طعمه یازدهم

تیم ملی ایران امروز چهارمین مسابقه‌اش را در آخرین مرحله از دور مقدماتی جام جهانی برگزار خواهد کرد. ایران بعد از پیروزی در ۱۰ مسابقه متوالی، به دنبال شکست دادن یازدهمین رقیب پیاپی خواهد بود. حریفی که اتفاقا در این سال‌ها، همیشه حریف محبوبی برای فوتبالیست‌های ایرانی به شمار رفته است. قرار بود این مسابقه در حضور تماشاگرها و با شرایطی متفاوت برگزار شود اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. با این وجود حتی بازی در استادیوم بدون تماشاگر آزادی هم برای کره‌ای‌ها ترسناک به نظر می‌رسد.

آریا طاری

نمره منفی در کارنامه فدراسیون

فدراسیون عزیزی خادم، تا اینجا عملکرد بدی نداشته و نسبتا خوب کار کرده اما ماجرای مسابقه ایران و کره در آزادی، بدون شک یک نقطه تاریک در کارنامه دوران ریاست او به شمار می‌رود. رییس فدراسیون فوتبال ایران از مدت‌ها قبل روی ورود تماشاگرها و استفاده از کمک داور ویدئویی در این مسابقه مانور داده بود اما هر دو امکان را به سادگی هرچه تمام‌تر از دست داد. در مورد «بی‌تماشاگر»شدن این بازی، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد و حتی برخی معتقدند این تصمیم به عمد از سوی فدراسیون گرفته شده است. عزیزی خادم و رفقا می‌توانند با منتشر کردن مکاتبات‌شان با ای.اف.سی در این مورد، حداقل شفاف‌سازی کنند اما چنین کاری تا این لحظه از سوی آنها صورت نگرفته است. به هر حال این مسابقه در نهایت نه تماشاگر دارد و نه از وی.ای.آر در آن استفاده می‌شود. اگر واقعا توانایی یا اراده برگزاری بازی‌ها با شرایط استاندارد در ایران وجود ندارد، کاش این مسابقه‌ها در قطر یا امارات برگزار شوند. در این صورت حداقل برخی از مردان و زنان ایرانی می‌توانند از نزدیک به تشویق تیم ملی بپردازند و کمک‌داور ویدئویی هم شرایط عادلانه‌تری برای تیم ملی خواهد ساخت. در مسابقه قبلی با امارات اگر وی.ای.آر نبود، شاید تیم ملی هیچ شانسی برای بردن به دست نمی‌آورد.

مسابقه امروز جدی‌ترین محک دراگان اسکوچیچ از زمان پذیرفتن هدایت تیم ملی به شمار می‌رود. البته که حتی شکست در این نبرد هم دستاوردهای قبلی او را از بین نخواهد برد اما به هر حال همه انتظار دارند اسکو در چنین موقعیتی، خودش را نشان بدهد و تیم ملی را در مسیر پیروزی نگه دارد

بزرگ‌ترین محک اسکوچیچ

عراق، بحرین و امارات، تیم‌های بسیار خوبی هستند اما هیچ‌کدام‌شان در فهرست اصلی‌ترین قدرت‌های قاره آسیا دیده نمی‌شوند. مسابقه امروز جدی‌ترین محک دراگان اسکوچیچ از زمان پذیرفتن هدایت تیم ملی به شمار می‌رود. البته که حتی شکست در این نبرد هم دستاوردهای قبلی او را از بین نخواهد برد اما به هر حال همه انتظار دارند اسکو در چنین موقعیتی، خودش را نشان بدهد و تیم ملی را در مسیر پیروزی نگه دارد. نمایش تیم ملی روبه‌روی امارات در مسابقه قبلی، با انتقادهایی روبه‌رو شد. انتقادهایی که نشان می‌دادند حتی بردهای پیاپی سرمربی کروات جلیقه «ضدگلوله» را تن او نکرده‌اند. انتظارها از این تیم، این مربی و این ستاره‌ها بسیار بالاست و هر نتیجه بدی، موجی از انتقادها علیه آنها خواهد ساخت. اسکو اما با بردن این مسابقه و جشن گرفتن یازدهمین پیروزی متوالی، برای مدت زیادی در آرامش قرار خواهد گرفت.

یک قدمی صعود

تیم ملی این مرحله را آنقدر خوب شروع کرده که هر احتمالی به جز صعود مستقیمش به جام جهانی دور از ذهن به نظر می‌رسد. با این حال در فوتبال، نباید چنین معادله‌هایی را جدی گرفت. چراکه همیشه ممکن است اتفاق دیگری رخ بدهد. اگر ایران امروز بازنده باشد، به رده دوم جدول می‌رود و به لحاظ ذهنی هم تحت فشار قرار می‌گیرد. در صورت برد اما همه چیز کاملا به سود ما خواهد بود. اگر تیم ملی در مسابقه امروز به هر سه امتیاز دست پیدا کند و در جدال ساده‌تر بعدی لبنان را شکست بدهد، دور رفت را با 15 امتیاز کامل سپری خواهد کرد. از آن‌جایی که در نهایت دو تیم از هر گروه صعود می‌کنند و با توجه به شرایط امتیازی سایر رقبا، صعود ایران خیلی زود قطعی خواهد شد. اسکو حتی این فرصت را دارد که در دیدارهای دور برگشت، به مهره‌های ذخیره تیمش بازی بدهد.

احتمال بازگشت کاپیتان

بعید به نظر می‌رسد که ترکیب تیم ملی نسبت به مسابقه قبلی، دستخوش تغییر جدی شود. اسکو ترکیب اصلی‌اش را پیدا کرده و شاید نهایتا یک تغییر در ترکیب به وجود بیاورد. با توجه به کیفیت نفرات کناری کره جنوبی، شاید احسان حاج‌صفی به جای امید نورافکن از ابتدا در سمت چپ خط دفاعی تیم ملی قرار بگیرد. امید در نبرد قبلی با امارات، عملکرد چندان خوبی نداشت و حتی تا یک قدمی اخراج هم پیش رفت تا بین دو نیمه، جایش را به احسان حاج‌صفی بدهد.

می‌خواهم جبران کنم

با انگیزه‌ترین مهره تیم ملی در این مسابقه، احتمالا سردار آزمون خواهد بود. سردار در جدال قبلی با امارات، یک پنالتی را از دست داد و شب خوبی را سپری نکرد. او که در بین نفرات فعلی تیم ملی بهترین گل‌زن دیدارهای ایران و کره جنوبی است و دو بار توانسته دروازه این تیم را باز کند، باانگیزه‌های بسیار زیادی روبه‌روی کره قرار می‌گیرد تا پنالتی از دست رفته قبلی را جبران کند. او آماده است تا دوباره به بهترین فرم ممکن در ترکیب تیم ملی برگردد.