آریا طاری

مساله جدایی رونالد کومان از بارسا، حالا دیگر تنها به «زمان» بستگی دارد. کار این مربی در بارسا عملا تمام شده و دیگر بعید است که مدیران تیم به ساختن آینده‌ای با مرد هلندی اعتماد داشته باشند. کومان در تاریخ بارسا، همیشه به عنوان مردی به یاد آورده می‌شود که گل اولین قهرمانی این تیم در اروپا را به ثمر رسانده است اما در قامت یک مربی، دوران کاری او در این باشگاه فراتر از یک ناامیدی بزرگ بوده است. او بارها ثابت کرده که آمادگی قرار گرفتن در چنین موقعیتی را ندارد. موقعیتی که فرصت کار کردن با تیم ملی هلند را هم از این مربی گرفت.

مطبوعات اسپانیایی به شکل کاملا متحدی، از «پایان» دوران کاری کومان در این باشگاه صحبت می‌کنند. شکست وحشتناک خارج از خانه روبه‌روی بنفیکا، بارسا را برای «اولین بار» در تمام تاریخش در دو مسابقه ابتدایی لیگ قهرمانان بدون امتیاز گذاشته است. این تیم در جدول گروه حتی از دیناموکیف هم پایین‌تر دیده می‌شود و با این روند، حتی بعید است بتواند از گروهش صعود کند. حذف در مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای تیمی مثل بارسا، فراتر از یک فاجعه به نظر می‌رسد. باشگاهی که تا همین چند سال قبل، همواره یکی از مدعیان اصلی بردن جام بود، حالا به این حال و روز افتاده است. نکته جالب اینجاست که همین تیم افتضاح حتی بدون مهره‌ای مثل ممفیس دیپای، تنها با لئو مسی در فصل گذشته فاتح رقابت‌های کوپا دل‌ری شد، در لیگ قهرمانان بدون دردسر از گروهش صعود کرد و تا آخرین روزهای لالیگا، مدعی قهرمانی این لیگ به شمار می‌رفت. مسی همه مشکلات بزرگ باشگاه را پوشانده بود و جدایی او، تیر خلاص را به آبی و اناری‌ها زد. برخلاف آن‌چه لاپورتا تصور می‌کرد، جدایی مسی اصلا به شکوفایی ستاره‌های جوان باشگاه بارسا منجر نشد. با این جدال، تیم کومان کاملا در قامت یک تیم معمولی قرار گرفت. تیمی که دیگر حتی قدرت لازم برای شکست دادن رقیبی مثل بنفیکا را هم ندارد. دوران کاری کومان در بارسا را دیگر باید تمام‌شده بدانیم. مردی که هرچه تلاش کرد نتوانست تیمش را از باتلاق بیرون بکشد. حالا در نیوکمپ، دیگر هیچ‌کس به این مربی هلندی اعتماد ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند آینده تیم را همچنان با این مربی تصور کند. او به پایان راهش با کاتالان‌ها رسیده است.

در  مورد نفرات جانشین کومان، حدس‌های زیادی زده می‌شود. نام ژاوی هرناندز بارها در اطراف بارسا به گوش رسیده اما به نظر می‌رسد سرمربی السد حداقل در این مقطع، به بارسا ملحق نمی‌شود. در روزهای گذشته نام گایاردو و حتی اسکالونی هم در بارسا شنیده شده اما ظاهرا پروسه انتخاب این دو نفر هم چندان جدی نیست. از روبرتو مارتینز و آندره‌آ پیرلو به عنوان دو گزینه کاملا جدی جانشینی مرد هلندی نام برده می‌شود. گزینه‌هایی که البته اصلا برای هواداران باشگاه جذاب به نظر نمی‌رسند. پیرلو فصل گذشته ناگهان سرمربی یوونتوس شد و اصلا نتوانست روزهای درخشانی را در این تیم سپری کند. او درنهایت بعد از یک فصل، برکنار شد و نیمکت تیم را به آلگری سپرد. ظاهرا لاپورتا اعتقاد دارد که پیرلو، می‌تواند فوتبال جذاب و هجومی را به بارسا برگرداند. علاوه بر این، او برای کار کردن با هافبک‌های بسیار جوان بارسا هم مربی خوبی محسوب می‌شود. گزینه دیگر تیم هم روبرتو مارتینز است که نتوانسته با انبوهی از ستاره‌های بزرگ، موفقیت چندانی در تیم ملی بلژیک به دست بیاورد. مارتینز در کنار تیری آنری، ممکن است روی نیمکت بارسا دیده شوند اما اساسا چنین انتخاب‌هایی، هواداران بارسا را به وجد نمی‌آورد. تنها وجه جذاب این ماجرا برای آنها، پایان دوران نه‌چندان امیدوارکننده رونالد کومان روی نیمکت این باشگاه است.

آن‌چه در بارسا برای رونالد کومان اتفاق افتاد، بی‌شباهت با ماجرای کلیدی دوران مربیگری لوپتگی نیست. مردی که برای پیوستن به رئال مادرید، نیمکت تیم ملی را رها کرد اما در رئال، چیزی به جز شکست و ناکامی نصیبش نشد. درست مثل کومان که برای رسیدن به نیمکت بارسا، قید تیم ملی هلند را در بهترین موقعیت ممکن زد و حالا در آستانه تبدیل شدن به یک مربی اخراجی قرار دارد. در مورد داستان این دو مربی، تنها یک تفاوت بزرگ مطرح است. لوپتگی یک چهره اسطوره‌ای در تاریخ رئال نبود و به همین خاطر باشگاه اصلا برای او صبر نکرد و خیلی زود فلورنتینو تصمیم به برکناری این مربی گرفت. کومان اما به خاطر سال‌های بازی در بارسا، گل‌هایی که برای این باشگاه به ثمر رسانده و تبدیل شدن به یکی از چهره‌های مهم تاریخ باشگاه، با صبر بیشتری از سوی بارسا روبه‌رو شد. حالا یک سال و نیم از اولین روزهای پیوستن مربی هلند به جمع کاتالان‌ها گذشته و کاسه صبر باشگاه دیگر لبریز شده است. لوپتگی بعد از آن تصمیم تلخ و در نهایت برکناری از رئال، به سویا رفت و با بردن لیگ اروپا، دوباره اعتبارش را احیا کرد. حالا باید منتظر قدم بعدی رونالد کومان باشیم. مردی که بعد از این دوران بسیار سخت، قبل از هر چیز به یک استراحت جدی نیاز دارد.