آریا طاری

31 سال قبل، اولین جدال تاریخ پرسپولیس و الهلال عربستان برگزار شد و پس از آن، این دو تیم بارها در موقعیت‌های مختلفی به مصاف هم رفته‌اند. این پانزدهمین مسابقه تاریخ دو تیم به شمار می‌رود. در 14 مسابقه گذشته، سهم هر تیم چهار برد بوده و 6 نبرد بین پرسپولیس و الهلال هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. دو تیم در چند سال گذشته، همواره در فرم خوبی قرار داشته‌اند و بهترین تیم کشور خودشان بوده‌اند. قهرمانی در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا، کلیدی‌ترین هدف آنها برای فصل جدید به شمار می‌رود.

نیمه نهایی با کرمانی

نخستین برخورد تاریخ دو باشگاه، سال 90 میلادی در جام در جام فوتبال آسیا رقم خورد. تیرماه سال 70 شمسی، پرسپولیس و الهلال در اولین نبرد تاریخ‌شان در نیمه نهایی جام در جام آسیا به تساوی بدون گل رسیدند تا سرنوشت صعود به فینال به دیدار برگشت کشیده شود. در مسابقه برگشت در تهران، پرسپولیس با تنها گل کرمانی‌مقدم در نیمه دوم به برتری رسید و راهی دیدار نهایی آن تورنمنت شد. تورنمنتی که در نهایت پرسپولیسی‌ها با شکست دادن المحرق بحرین قهرمانی‌اش را جشن گرفتند.

انتقام به سبک الهلال

هفت سال طول کشید تا پرسپولیس و الهلال دوباره در آسیا با هم برخورد کنند. آن سال‌ها مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا به صورت متمرکز و با تک مسابقه انجام می‌شد. در دور گروهی دو تیم در لبنان با هم مسابقه دادند و این پرسپولیس بود که با تک گل مهدی مهدوی‌کیا برنده مسابقه شد. قرمزها با این برد به عنوان صدرنشین خودشان را به دور بعدی رساندند. نماینده ایران البته در نیمه نهایی به حریف چینی باخت تا در رده‌بندی لیگ قهرمانان دوباره با الهلال روبه‌رو شود. این بار عربستانی‌ها انتقام‌شان را گرفتند و پرسپولیس را با نتیجه سنگین چهار بر یک شکست دادند. تنها گل پرسپولیس را در آن مسابقه رضا شاهرودی وارد دروازه حریف کرد.

تساوی سرد

نبرد بعدی دو تیم سال 99 میلادی باز هم در دور گروهی جام باشگاه‌های آسیا انجام شد. در روز پایانی مرحله گروهی، یک تساوی کافی بود تا هم پرسپولیس و هم الهلال به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کنند. این مسابقه در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. الهلال با این نتیجه صدرنشین گروه شد و پرسپولیس هم به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی رقابت‌ها رفت. سرخ‌ها البته آن سال هم در نیمه نهایی آسیا شکست خوردند و شانس رسیدن به دیدار نهایی را از دست دادند.

تماشایی‌ترین برد

جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین برد پرسپولیس روبه‌روی الهلال، سال 2000 میلادی اتفاق افتاد. یک نبرد فراموش‌نشدنی در استادیوم آزادی که با برد مهیج قرمزها با انبوهی از ستاره به پایان رسید. تیم علی پروین در آن مسابقه، یک سروگردن بالاتر از رقیب بود و تسلیم‌نشدنی به نظر می‌رسید. تنها 9 دقیقه بعد از شروع بازی، الهلال به گل اول دست پیدا کرد اما توفان پرسپولیس از دقیقه 45 شروع شد. اولین گل را علی کریمی با یک حرکت فردی استثنایی به ثمر رساند، علی انصاریان از روی نقطه پنالتی مسابقه را دو بر یک کرد و حامد کاویانپور یکی از دیدنی‌ترین گل‌های دوران فوتبالش را با یک شلیک درجه یک به ثمر رساند تا الهلال در آزادی به سختی شکست بخورد. تیم عربستانی در دقایق پایانی این جدال، دو اخراجی هم داشت. هنوز هم این مسابقه در ذهن هواداران پرسپولیس به عنوان بهترین برد مقابل الهلال به یاد آورده می‌شود. آن تیم درخشان پرسپولیس با آن برد، الهلال را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد. آنها باز هم به نیمه نهایی رسیدند اما روبه‌روی سوون سامسونگ شکست خوردند تا همچنان درگیر طلسم این مرحله باشند.

