتوربین کارش را از لیگ سه شروع کرد و با روندی فوق‌العاده، توانست راهی رقابت‌های لیگ یک شود. آنها مسیر موفقیت را پله پله طی کرده‌اند و حالا روبه‌رو شدن با پرسپولیس، این تیم را بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار خواهد داد. ویستاتوربین با هدایت میلاد بلادی در اولین فصل حضور در لیگ یک، فعلا در رده دهم جدول دیده می‌شود. بدون شک ماندن در این لیگ، اولویت اصلی آنها به حساب می‌آید. آنها البته نفرات نسبتا شناخته‌شده‌ای مثل رضا شربتی و هادی خیری را هم در ترکیب دارند. به احتمال زیاد یحیی در این نبرد به چند مهره کلیدی تیمش از جمله سیدجلال حسینی استراحت خواهد داد. شاید این بهترین فرصت برای مهره‌های تازه‌وارد پرسپولیس باشد که بتوانند در ترکیب ثابت تیم‌شان قرار بگیرند. نفراتی مثل رضا اسدی و حامد پاکدل احتمالا از ابتدا در ترکیب پرسپولیس برای این مسابقه قرار خواهند گرفت. یحیی به خوبی می‌داند که هیچ چیز مثل یک برد پرگل، روحیه این تیم را در این فصل به اوج نمی‌رساند. پرسپولیس البته این هفته در لیگ برتر، شکستی سه گله را به پیکان تحمیل کرده و دوباره به مسیر برد برگشته اما این روند باید در دیدارهای بعدی هم ادامه پیدا کند تا پرسپولیس فرم دلخواهش را به دست بیاورد. یکی از مشکلات جدی سرخ‌ها در این فصل مشکل گل‌زنی بوده است. آنها روبه‌روی پیکان بالاخره فرصت‌طلب نشان دادند و از موقعیت‌ها استفاده کردند. اتفاقی که در چند مسابقه قبلی برای این تیم رخ نداده بود. نبرد با ویستاتوربین یک تمرین جدی برای سرخ‌ها خواهد بود تا بتوانند استفاده بهتری از بخت‌های گل‌زنی داشته باشند.

تیم یحیی امروز اولین مسابقه‌اش در جام حذفی را پشت سر خواهد گذاشت. حریف امروز سرخ‌ها، تیمی است که توانسته در چند فصل گذشته پیشرفت خارق‌العاده‌ای داشته باشد. ویستاتوربین کارش را از لیگ سه شروع کرد و با روندی فوق‌العاده، توانست راهی رقابت‌های لیگ یک شود

تراکتور-مس رفسنجان

بدون تردید این یکی از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های این مرحله جام حذفی خواهد بود. چراکه باید از بین این دو تیم آماده لیگ برتری، یک تیم با جام وداع کند. نبرد دو تیم در لیگ برتر هم بسیار تماشایی بود و البته یک پنالتی جنجالی هم داشت. نبردی که در نهایت به نفع شاگردان محمد ربیعی تمام شد. حالا تراکتوری‌ها برای انتقام گرفتن از مس به زمین مسابقه وارد خواهند شد. تیم سولدو که بعد از سه هفته ناکامی در لیگ این هفته نفت مسجدسلیمان را شکست داد، امیدوار است بتواند روند خوبش را در این مسابقه خانگی حفظ کند. نکته جالب اینکه هوای تبریز در روزهای گذشته بسیار سرد بوده و بارش برف شدید، جلسه‌های تمرینی تراکتور را تحت تاثیر قرار داده است. بدون شک بازی کردن در این شرایط جوی برای رفسنجانی‌ها بسیار سخت و نفس‌گیر خواهد بود. شواهد این‌طور نشان می‌دهد که تیم سولدو، شانسی برای قهرمانی این فصل لیگ برتر ندارد. آنها اما می‌توانند در جام حذفی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. قهرمانی جام حذفی، مهم‌ترین افتخار تاریخ باشگاه تراکتور به شمار می‌رود و آنها دست به هر کاری می‌زنند تا بتوانند دوباره این افتخار را تکرار کنند. برای مس رفسنجان هم این یک فرصت ایده‌آل است که شانسش برای بردن یک جام در فوتبال ایران را محک بزند.

خلیج فارس ماهشهر- هوادار

تیم رضا عنایتی که فصل عجیبی را پشت سر گذاشته، امروز روبه‌روی خلیج فارس ماهشهر قرار می‌گیرد. هوادار در دو هفته اخیر لیگ برتر، نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آورده و بعد از تساوی با پرسپولیس در آزادی، ذوب‌آهن را در نقش‌جهان شکست داده است. هوادار امروز مسابقه نسبتا ساده‌ای دارد و به احتمال زیاد حریفش را هم بدون هیچ دردسری شکست خواهد داد. هوادار در اولین تجربه لیگ برتری، عملکرد نسبتا خوبی داشته است. آنها البته فصل را چندان خوب شروع نکردند اما در مجموع نفرات خوبی را به خدمت گرفتند و به مرور زمان توانستند خودشان را در رقابت‌های لیگ برتر پیدا کنند. روبه‌رو شدن با تیمی از لیگ دو، نباید تهدیدی جدی برای تیم عنایتی باشد. تیمی که البته در دو مسابقه گذشته، با جنجال‌های داوری خاصی هم روبه‌رو بوده است. هوادار در نبرد با پرسپولیس، یک گل بسیار مشکوک با دست به ثمر رساند و روبه‌روی ذوب هم در موقعیتی به شدت مشکوک به آفساید موفق به گل‌زنی شد. حالا باید دید که آیا این جنجال‌ها به جام حذفی هم می‌کشند یا اینکه در همین نقطه متوقف می‌شوند.