آریا طاری

بحث توپ طلا این روزها به یک سوژه بسیار کلیدی در فوتبال اروپا تبدیل شده و تقریبا همه در مورد این اتفاق اظهارنظر می‌کنند. فاصله چندان زیادی به برگزاری مراسم توپ طلای فرانس فوتبال سال جاری میلادی باقی نمانده و به نظر می‌رسد 6 بازیکن، گزینه نهایی برای بردن این توپ باشند. برای رسیدن هر کدام از این 6 بازیکن به توپ طلا، دلایل خاصی وجود دارد. باید منتظر ماند و دید که این برنده خوشبخت، کدام ستاره این روزهای دنیای فوتبال خواهد بود.

لئو مسی؛ شانس اول

نشریه کوریه دلو اسپورت که اتفاقا از نشریات معتبر دنیای فوتبال به شمار می‌رود، در یک گزارش جنجالی برنده توپ طلا را فاش کرده و مدعی شده که لئو مسی به زودی هفتمین توپ طلای‌ دوران حرفه‌ای‌اش را به دست خواهد آورد. اتفاقی که فاصله این ستاره با جدی‌ترین رقیبش یعنی کریس رونالدو را به عدد دو می‌رساند. مسی فصل گذشته در بارسا، برنده کوپادل‌ری شد اما در لالیگا و لیگ قهرمانان به موفقیت نرسید. با این حال آن‌چه مسی را تبدیل به شانس اول بردن این جایزه می‌کند، قهرمانی‌اش در رقابت‌های کوپا آمه‌ریکاست. مسی بالاخره با تیم ملی کشورش برنده یک جام ملی شده و بهترین بازیکن این جام هم بوده است. درست همان‌طور که کریس با بردن یورو فاتح توپ طلا شد، حالا مسی با بردن کوپا جدی‌ترین شانس تصاحب این عنوان به نظر می‌رسد. حداقل کوریه اطمینان دارد که این عنوان ارزشمند سهم لیونل خواهد بود.

رابرت لواندوفسکی؛ بدشانس و شایسته

در دو سال گذشته، لوا در قواره‌های تبدیل شدن به بهترین بازیکن دنیا بوده است. او به شدت بدشانس بود که مراسم فصل گذشته توپ طلا به دلیل بحران کرونا برگزار نشد. چراکه در این صورت لوا بدون هیچ شکی توپ طلا را به دست می‌آورد. فصل گذشته اما در اروپا شرایط برای او خوب پیش نرفت و عملکردش در یورو با لهستان هم اصلا درخشان نبود. همین اتفاق‌ها موجب شدند که لواندوفسکی و یا به قول توماس مولر، «لوانگلسکی» شانس اول بردن توپ طلا در سال 2021 به شمار نرود. با این حال به نظر می‌رسد که او در رده دوم این فهرست نهایی می‌ایستد و پشت سر لئو مسی قرار می‌گیرد.

انگولو کانته؛ خستگی نا‌پذیر

شاید اگر فرانسه می‌توانست قهرمان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا شود، کانته با توجه به فصل فوق‌العاده‌ای که در رده باشگاهی سپری کرده بود، به شانس اول بردن توپ طلا تبدیل می‌شد. در قیاس با بازیکنی مثل جورجینیو، کانته مهره به مراتب مهم‌تری برای چلسی و البته تیم ملی به شمار می‌رود. او یک هافبک فوق‌العاده است که همه جای زمین دیده می‌شود و با دوندگی مثال‌زدنی‌اش، کارها را برای تیمش ساده‌تر می‌کند. شکی وجود ندارد که انگولو یکی از 6 گزینه نهایی بردن توپ طلا خواهد بود اما بعید است که او شانس زیادی برای بردن این جایزه داشته باشد. کانته به واسطه توانایی‌های فنی و اخلاق خوبش در زمین مسابقه، یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های حال حاضر دنیا نیز به حساب می‌آید.

جورجینیو؛ یک سال شگفت‌آور

هیچ فوتبالیستی در اروپا به اندازه جورجینیو در سال گذشته به موفقیت‌های تیمی دست پیدا نکرده است. او با چلسی، مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی دنیای فوتبال را فتح کرد و با ایتالیا، فاتح مهم‌ترین رقابت ملی در قاره اروپا شد. با این حال نمی‌توان ادعا کرد که نقش جورجینیو در بردن این دو عنوان، چندان پررنگ و کلیدی بوده است. چراکه هم در چلسی و هم در تیم ملی ایتالیا، نفرات کلیدی‌تر و موثرتری نسبت به او وجود داشته‌اند. جورجینیو جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال اروپا را هم به دست آورده و امیدوار است به توپ طلا هم دست پیدا کند اما بعید به نظر می‌رسد که شانس او برای بردن توپ طلا به اندازه مسی زیاد باشد.

کریم بنزما؛ گزینه فرانسوی

فرانس فوتبال یک نشریه فرانسوی است و فرانسوی‌ها این روزها مدام از شایستگی این ستاره برای بردن توپ طلا صحبت به میان می‌آورند. زیدان اولین کسی بود که بنزما را به خاطر نمایش‌های عالی‌اش در رئال مادرید، سزاوار بردن توپ طلا دانست. کریم در یک سال گذشته، مهره درخشانی برای رئال مادرید بوده است. با این حال نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که او در سال گذشته با رئال مادرید برنده حتی یک جام هم نشده و در تیم ملی فرانسه نتوانسته به نیمه نهایی یورو برسد.

کریس رونالدو؛ مرد چالش‌ها

خورخه مندس اخیرا مدعی شده که هیچ بازیکنی به اندازه کریس، مستحق بردن این توپ طلا نیست. رونالدو امسال دست به یک چالش هیجا‌ن‌انگیز دیگر زد و به یونایتد برگشت و اتفاقا شروع درخشانی هم در تیم سابقش داشت. وقتی صحبت از توپ طلا می‌شود، هرگز نمی‌توان کریس را از جمع نفرات شایسته کنار گذاشت اما فصلی که رونالدو سپری کرده، فصل چندان موفقیت‌آمیزی نبوده و همین اتفاق، شانس ابرستاره پرتغالی را برای بردن توپ طلا در این دوره کاهش می‌دهد. با این حال او هرگز از تلاش برای بردن این جایزه  دست نمی‌کشد.