آریا رهنورد

وقتی لوکا مودریچ توپ طلا را تصاحب کرد، خیلی‌ها از پایان سلطه همیشگی مسی و رونالدو به این جایزه نوشتند. در دو دوره قبلی اما باز هم این مسی بوده که توانسته توپ طلا را با خودش به خانه ببرد. لئو حالا با هفت توپ طلا، رکورد جاودانه‌ای به یادگار گذاشته اما در دنیای فوتبال، نام‌های بزرگی هم وجود دارند که هرگز موفق نشده‌اند توپ طلا را به دست بیاورند. اتفاقی که برای آنها شبیه یک زخم کاری است. البته که این ماجرا، جایگاه آنها را تنزل نمی‌دهد. به نظر می‌رسد توپ طلا آنقدر خوش‌شانس نبوده که در دست این ستاره‌ها قرار بگیرد.

فرانس پوشکاش

امروز یکی از مهم‌ترین جایزه‌های دنیای فوتبال، به نام این ستاره مجارستانی گره خورده اما این بازیکن در دوران فوتبالش هیچ‌وقت موفق به گرفتن توپ طلا نشد. ستاره سابق رئال مادرید که با مجارستان قهرمان المپیک هم شده بود، در دوران بازی بیشتر از 500 گل به ثمر رساند. این گل‌زن ذاتی در سال 1960 نامزد توپ طلا شد اما در رده‌بندی نهایی بردن این جایزه در رده دوم قرار گرفت. آلفردو دی‌استفانو در آن سال بالاتر از پوشکاش توانست فاتح توپ طلا شود. این نزدیک‌ترین فاصله بین پوشکاش و توپ طلا در دوران بازی این ستاره محبوب بوده است.

کنی دالگلیش

شاید او مشهورترین فوتبالیست تاریخ بریتانیا باشد که هیچ‌وقت نتوانسته توپ طلا به دست بیاورد. شاه کنی موردعلاقه لیورپولی‌ها، هم برای هواداران سلتیک و هم برای طرفداران لیورپول یک اسطوره بزرگ به شمار می‌رود. دالگلیش 6 بار لیگ‌های مختلف را فتح کرده و سه بار هم قهرمان رقابت‌های اروپایی شده است. کنی در سال 1983 در یک قدمی بردن توپ طلا قرار داشت و در بین نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شد. با این حال در آن سال این میشل پلاتینی بود که توپ طلا را از آن خودش کرد. دالگلیش که 102 بار هم برای تیم ملی اسکاتلند به میدان رفته، به عنوان بهترین بازیکن تاریخ این کشور شناخته می‌شود. او هنوز هم برای دیدن بسیاری از نبردهای لیورپول به آنفیلد می‌رود.

فرانک رایکارد

نکته جالب در مورد فرانک رایکارد، توانایی او برای بازی در پست‌های مختلف بود. رایکارد از قلب دفاع تا خط حمله، تقریبا همه جا بازی می‌کرد و می‌درخشید. رایکارد که یک ستاره تمام عیار برای آژاکس و میلان بود، دو بار در بین سه نفر نهایی توپ طلا قرار گرفت. این اتفاق یک بار در سال 1988 و یک بار در سال 1989 برای او رقم خورد. او که دو بار با میلان قهرمان اروپا شده بود و یک بار هم با هلند یورو را فتح کرده بود، هیچ‌وقت این جایزه مهم را به دست نیاورد. او در هر دو مراسم توپ طلا در آن دو سال، روی سکوی سوم قرار گرفت و با وجود تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های دنیا، نتوانست نامش را در فهرست دارندگان توپ طلا در تاریخ فوتبال قرار بدهد.

رایان گیگز

شاید امروز خیلی‌ها قضاوت‌هایی در مورد شخصیت رایان گیگز داشته باشند. شاید خیلی‌ها درباره ماجرای خیانت‌های خانوادگی او حرف بزنند اما در دوران فوتبال، گیگز یک ستاره بی چون و چرا بود. نابغه‌ای که زیر نظر فرگوسن پیشرفت کرد و هرگز هم راضی به ترک باشگاه یونایتد نشد. او با یونایتد به 34 قهرمانی از جمله 13 قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر هم رسید. برای درک کردن دوران طولانی او در یونایتد، کافی است بدانیم رایان اولین ستاره‌ای بود که از نسل 92 یونایتد به تیم اصلی رسید و آخرین ستاره‌ای از نسل 92 باشگاه بود که بازنشستگی را تجربه کرد. شاید اگر گیگز به باشگاه‌های دیگر می‌رفت و در لیگ‌های دیگر بازی می‌کرد، بیشتر دیده می‌شد و حتی توپ طلا را هم می‌گرفت. حتی در سال‌های قهرمانی یونایتد فرگوسن در اروپا، توپ طلا هیچ‌وقت به این ستاره نرسید.

