لئو، لوا و یک رقابت میلی‌متری

اسامی گزینه‌های اولیه برای بردن مراسم توپ طلای امسال سرانجام از سوی فرانس فوتبال اعلام شد. ۳۰ بازیکن برای رقابت در بخش بهترین بازیکن سال، ۱۰ گلر برتر برای بردن جایزه یاشین و ۱۰ ستاره جوان سال هم برای جایزه ریموند کوپا از سوی فرانس فوتبال معرفی شده‌اند تا بر سر جوایز نهایی رقابت کنند. به نظر می‌رسد در بخش اصلی توپ طلا، رقابت کلیدی بین مسی و لواندوفسکی خواهد بود. ستاره‌های بایرن و پی‌اس‌جی، شانس‌های مسلم بردن این عنوان به حساب می‌آیند. فاصله بین آنها اما در این رقابت، بسیار کم خواهد بود.

آریا طاری

مثلث نهایی

از فهرست 30 نفره اعلام شده از سوی فرانس فوتبال برای بردن توپ طلای امسال، سه ستاره شانس به مراتب بیشتری برای بردن این جایزه دارند. در حقیقت به نظر می‌رسد رقابت نهایی، بین این سه ستاره خواهد بود. جورجینیو به دلیل قهرمانی با چلسی در لیگ قهرمانان و بردن یورو با ایتالیا، یکی از شانس‌های بردن این جایزه به شمار می‌رود. با این حال با توجه به عملکرد فردی متوسط این ستاره، شانس او نسبت به دو گزینه دیگر کم‌تر است. روبرت لواندوفسکی هم یکی از سه بازیکنی است که شانس خاصی بری تصاحب این عنوان ارزشمند دارد. البته نتایج فصل گذشته بایرن در لیگ قهرمانان ممکن است شرایط را برای این مهاجم کمی سخت کند. نفر سوم این فهرست که به گواه فوتبالی‌ها شانس اصلی بردن توپ طلا خواهد بود، لئو مسی است. بازیکنی که امسال توانست با تیم ملی کشورش، بالاخره یک جام ملی به دست بیاورد و قهرمان کوپا شود. مسی تا همین‌جا با 6 توپ طلا در این زمینه رکورددار است و می‌خواهد هفتمین توپ طلا را هم به دست بیاورد. به نظر می‌رسد اوج رقابت بین او و لوا شکل خواهد گرفت. یک رقابت بسیار نزدیک که در نهایت یک برنده شایسته خواهد داشت.

فهرست نهایی توپ طلا، غایبان سرشناسی هم دارد. بازیکنانی که شایستگی لازم برای قرار گرفتن در این فهرست را داشتند. مهم‌ترین نام این فهرست شاید فدریکو کیه‌زا باشد. بازیکنی که در این سال میلادی 17 گل و پاس گل داشته و هم در یووه و هم در تیم ملی ایتالیا، یک ستاره کلیدی بوده است

غریبه‌ای در میان جمع

بدون تردید عجیب‌ترین نامی که در فهرست 30 نفره توپ طلا قرار دارد، سیمون کیائر است. بازیکنی که حتی طرفداران میلان هم از تماشای اسمش در این فهرست متعجب شده‌اند. کیائر مدافع خوبی است اما نه در حدی که در بین بهترین فوتبالیست‌های سال قرار بگیرد. خیلی‌ها باور دارند که او به خاطر بازی در تیم ملی دانمارک، قدرت رهبری‌اش در این تیم و عملکردش در ماجرایی که برای کریستین اریکسن رخ داد، موجب شده است تا کیائر در فهرست 30 بازیکن برتر سال قرار بگیرد.

غایبان بزرگ

فهرست نهایی توپ طلا، غایبان سرشناسی هم دارد. بازیکنانی که شایستگی لازم برای قرار گرفتن در این فهرست را داشتند. مهم‌ترین نام این فهرست شاید فدریکو کیه‌زا باشد. بازیکنی که در این سال میلادی 17 گل و پاس گل داشته و هم در یووه و هم در تیم ملی ایتالیا، یک ستاره کلیدی بوده است. کیه‌زا سال بسیار خوبی را سپری کرده و قرار نگرفتنش در این لیست بسیار عجیب به نظر می‌رسد. یان اوبلاک هم درست مثل همیشه، یک چهره درخشان درون دروازه اتلتیکومادرید بوده و عجیب است که در این لیست جایی ندارد. توماس مولر هم یکی دیگر از غایبان کلیدی این لیست به شمار می‌رود. اشرف حکیمی و جیدن سانچو هم با وجود سال بسیار ایده‌آلی که داشتند، در نهایت مورد توجه فرانس فوتبال قرار نگرفتند تا سهمی از فهرست نهایی توپ طلا نداشته باشند.

در جست‌وجوی یاشین

اسامی 10 گلر هم از سوی فرانس فوتبال برای انتخاب به عنوان بهترین گلرهای سال فوتبال جهان اعلام شده است. جان لوئیچی دوناروما که با ایتالیا قهرمان جام ملت‌های اروپا شد، یکی از چهره‌های این فهرست به حساب می‌آید. ادرسون هم که با سیتی به فینال لیگ قهرمانان رسید، یکی دیگر از نفراتی است که در این فهرست دیده می‌شود. کسپر اشمایکل بعد از یک فصل موفق در لسترسیتی و تیم ملی دانمارک، در این فهرست قرار گرفته و ادوارد مندی بعد از قهرمانی چلسی در اروپا، یکی از گلرهای این لیست به شمار می‌رود. تیبو کورتوآ، امیلیانو مارتینز، کیلور ناواس، یان اوبلاک و سمیر هنداوویچ هم سنگربان‌های دیگری هستند که می‌توانند جایزه یاشین را به دست بیاورند و بهترین سنگربان سال باشند. به نظر می‌رسد در این بخش، رقابت نهایی بین دوناروما و مندی خواهد بود. دو گلری که یک سال فوق‌العاده را در تیم‌های‌شان پشت سر گذاشته‌اند.

جوان اول‌ها

فرانس فوتبال از امسال جایزه‌ای به عنوان ریموند کوپا را هم به بهترین بازیکن جوان سال اهدا خواهد کرد. میسون گرین‌وود از یونایتد، بوکایو ساکا از آرسنال، جرمی دوکو از رن فرانسه، رایان گراونبرخ از آزاکس هلند، جمال موسیالا از بایرن‌مونیخ، فلورین فیرتز از لورکوزن، جود بلینگام از دورتموند، جیووانی رینا از دورتموند و نونو مندز از پی‌اس‌جی در کنار پدری از بارسا، نفرات نهایی این فهرست هستند. به نظر می‌رسد پدری که اتفاقا نامش در بین 30 فهرست نهایی هم قرار گرفته، این جایزه را تصاحب خواهد کرد. پدری هم در تیم بارسا و هم در تیم ملی اسپانیا به یک مهره کلیدی

تبدیل شده است.