آریا طاری

یازدهمین مسابقه تاریخ ایران و لبنان در حالی برگزار می‌شود که حریف در روزهای منتهی به مسابقه تلاش زیادی کرد تا با تعطیلی رسمی لبنان، استادیوم را کاملا پر از هوادار کند. با این حال فیفا تصمیم گرفت روی این نبرد، برچسب «بدون تماشاگر» بزند. ایران و لبنان امروز در حالی به مصاف هم می‌روند که تیم ملی رکورد فوق‌العاده‌ای روبه‌روی این رقیب دارد. ایران به جز دو مسابقه، در همه نبردهای بعدی مقابل لبنان به برتری دست پیدا کرده است. لبنانی‌ها در همه تاریخ فقط در یک مسابقه موفق به شکست دادن تیم ملی ایران شده‌اند.

اولین برخورد

نخستین مسابقه تیم ملی ایران روبه‌روی لبنان سال 75 شمسی برگزار شد. جالب اینکه ماه برگزاری آن نبرد هم مثل جدال امروز، آبان‌ماه بود. 25 سال قبل، دو تیم در یک مسابقه دوستانه در بیروت به مصاف هم رفتند. نبردی که در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید و دو تیم در آن موفق به عبور دادن هیچ توپی از خط دروازه‌ها نشدند.

وقتی میزبان تحقیر شد

اولین تجربه حضور لبنانی‌ها در جام ملت‌های آسیا سال 2000 اتفاق افتاد. جایی که لبنانی‌ها به خاطر میزبانی توانستند خودشان را به این تورنمنت برسانند. با این حال آنها بدون حتی یک برد، جام ملت‌ها را ترک کردند. شکست سنگین روبه‌روی تیم ملی ایران، خاطره تلخی برای لبنان در این مسابقه بود. تیم جلال طالبی دو سال بعد از درخشش در جام جهانی، به عنوان یک مدعی به جام ملت‌ها رفت و با درخشش و دبل حمید استیلی، لبنان را خرد کرد. به جز استیلی، کریم باقری و علی دایی هم در آن مسابقه موفق به گل‌زنی شدند. جالب اینکه بازی تا 15 دقیقه پایانی یک بر صفر به سود تیم ملی بود و سه گل بعدی همه در لحظات آخر این نبرد به ثمر رسیدند. حتی با وجود این نتیجه درخشان، آن تیم در نهایت در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها به کره جنوبی باخت و نتوانست تا مراحل پایانی این جام به کارش ادامه بدهد.

علی و باز هم علی

سومین مسابقه بین ایران و لبنان، در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا در سال 2002 رقم خورد. این بار تیم ملی کاملا قدرتمندتر از حریف به نظر می‌رسید. علی کریمی در نیمه اول، اولین گل این مسابقه را زد و نیکبخت واحدی هم در لحظات پایانی، تیر خلاص را به طرف لبنانی‌ها شلیک کرد تا ایران برنده این مسابقه لقب بگیرد. رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا در آن سال در کشور سوریه برگزار می‌شد.

حریف بی‌دردسر

یک سال بعد از غرب آسیا، دو کشور در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های 2004 همگروه شده‌اند. در آن سال‌ها برای دیدارهای جام ملت‌ها هم مسابقات انتخابی جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شد. مسابقه رفت دو تیم در بیروت برگزار شد و لبنان که اصلا سال‌های خوبی را سپری نمی‌کرد و تیم خوبی نداشت، به راحتی روبه‌روی تیم ملی ایران شکست خورد. علی دایی با یک پنالتی در نیمه اول، گل اول مسابقه را برای ایران زد. اواسط نیمه دوم، یحیی گل‌محمدی توانست اختلاف را بیشتر کند و سرانجام این علی نیکبخت بود که سومین گل این مسابقه و دومین گل دوران فوتبال خودش به لبنان را به ثمر رساند تا تیم ملی یک برد به شدت راحت و بی‌دردسر را جشن بگیرد.

سرانجام آزادی

بعد از چهار مسابقه خارج از ایران، دو تیم بالاخره در استادیوم آزادی با هم روبه‌رو شدند. این مسابقه در چارچوب انتخابی جام ملت‌های 2004 انجام شد و دیدار برگشت آن مرحله به شمار می‌رفت. انتظار می‌رفت این جدال به یک برد بسیار ساده و پرگل برای تیم ملی ختم شود اما در زمین مسابقه اتفاق دیگری رخ داد. ایران فقط یک بار توانست در این مسابقه توپ را از خط دروازه لبنان عبور بدهد. با این حال تیم ملی به هدف مهمش رسید و هر 6 امتیاز دو مسابقه رفت و برگشت با لبنان در مقدماتی جام ملت‌های آسیا را به دست آورد.

