تعطیلات یحیی

پرسپولیس با تساوی خانگی مقابل گل‌گهر به تعطیلات رفت. مدافع عنوان قهرمانی که لیگ را با دو پیروزی مقابل فولاد و نساجی آغاز کرده بود، در بازگشت به لیگ مقابل آلومینیوم متحمل شکست شد و پس از آن هم برای اولین‌ بار در تاریخ لیگ برتر و در ورزشگاه آزادی به گل‌گهر امتیاز داد. پرسپولیس حالا با هفت امتیاز روی پله ششم جدول ایستاده و با صدر تنها سه امتیاز اختلاف دارد، اختلافی که به هیچ عنوان زیاد نیست و قابل جبران است. با این وجود ضعف‌های فنی پرسپولیس داخل زمین حسابی هواداران این تیم را نگران آینده تیم‌شان کرده است. تیمی که پس از قهرمانی پنجم افت قابل ملاحظه‌ای از لحاظ تاکتیکی داشته است.

آریا رهنورد

پرسپولیس در این سال‌ها همیشه به داشتن خط دفاعی مستحکم معروف بوده و خیلی‌ها همین خط دفاعی را عامل اصلی موفقیت‌های این تیم می‌دانستند. حالا امسال شرایط تغییر کرده و دروازه پرسپولیس در هر چهار بازی ابتدایی فصل باز شده است. در بین 9‌ تیم بالای جدول، پرسپولیس بدترین خط دفاعی را داشته و جالب اینکه پدیده به عنوان تیم انتهایی جدول، با یک ‌بازی کمتر نسبت به پرسپولیس، یک ‌گل کمتر از این تیم خورده است. یحیی گل‌محمدی در بازی چهارم تیمش تصمیم گرفت در خط دروازه تغییراتی ایجاد کند و از رادو به عنوان دروازه‌بان اول به جای لک استفاده کرد اما باز شدن دروازه قرمز‌ها در مصاف با گل‌گهر و شیوه بازی این تیم، نشان داد مشکل اصلی در خط دفاعی است. فراموش نکنیم یحیی در مصاف با گل‌گهر حتی ترکیب دفاعی تیمش را هم تغییر داد و به جای استفاده از چهار مدافع، با سیستم سه دفاع وارد زمین شد. در ترکیب پرسپولیس در مصاف با گل‌گهر که کاملا زیر و رو شده بود، سه مدافع میانی به زمین رفتند تا سرخپوشان برای اولین بار سیستم 2-5-3 را آزمایش کنند. سیدجلال از ترکیب بیرون رفت و ابراهیمی و نعمتی برای اولین بار در ترکیب اصلی قرار گرفتند تا همراه با فرشاد فرجی خط دفاعی سه‌ نفره را کامل کنند. با وجود تمام این تغییرات پرسپولیس بازهم کلین‌شیتی نداشت تا مدافع عنوان قهرمانی در نیمه دوم به همان دفاع چهار نفره برگردد. یحیی که خودش یکی از مدافعان شاخص فوتبال ایران بوده، در این تعطیلات باید فکری به حال خط دفاع پرسپولیس و شیوه دفاع کردن تیمش بکند.

با وجود تمام ضعف‌های این فصل پرسپولیس داخل زمین، هنوز نمی‌توان نسبت به آینده این تیم ناامید شد. قرمز‌ها در زمین کالدرون هم شروع خوبی در لیگ نداشتند و در هفته‌های ابتدایی امتیازات زیادی از دست دادند اما خیلی زود به خودشان آمدند و توانستند تا نیم‌فصل روی نوار پیروزی گام بردارند

پرسپولیس امسال یک ‌خروجی بزرگ به نام احمد نوراللهی داشته. مهره‌ای که در سال‌های گذشته هم در فاز هجومی برای قرمزها تاثیرگذار بود و هم در فاز دفاعی کمک زیادی به تیم می‌کرد. حالا امسال رضا اسدی جای این بازیکن را در خط میانی پرسپولیس گرفته اما به هیچ‌ عنوان انتظارات را برآورده نکرده است. بازیکنی که با سروصدای فراوان سر از پرسپولیس درآورد و چهره ویژه نقل‌و‌انتقالاتی بود، به عنوان یک‌ هافبک دفاعی به هیچ عنوان نمره قابل‌ قبولی نگرفته و شاید به همین دلیل است که هواداران مدافع عنوان قهرمانی خواستار بازگشت کامیابی‌نیا به ترکیب اصلی هستند. فراموش نکنیم که امسال سیامک سرلک هم در حد‌و‌اندازه‌های خودش نبوده و انتظارات را در کنار اسدی برآورده نکرده است. در چنین شرایطی یحیی بازهم اصرار به استفاده از این زوج در وسط زمین دارد و باید دید بعد از تعطیلات بار دیگر به این دو ‌بازیکن به صورت همزمان بازی می‌دهد تا کامیابی‌نیا کماکان از روی نیمکت بازی تیمش را تماشا کند یا خیر.

مهدی ترابی نیز فصل گذشته یکی از مهره‌های تاثیرگذار پرسپولیس بوده و بارها گره بازی‌های سخت را برای این تیم باز کرده اما امسال به هیچ‌ عنوان در حدواندازه‌های خودش ظاهر نشده است. خیلی‌ها اعتقاد دارند همین افت مهدی ترابی باعث شده تا پرسپولیس در فاز هجومی و طراحی حملات، کیفیت سال‌ قبل را نداشته باشد و در رسیدن به دروازه حریفان به مشکل بخورد. ترابی در پایان بازی با گل‌گهر به اردوی تیم ملی رفته و باید دید در بازگشت به تمرینات پرسپولیس بار دیگر به مهره کلیدی تیم یحیی تبدیل می‌شود و بار دیگر ناجی این مربی خواهد بود یا خیر.

با وجود تمام ضعف‌های این فصل پرسپولیس داخل زمین، هنوز نمی‌توان نسبت به آینده این تیم ناامید شد. قرمز‌ها در زمین کالدرون هم شروع خوبی در لیگ نداشتند و در هفته‌های ابتدایی امتیازات زیادی از دست دادند اما خیلی زود به خودشان آمدند و توانستند تا نیم‌فصل روی نوار پیروزی گام بردارند. باتوجه به اینکه فقط چهار هفته از لیگ امسال گذشته، یحیی گل‌محمدی هم با توانایی‌های فنی‌اش می‌تواند پرسپولیس را از بحران خارج کند و بار دیگر از این تیم یک ‌مدعی بسازد. پیش‌بینی می‌شود پرسپولیس با خریدهای خارجی جدیدش به لیگ برگردد، تغییراتی که شاید شرایط این تیم را خیلی زود تغییر دهند. این نکته را هم فراموش نکنیم که آلومینیوم و گل‌گهر تا به این هفته جزو تیم‌های خوب لیگ 21 بوده‌اند و شاید در هفته‌های پیش‌رو دیگر مدعیان هم مقابل این دو تیم در زمین به مشکل بخورند. برای روشن شدن تمام این مسایل باید کمی صبر کرد و منتظر پایان بازی‌های ملی شد. شاید تعطیلات لیگ بهترین اتفاق ممکن برای پرسپولیسی باشد که از فرم ایده‌آل خودش فاصله گرفته است.