پائولو مالدینی

وقتی صحبت از یک مدافع مطمئن می‌شود، همه بی‌اختیار از پائولو مالدینی نام می‌برند. یک فوتبالیست فوق‌العاده که سال‌ها در میلان درخشید و حالا به عنوان مدیر در همین باشگاه فعالیت می‌کند. او 25 سال برای میلان بازی کرد و در این مدت 25 جام هم با روسونری به دست آورد. تقریبا هر وقت که فهرست بهترین مدافعان تاریخ فوتبال مطرح می‌شود، نام مالدینی در ردیف اسم‌های اول قرار می‌گیرد اما او هرگز توپ طلا را لمس نکرده است. جالب اینجاست که این اتفاق برای فابیو کاناوارو رخ داده است. بازیکنی که نسبت به پائولو، فوتبالیست متوسط‌تری به نظر می‌رسید. او که تا حوالی 40 سالگی فوتبال بازی می‌کرد، بدون شک بهترین مدافعی است که در طول تاریخ نتوانسته توپ طلا بگیرد.

تیری آنری

هر موفقیتی که در دنیای فوتبال به لحاظ تیمی وجود دارد، تیری آنری آن را تجربه کرده است. او با فرانسه قهرمان یورو و جام جهانی شده، با آرسنال قهرمانی بدون شکست و جام طلایی لیگ برتر را به دست آورده و با بارسا هم فاتح شش‌گانه شده است. دوران فوتبال آنری، سرشار از موفقیت‌های فوق‌العاده است اما این بازیکن هم موفق به بردن توپ طلا نشده و نتوانسته این عنوان را به دست بیاورد. آنری 258 بار برای آرسنال بازی کرد و در این مدت 175 گل هم به ثمر رساند. او برای نسل خودش و حتی نسل‌های بعدی، یک الگوی بزرگ و یک فوتبالیست خارق‌العاده بود. تیری اولین بار در سال 2003 در فهرست توپ طلا قرار گرفت و در این فهرست دوم شد. سه سال بعد با رسیدن آرسنال به فینال لیگ قهرمانان، او دوباره به این فهرست راه پیدا کرد و این بار سوم شد. با این حال تاثیر او روی فوتبال، فراتر از این بود که با نبردن توپ طلا از بین برود.

ژاوی هرناندز

سرمربی این روزهای بارسا، موتور محرک تیم پپ در میانه میدان برود. بدون داشتن بازیکنی با این سطح هوشیاری در پاس دادن، آن بارسای رویایی هرگز شکل نمی‌گرفت. ستاره شماره 6 بارسا نقشی انکارنشدنی در موفقیت‌های این تیم داشت. او با بارسا جام‌های بسیار زیادی به دست آورد و تصویر متفاوتی از فوتبال به دنیا ارائه کرد. ژاوی بین سال‌های 2009 تا 2011 در سه سال متوالی در فهرست نهایی توپ طلا قرار گرفت. هرچند که در هیچ‌کدام از این دوره‌ها برنده این عنوان نشد. خیلی‌ها اعتقاد داشتند بعد از قهرمانی جام جهانی در سال 2010، توپ طلا حق این فوتبالیست بوده اما در آن سال لئو مسی توپ طلا را به خانه برد.

آندرس اینیستا

آرتیست محبوب بارسلونایی‌ها در میانه میدان هم هیچ‌وقت نتوانست توپ طلا را به دست بیاورد. او یکی از بهترین بازیساز‌ها و خلاق‌ترین فوتبالیست‌ها در دوران خودش به شمار می‌رفت. فوتبالیستی با توانایی اعجاب‌آور حمل توپ که انگار توپ فوتبال به پاهایش می‌چسبید. آندرس زننده گل قهرمانی اسپانیا در فینال جام جهانی 2010 هم بود. آندرس در سال‌های 2010 و 2012 به جمع سه نفر نهایی توپ طلا راه پیدا کرد. او در اولین دوره دوم شد و در دومین دوره در جایگاه سوم قرار گرفت و سرانجام نتوانست بردن توپ طلا را جشن بگیرد.

زلاتان ایبراهیموویچ

دوران فوتبال ایبرا هنوز تمام نشده اما دیگر بعید به نظر می‌رسد که او در این سن و سال بتواند توپ طلا را ببرد. فوتبالیست سوئدی برای همیشه به عنوان یک فوتبالیست بزرگ در یادها خواهد ماند اما او هیچ‌وقت به بردن توپ طلا نزدیک نشده است. شاید تیم عوض کردن‌های متوالی، یکی از دلایل فاصله گرفتن ایبرا از توپ طلا باشد. او تقریبا زمان زیادی را در هیچ باشگاهی سپری نکرده است. ایبرا در رده ملی هم موفقیت عجیبی نداشته و به همین خاطر نتوانسته توپ طلا را به دست بیاورد. هرچند که این اتفاق روی کاهش غرور او تاثیری نداشته است!

فرانچسکو توتی

اگر تیم عوض کردن برای توپ طلای ایبرا جواب نداده، تیم عوض نکردن هم برای توتی موثر نبوده است! توتی در سال‌های طولانی حضور در رم، جام‌های زیادی نگرفت و همین ماجرا باعث شد در نهایت توپ طلا را هم نبرد. شاید اگر برای باشگاهی مثل رئال مادرید به میدان می‌رفت، می‌توانست این عنوان ارزشمند را به دست بیاورد و دوران فوتبالش را بدون توپ طلا تمام نکند.