هت‌تریک شهریار

تقدیر ایران و لبنان انگار در رقابت‌های غرب آسیا به هم گره خورده بود. این بار دو تیم در سال 2004 با هم مسابقه دادند و باز هم در مسابقات غرب آسیا با هم روبه‌رو شدند. این دوره از بازی‌ها در استادیوم آزادی تهران برگزار می‌شد. تیم ملی در این مسابقه هم اختلاف فاحشی به لحاظ کیفیت با رقیبش داشت. این یکی از بهترین نمایش‌های ملی علی دایی در لباس ایران هم به شمار می‌رفت. او در این نبرد، سه بار دروازه لبنان را باز کرد و یکی از هت‌تریک‌های دوران فوتبالش را روبه‌روی این تیم پشت سر گذاشت. جواد نکونام هم گل دیگر را وارد دروازه رقیب کرد تا ایران با نتیجه سنگین چهار بر صفر لبنان را شکست بدهد. این «پنجمین» برد متوالی تیم ملی روبه‌روی لبنان بود. جالب اینکه در این پنج مسابقه لبنان حتی موفق به زدن یک گل به تیم ملی ایران هم نشده بود. تا این‌جا در تاریخ دیدارهای دو تیم، ایران 14 گل به لبنان زده بود و توانسته بود روبه‌روی این حریف 6 کلین‌شیت متوالی را با گلرهای مختلف تجربه کند.

اولین گل، اولین برد

لبنانی‌ها سرانجام توانستند از کابوس همیشگی و تلخ شکست خوردن روبه‌روی ایران فاصله بگیرند و اولین و آخرین بردشان مقابل ایران را به دست بیاورند. آنها یکی از بهترین تیم‌های سال‌های اخیر ایران را شکست دادند. تیمی که البته حتی با وجود آن باخت در نهایت به رقابت‌های جام جهانی رسید. ایران روی زمین بسیار غیراستاندارد لبنان و با تک گل ستاره این تیم در مسابقه‌ای که پخش تلویزیونی کاملی هم نداشت شکست خورد تا رقیب یک برد تاریخی به دست بیاورد. بردی که دیگر هرگز روبه‌روی تیم ملی ایران تکرار نشده است. آنها بعد از 6 مسابقه متوالی، بالاخره اولین گل‌ تاریخ‌شان روبه‌روی تیم ملی ایران را به دست آوردند. شاید این نتیجه، غافلگیرکننده‌ترین نتیجه دوران مربیگری کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران باشد. رودا انتر، تنها گل‌زن آن مسابقه تاریخی برای لبنانی‌ها بود.

انتقام با گوچی

بین دو مسابقه رفت و برگشت مقدماتی جام جهانی برزیل، ایران و لبنان در انتخابی جام ملت‌های استرالیا هم همگروه شدند و در آزادی به مصاف هم رفتند. لبنانی‌ها این بار اعتماد به نفس بیشتری داشتند. چراکه توانسته‌ بودند ایران را در آخرین مسابقه شکست بدهند. با این وجود اعتماد به نفس آنها خیلی زود با گل‌های گوچی و نکونام در نیمه اول فرو ریخت. این دو بازیکن هر کدام یک گل هم در نیمه دوم به ثمر رساندند تا تیم ملی، حریف را با چهار گل شکست بدهد و یک پیروزی مقتدرانه را روبه‌روی لبنان به دست بیاورد. این برد، پاسخی به شکست قبلی در شرایط نابرابر و زمین ناهموار لبنانی‌ها بود. نتیجه‌ای که نشان داد قدرت واقعی فوتبال ایران، به مراتب بیشتر از این حریف است و لبنانی‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانند یک تهدید بزرگ برای فوتبال ایران به حساب بیایند.

عصبانی‌ترین کی‌روش

تیم ملی نه فقط برای جبران شکست دور رفت انتخابی جام جهانی، بلکه برای رسیدن به جام جهانی باید در دیدار برگشت با لبنان به برتری می‌رسید. رسیدن به 9 امتیاز از سه بازی، چاره رسیدن ایران به جام جهانی بود. تیم ملی، قطر را شکست داد و سپس در مسابقه دوم، روبه‌روی لبنان قرار گرفت. بازی تا دقایق پایانی نیمه اول گل نداشت اما توفان تیم ملی بالاخره شروع شد و خلعتبری مسابقه را یک بر صفر کرد. نکو در پایان نیمه اول اختلاف را به دو گل رساند و گوچی در شروع نیمه دوم، اختلاف را بیشتر کرد. آخرین گل مسابقه را هم خود نکونام به ثمر رساند تا یک برد پرگل و دلچسب برای تیم ملی به دست بیاید. صحنه عصبانیت کی‌روش در مواجهه با محسن مسلمان، یکی از قاب‌های کلیدی این مسابقه در استادیوم آزادی به شمار می‌رفت.

آخرین نبرد

آخرین مسابقه ایران و لبنان تا امروز در بیروت برگزار شده است. دیدار برگشت مقدماتی جام ملت‌های استرالیا بین دو تیم با برتری قاطع ایران به پایان رسید. در این نبرد، امیرحسین صادقی، اشکان دژاگه، گوچی و نکو برای ایران گل زدند و مسابقه با نتیجه چهار بر یک به پایان رسید. جالب اینکه نکو در این نبرد، هفتمین گلش را به لبنان زد تا بهترین گل‌زن تاریخ این مسابقه لقب بگیرد.