گنج بیروت

آخرین مسابقه از دور رفت مرحله مقدماتی جام جهانی برای تیم ملی، امروز در بیروت برگزار خواهد شد. تیم ملی در چهار نبرد گذشته، سه بار برنده بوده و با کره جنوبی هم به تساوی رسیده است. ایران تنها تیم گروه به شمار می‌رود که توانسته بعد از چهار مسابقه، امتیازهایش را دورقمی کند. شکست دادن لبنان در نبرد امروز، تیم اسکوچیچ را یک قدم به جام جهانی نزدیک‌تر خواهد کرد. تیمی که در جدول، پنج امتیاز با لبنان فاصله دارد و اگر برنده مسابقه حساس امروز باشد، حداقل برای این حریف کاملا دست‌نیافتنی خواهد شد.

آریا رهنورد

شرایط تیم ملی قبل از مسابقه با لبنان، ایده‌آل به نظر می‌رسد. جو اردو هم با وجود همه مسائل پیش آمده، بسیار مثبت است. دراگان اسکوچیچ بعد از کنار گذاشتن مهدی طارمی، با روحیه‌ای بالا به تمرین‌ها ملحق شده تا جلوی هر نوع گمانه‌زنی را بگیرد. اسکو در چند تمرین گذشته به شدت شاداب نشان داده و با انگیزه زیادی تیم ملی را به جلو هدایت خواهد کرد. شاید یکی از تنها مشکلات تیم ملی، نداشتن یک زمین استاندارد برای تمرین در لبنان بوده است. چراکه ملی‌پوش‌ها مجبور بودند روی چمن مصنوعی تمرین کنند و این اتفاق کار را برای آنها کمی دشوار کرده بود. همانند اردوهای گذشته، ستاره‌های فوتبال ایران این بار هم زمان زیادی را کنار هم سپری نکرده‌اند و مهره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی به تازگی به تیم ملی ملحق شده‌اند. درست مثل همیشه این تیم باید در کم‌ترین زمان به بیشترین هماهنگی دست پیدا کند. برخلاف آن‌چه تصور می‌شد، لبنان حریف چندان ساده‌ای برای تیم ملی نیست. رسیدن آنها به مرحله نهایی دور انتخابی جام جهانی، نشان می‌دهد که لبنانی‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. یک برد، دو مساوی و تنها یک شکست روبه‌روی کره جنوبی در چهار مسابقه قبلی، عملکرد لبنان را فراتر از حد انتظار نشان می‌دهد. تیمی که روبه‌روی کره هم بسیار خوب و منسجم بازی کرد و با بدشانسی نتوانست از این تیم امتیاز بگیرد. نکته مهم در مورد لبنانی‌ها، انعطاف‌پذیری ترکیب این تیم است. آنها هر بار نسبت به مسابقه قبلی چند تغییر دارند و حتی سیستم بازی‌شان را عوض می‌کنند. انتظار می‌رود این تیم روبه‌روی تیم ملی ایران با دو هافبک دفاعی به میدان برود. آنها روبه‌روی کره دو هافبک تدافعی و روبه‌روی سوریه و امارات یک هافبک تدافعی داشته‌اند. سنگربان لبنان هم یکی از بهترین مهره‌های این تیم در چهار مسابقه گذشته بوده است. دروازه‌بانی که به خصوص در نیمه اول مسابقه کره با چند سیو استثنایی، تیمش را در جریان بازی نگه داشت.

لبنان احتمالا با یک رویکرد کاملا تدافعی روبه‌روی تیم ملی قرار می‌گیرد اما مرور بازی‌های قبلی نشان می‌دهد این تیم در دفاع، اصلا نفوذناپذیر نیست. بردن این مسابقه، پیچیدگی‌های گروه برای ایران را به حداقل می‌رساند و تیم اسکوچیچ را یک قدم دیگر به جام جهانی نزدیک می‌کند

حدس‌ زدن ترکیب تیم ملی در انتخابی جام جهانی، هرگز کار ساده‌ای نبوده است. چراکه اسکو ترکیب کاملا ثابتی برای تیمش ندارد و چند بار تغییراتی در این ترکیب به وجود آورده است. با این حال در مورد فیکس بودن بیرو در این نبرد تردیدی وجود ندارد. شجاع و کنعانی هم به احتمال فراوان زوج ثابت خط دفاعی تیم را خواهند ساخت. به نظر می‌رسد این بار امید نورافکن از همان ابتدا در سمت چپ خط دفاعی قرار بگیرد و از بین صادق محرمی و صالح حردانی هم یک نفر مدافع راست فیکس تیم ملی ایران در بیروت باشد. در خط میانی، حضور سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی تقریبا قطعی به نظر می‌رسد و بعید است که این دو نفر در ترکیب اولیه ایران دیده نشوند. وحید امیری هم احتمالا کمی جلوتر از آنها بازی می‌کند. چراکه جلو آمدن او در مسابقه با کره جنوبی، شیوه بازی ایران را در نیمه دوم متحول کرد. تیم ملی در این روش بازی، سه مهره هجومی هم خواهد داشت. علی جهانبخش و سردار آزمون دو نفر از این سه مهره هستند و نفر سوم از بین همه مهاجم‌های آماده تیم ملی انتخاب می‌شود. شانس سامان قدوس و یا مهدی قایدی برای بازی در ترکیب اصلی کمی بیشتر از دیگران به نظر می‌رسد. ایران به لحاظ مهره، کیفیت به مراتب بالاتری از لبنان دارد اما برگزاری مسابقه در یک زمین ناهموار، کار را برای مهره‌های تکنیکی تیم ملی کمی سخت خواهد کرد. آن‌چه در این مسابقه به تیم ملی کمک می‌کند، در درجه اول تمرکز و حفظ آرامش است. اگر تیم ملی با حوصله زیادی روبه‌روی حریف قرار بگیرد و منتظر فرصت‌های ایده‌آل باشد، احتمالا زمین مسابقه را به عنوان تیم برنده ترک می‌کند.

لبنان احتمالا با یک رویکرد کاملا تدافعی روبه‌روی تیم ملی قرار می‌گیرد اما مرور بازی‌های قبلی نشان می‌دهد این تیم در دفاع، اصلا نفوذناپذیر نیست. بردن این مسابقه، پیچیدگی‌های گروه برای ایران را به حداقل می‌رساند و تیم اسکوچیچ را یک قدم دیگر به جام جهانی نزدیک می‌کند. اگر این پیروزی به دست بیاید، تیم ملی ایران در پایان هفته پنجم 13 امتیازی می‌شود و دیگر بعید خواهد بود که این تیم نتواند خودش را به رقابت‌های جام جهانی برساند. ستاره‌های تیم ملی هم بدون شک قبل از این نبرد کلیدی و تعیین‌کننده، به هیچ نتیجه‌ای به جز برد فکر نخواهند کرد.