آریا طاری

جام حذفی، تب و تاب فوتبال را به شهرهای مختلف ایران برد تا باز هم ثابت شود که فوتبال در ایران، تنها «لیگ برتر» نیست. تیم‌های دسته‌پایینی شهرستانی با سکوهای پر از جمعیت و نمایش‌های جذاب، نشان دادند که از چه انگیزه بالایی برای نبرد با تیم‌های قدرتمند لیگ برتری برخوردار هستند. حذف فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین شگفتی این مرحله از جام حذفی بود. هرچند که چند تیم بزرگ و شناخته‌شده دیگر نیز تا لبه پرتگاه رفتند و سرانجام به سختی خودشان را نجات دادند.

اولین برد آندره‌آ استراماچونی در فوتبال ایران، سرانجام به دست آمد. مربی ایتالیایی نیز درست مثل شفر، اولین پیروزی را در «جام حذفی» جشن گرفت. در مسابقه عجیب و پرحاشیه با گل‌ریحان البرز، برق ورزشگاه برای دقایقی قطع شد و استادیوم انقلاب در خاموشی مطلق فرو رفت. در شرایطی که بازی با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد، آبی‌ها بعد از شروع مجدد مسابقه یک ضربه پنالتی به دست آوردند اما مرتضی تبریزی در ادامه روزهای ناامیدکننده‌اش با پیراهن استقلال، این فرصت را هم از دست داد تا بازی در نهایت به وقت‌های اضافه برود. سجاد آقایی جوان که در این مسابقه جانشین مرتصی تبریزی شده بود، گل دوم استقلال را وارد دروازه حریف کرد و تیر خلاص نیز توسط فرشید اسماعیلی شلیک شد تا استقلال سرانجام از این دیدار دشوار و نفس‌گیر با شاگردان محمد نصرتی عبور کند. کار پرسپولیس نیز به هیچ وجه ساده‌تر نبود. چراکه آنها نیز در زمین ماشین‌سازی، یک پنالتی جنجالی را از دست دادند. به نظر می‌رسد سرنوشت این بازی در وقت‌های اضافه تعیین شود اما وحید امیری تنها چند ثانیه قبل از سوت پایان داور، حوالی دقیقه صدم مسابقه، با پاس دیدنی بشار رسن توپ را از خط دروازه حریف عبور داد. تیم کالدرون که این فصل یک بار در تبریز شکست خورده بود، حالا انتقام تراکتور را از ماشین‌سازی گرفت. دیگر تیم تبریزی اما در جدول جام، ماندگار شد. تراکتورسازی در زمین پاس همدان به پیروزی دو بر یک رسید.

 آنها بالاخره در این فصل گل خوردند اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که به جای رشید مظاهری، محمدرضا اخباری درون دروازه قرمزها ایستاده بود.

برخلاف تراکتورسازی، دروازه سپاهان همچنان در این فصل بسته ماند. تیم امیرقلعه‌نویی در زمین تیم خیبر خرم‌آباد به پیروزی سه بر صفر رسید. خیبر و هواداران پرشمارش، جو جذابی در استادیوم ایجاد کردند اما این روزها هیچ تیمی، حریف ارتش ژنرال نمی‌شود. منصوری، کیانی و قربانی، گل‌زنان طلایی‌ها در این جدال محسوب می‌شدند. یکی از دو فینالیست فصل گذشته جام حذفی، حالا خیلی زود از جدول فصل جدید این رقابت‌ها خارج شد. داماش که فصل گذشته با بردن سایپا در نیمه‌نهایی فینالیست شده بود، این بار در زمین نارنجی‌ها شکست خورد و از تورنمنت کنار رفت. در این مرحله، استقلال ماهشهر از مس نوین کرمان عبور کرد، پیکان با چهار گل شهدای رزگان کرج را برد، نفت آبادان قشقایی را حذف کرد، مس کرمان در پنالتی‌ها از سد بادران گذشت و نود ارومیه نیروی زمینی را شکست داد. بزرگ‌ترین شگفتی این مرحله، با پیروزی فجر سپاسی برابر فولاد خوزستان رقم خورد. تیم نکو، تنها تیم لیگ برتری بود که در این دور به دست تیمی از رده‌های پایین‌تر، حذف شد. فجر که سال‌ها قبل «متخصص» جام حذفی بود، حالا در مسابقه‌ای با گل‌های دیدنی و فوق‌العاده، با فولاد به تساوی دو بر دو رسید و سرانجام در ضربات پنالتی، این تیم را حذف کرد. به جز فولاد خوزستان، چند تیم لیگ برتری دیگر نیز ناچار به وداع با جام حذفی شدند اما حذف همه آنها در نبرد با یک حریف  لیگ برتری دیگر رقم خورد. در کنار ماشین‌سازی که برابر پرسپولیس حذف شد، نساجی در زمین خودش به شهرخودرو باخت، گل‌گهر سیرجان تسلیم نفت مسجدسلیمان شد و پارس جنوبی نیز برابر ذوب زانو زد. صحنه درگیری منصوریان و کمالوند در این مسابقه، یکی از جنجالی‌ترین فریم‌های جام حذفی را ساخت. پرگل‌ترین بازی این مرحله نیز به دست شاهین بوشهر و خوشه طلایی ساوه رقم خورد. شاهین که تا این هفته در لیگ هیچ مسابقه‌ای را با پیروزی پشت سر نگذاشته و در آخرین رده جدول دیده می‌شود، با خوشه طلایی نیز به تساوی سه بر سه دست پیدا کرد اما در ضربه‌های پنالتی، توانست از سد حریف بگذرد.

مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی با 11 تیم از لیگ برتر و پنج تیم از دسته‌های پایین‌تر برگزار خواهد شد. بدون تردید هنوز شگفتی‌های بیشتری در این تورنمنت شکل خواهد گرفت. قرعه‌کشی این مرحله اواخر مهرماه برگزار می‌شود و تیم‌ها رقبای بعدی‌شان را می‌شناسند. یکی از دو فینالیست فصل قبل حالا دیگر بخشی از این جام نیست اما فینالیست دیگر، همچنان به مسیرش در جام حذفی ادامه می‌دهد. در دو سال گذشته، دو تیم از رده‌های پایین‌تر راهی دیدار نهایی جام حذفی شده‌اند و شاید این اتفاق در فصل جدید این تورنمنت نیز رخ بدهد.