این بار لبخند بزن!

سرمربی ایتالیایی استقلال، امروز برای اولین بار روی یکی از نیمکت‌های استادیوم آزادی خواهد نشست. حالا که مشکل مترجم هم دیگر حل شده، هیچ‌کس انتظار یک کنفرانس مطبوعاتی آتشین دیگر را ندارد. کار استراما در فوتبال ایران، با شکست و خشم آغاز شد و حالا هواداران باشگاه امیدوارند این هفته، نوبت پیروزی و آرامش باشد تا تیم با حمایت سکوها، جان دوباره‌ای بگیرد و در مسیر متفاوتی قدم بزند. آبی‌ها اولین مسابقه خانگی فصل را روبه‌روی جواد نکونام و تیمش برگزار خواهند کرد. یک جدال جذاب که اگر برنده داشته باشد، تیم برنده‌اش خیلی زود از بحران ابتدای فصل جدا خواهد شد.

آریا طاری

استقلال و فولاد این هفته در شرایطی به هم می‌رسند که در مواجهه با هم، تابستان نسبتا پرتنشی را سپری کرده‌اند. محمد بلبلی بعد از امضای قرارداد با اهوازی‌ها، راهی باشگاه استقلال شد و این موضوع، اعتراض شدید مدیران باشگاه فولاد را به همراه داشت. چند هفته بعد، حکم محرومیت 6 ماهه بلبلی از حضور در میادین فوتبال صادر شد. استقلال و بلبلی البته هنوز امیدوار به حکم کمیته استیناف هستند اما شکایت فولاد، یک ضربه بزرگ برای استقلال بوده است. اتفاق دیگری که این دو باشگاه را به هم مرتبط می‌کند، حضور جواد نکونام روی نیمکت فولاد خوزستان است. نکو در آخرین سال‌های بازی، برای استقلال به میدان رفت و حتی برای مدتی بازوبند کاپیتانی این تیم را نیز به دست آورد. جواد البته در استقلال، از روزهای اوج دوران بازی فاصله داشت و با وجود همه پنالتی‌های موفق و پاس‌های خوب، هیچ‌وقت به یک سوپراستار برای این باشگاه تبدیل نشد. او حالا دومین تجربه لیگ برتری‌اش را در اهواز با فولاد خوزستان سپری می‌کند. جواد تا امروز تنها یک نیم‌فصل در لیگ برتر سرمربی نساجی مازندران بوده و به خوبی می‌داند که برای رسیدن به نیمکت تیم‌های بزرگی مثل استقلال، نباید در فولاد شکست بخورد. نقطه اشتراک سوم دو تیم، تجربه شکست در اولین هفته این فصل است. استقلال و فولاد در تبریز و اهواز، قربانی دو شلیک تماشایی شدند و دست‌شان از رسیدن به امتیاز کوتاه ماند. فولاد یکی از دربی‌های جنوب را در خانه با گل استثنایی عقیل کعبی واگذار کرد و استقلال در آخرین ثانیه‌های مسابقه در زمین ماشین‌سازی، با ضربه ایستگاهی اتابک نادری ناک‌اوت شد. انگیزه بالای دو تیم برای بازگشت، به مسابقه امروز جذابیت زیادی خواهد بخشید. استقلال و فولاد دست به هر کاری می‌زنند تا تلخ‌کامی اولین هفته لیگ را در هفته دوم، جبران کنند.

بدون شک مرد اول مسابقه حساس امروز آزادی، آندره‌آ استراماچونی خواهد بود. او در هفته اول لیگ، برنده نشد اما به همه ثابت کرد که جدیت زیادی دارد و با هیچ مشکلی کنار نمی‌آید. آندره‌آ ظاهرا به آن دسته از مربیان ایتالیایی تعلق دارد که کنفرانس‌های‌شان بعد از شکست، سرشار از عصبانیت است. او به خوبی می‌داند که تنها به خاطر نبود «مترجم» شکست نخورده و این باخت، حاصل نمایش نه‌چندان خوب استقلال در تبریز بوده اما شاید آن فریادها، به عنوان راهی برای تهییج بازیکنان تیم مورد استفاده قرار گرفتند. حالا دیگر مساله مترجم هم حل شده و همه جملات استراما به زبان ایتالیایی به درون زمین می‌رسند. مشکل این هفته سرمربی استقلال، غیبت چند بازیکن شناخته‌ شده تیم است. محمد دانشگر بعد از دریافت کارت قرمز، نمی‌تواند تیمش را در این جدال همراهی کند. مجوز سیاوش یزدانی، میلاد باقری و میلیچ نیز برای بازی در استقلال هنوز صادر نشده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، همه این بازیکنان در دیدار هفته دوم غایب هستند. 

به نظر می‌رسد در خط دفاع، باز هم بازیکن جوانی مثل طاهرخانی مورد آزمایش قرار بگیرد اما در حمله، احتمالا این بار استراماچونی از همان ابتدا به نفراتی مثل شیخ دیاباته و علی دشتی بازی خواهد داد تا مسابقه را با ترکیب هجومی‌تری آغاز کند. آخرین برخورد لیگ برتری فولاد و استقلال، با پیروزی پرگل آبی‌ها به پایان رسید اما هیچ‌کدام از سه گل‌زن آن دیدار، دیگر در عضویت باشگاه استقلال نیستند. 

فولاد یکی از دربی‌های جنوب را در خانه با گل استثنایی عقیل کعبی واگذار کرد و استقلال در آخرین ثانیه‌های مسابقه در زمین ماشین‌سازی، با ضربه ایستگاهی اتابک نادری ناک‌اوت شد. انگیزه بالای دو تیم برای بازگشت، به مسابقه امروز جذابیت زیادی خواهد بخشید

جواد نکونام به عنوان سرمربی تنها یک بار روبه‌روی استقلال قرار گرفته و در قائمشهر با این تیم به تساوی بدون گل رسیده است. دیدار امروز، اولین تجربه نکونام در جدال با استقلال در استادیوم آزادی خواهد بود.

شاید حتی تساوی در این مسابقه، برای دو تیم فاجعه‌بار نباشد اما بدون تردید چشیدن طعم دومین شکست در دومین هفته، می‌تواند هر یک از این دو تیم را با بحران روبه‌رو کند. استقلال و فولاد با ترکیبی از ستاره‌های فصل گذشته و البته تازه‌واردها، هفته دوم فصل را سپری خواهند کرد.

استقلال در دو میزبانی اخیر از فولاد در آزادی، نه برنده شده و نه توانسته توپی را از خط دروازه حریف عبور بدهد. هر دو بازی، با تساوی بدون گل به پایان رسیده‌اند. دو تیم تا امروز 34 مسابقه در لیگ برتر انجام داده‌اند که سهم استقلال 16 پیروزی و سهم فولاد هشت برد بوده است. استقلال از 102 امتیاز ممکن همه این مسابقه‌ها با فولاد، 58 امتیاز گرفته و امروز تنها به کسب همه امتیازهای مسابقه فکر می‌کند.