چیپ در عربستان، شوک در تهران

12 سال زمان برد تا قرعه‌ها دوباره پرسپولیس و الهلال را در یک گروه مشترک در لیگ قهرمانان آسیا قرار بدهند. در روزهایی که دنیزلی به عنوان سرمربی به پرسپولیس برگشته بود، علی کریمی با یک چیپ استثنایی از روی نقطه پنالتی، دروازه الهلال را در ریاض باز کرد. سرخ‌ها در آستانه رسیدن به یک برد بسیار مهم بودند اما الهلال در نیمه دوم به بازی برگشت و شرایط را تغییر داد تا در نهایت این مسابقه با نتیجه تساوی به پایان برسد. همه انتظار داشتند پرسپولیس در مسابقه برگشت دور گروهی، حریفش را شکست بدهد. چراکه تیم دنیزلی آن روزها فرم بسیار خوبی داشت. با این وجود این اتفاق رخ نداد و الهلال برد یک بر صفر را در تهران جشن گرفت. در نهایت الهلال به عنوان سرگروه به دور بعدی رفت و پرسپولیس در جایگاه دوم قرار گرفت. این اولین برخورد دو تیم در فرمت جدیدی با نام «لیگ قهرمانان آسیا» بود.

بازگشت آبی

سه سال بعد از این مسابقه، پرسپولیس و الهلال در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان با هم روبه‌رو شدند. مسابقه رفت در تهران، یکی از شلوغ‌ترین شب‌های آسیایی تاریخ استادیوم آزادی بود. شبی که همه صندلی‌ها در این استادیوم کاملا به تسخیر هواداران درآمده بودند. پرسپولیس برانکو در آن مسابقه، نمایشی بهتر از حریف داشت و پاداش این برتری نسبی را با گل به خودی الهلالی‌ها در دقیقه 92 گرفت. گلی که روی سماجت مهدی طارمی به ثمر رسید. با این وجود این برد برای صعود سرخپوشان به مرحله بعدی کافی نبود. چراکه الهلال در دیدار برگشت، کاملا برتر ظاهر شد و بدون اینکه گلی دریافت کند، سه بار دروازه تیم برانکو را باز کرد. مهدی طارمی که ستاره بی‌چون و چرای مسابقه رفت بود، در دقیقه 70 این مسابقه از زمین بازی اخراج شد. سالم، شهلوب و الدوساری، گل‌های الهلال را در آن جدال به ثمر رساندند. نبردی که به ماجراجویی آسیایی تیم برانکو در آن فصل پایان داد. تا امروز، این آخرین مسابقه دو تیم در خاک عربستان به شمار می‌رود. چراکه همه نبردهای بعدی این دو باشگاه با تصمیم ای.اف.سی در زمین بی‌طرف برگزار شدند.

تساوی با مهندس

پرسپولیس برانکو و الهلال، باز هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با هم مسابقه دادند. این بار نبرد بین دو تیم در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد. الهلالی‌ها در این جدال گل اول مسابقه را به ثمر رساندند اما پرسپولیس با شوت تماشایی محسن مسلمان، به بازی برگشت و همه چیز را مساوی کرد. این مسابقه در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید. دیدار برگشت دو تیم باز هم در زمین بی‌طرف برگزار شد و این بار پرسپولیس و الهلال بعد از 90 دقیقه رقابت سخت، به تساوی بدون گل رسیدند. در پایان این دور، الهلال صدرنشین گروه شد و پرسپولیس به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی رقابت‌ها رسید. جالب اینکه در ادامه مسیر  همین تورنمنت، دو تیم دوباره رودرروی هم قرار گرفتند.

خیریتی در کار نبود

درست قبل از مسابقه الهلال و پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، شوک بزرگی به اردوی سرخ‌ها وارد شد. مهدی طارمی از سوی فیفا با محرومیت چهار ماهه روبه‌رو شد و این مسابقه را از دست داد. پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس هم بسته شد. این اتفاق تلخ، روحیه تیم برانکو را قبل از مسابقه با الهلال به شدت پایین آورد.

آنها در نهایت در دیدار رفت نیمه نهایی، چهار گل از حریف خوردند و نتوانستند به فینال آسیا صعود کنند. پرسپولیس در دیدار برگشت، دو بار موفق به باز کردن دروازه الهلال شد و هر دو بار هم منشا برای تیمش گل‌زنی کرد اما تیم عربستانی‌، هر بار پاسخ این گل‌ها را داد تا بدون هیچ تهدیدی به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسد.

نبرد کلاسیک، نسخه 2021

پرسپولیس و الهلال حالا دوباره به هم رسیده‌اند و یک نبرد بسیار حساس را پشت سر خواهند گذاشت. سه مسابقه از چهار دیدار اخیر این دو تیم با نتیجه تساوی به پایان رسیده و از آخرین برد سرخ‌ها روبه‌روی این رقیب سرسخت، زمان نسبتا زیادی گذشته است. سال‌های زیادی است که پرسپولیس در یک مسابقه حذفی روبه‌روی الهلال، «صعود» را جشن نگرفته است. با این حال آنها امیدوارند در مسابقه بزرگ امشب، طعم صعود را روبه‌روی سعودی‌ها بچشند.