یورو، پای تلویزیون!

در فاصله چند روز تا شروع جام ملت‌ها، تیم‌ها و ستاره‌ها خودشان را برای این رقابت حساس و نفس‌گیر آماده می‌کنند. قبل از شروع این جام اما ستاره‌های زیادی هم هستند که شانس حضور در یورو را از دست داده‌اند. مهره‌هایی که هر کدام‌شان به تنهایی می‌توانند سرنوشت یک مسابقه را عوض کنند اما حالا ناچار هستند از راه دور برای دیدن یورو، به صفحه تلویزیون نگاه کنند. البته که هیچ جامی، نمی‌تواند همه ستاره‌های فوتبال را یک جا جمع کند اما تعداد غایبین فوق‌العاده جام ملت‌ها، تا حدودی زیاد به نظر می‌رسد. نفراتی که با بودن‌شان، این تورنمنت جذابیت به مراتب بیشتری به دست می‌آورد.

آریا رهنورد

ارلینگ هالند

در فصل نقل و انتقالات، هیچ ستاره‌ای به اندازه ارلینگ هالند زیر ذره‌بین نیست و مورد توجه همه باشگاه‌های بزرگ دنیا قرار ندارد. ارلینگ فصل درخشانی را در ترکیب دورتموند سپری کرده و نشان داده که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین مهاجمان دنیای فوتبال تبدیل شود. با این حال او در رساندن تیم ملی نروژ به جام ملت‌های اروپا ناکام بوده است. نروژ با داشتن ستاره‌های جذابی مثل ارلینگ هالند و مارتین اودگارد، نتوانسته خودش را به یورو برساند اما خیلی‌ها باور دارند که آینده درخشانی در انتظار فوتبال این کشور خواهد بود. چراکه به نظر می‌رسد یک نسل طلایی تازه در حال کشف شدن در کشور نروژ است.

زلاتان ایبراهیموویچ

همین چند ماه قبل بود که ایبرا اعلام کرد خداحافظی‌اش از تیم ملی سوئد را پس گرفته و پس از چند سال دوری، دوباره به این تیم برمی‌گردد. زلاتان در میلان آنقدر آماده بوده که همه سوئدی‌ها از خبر بازگشتش هیجان زده شدند اما اوضاع اصلا مطابق میل آنها پیش نرفت. مهاجم اسطوره‌ای فوتبال سوئد، ناگهان مصدوم شد و شانس حضور در رقابت‌های یورو را از دست داد. حالا سوئد در شرایطی مسابقات جام ملت‌ها را کلید می‌زند که ایبرا در این تورنمنت جایی ندارد و باید بازی‌ها را از راه دور تماشا کند. بدون شک حضور بازیکنی در قواره‌های زلاتان، جذابیت به مراتب بیشتری به جام ملت‌ها می‌بخشید. حالا اما دیگر باید به تماشای فوتبال ملی بدون این اسطوره عادت کنیم.

یان اوبلاک

بدون هیچ شک و تردیدی، او بهترین گلر اروپایی است که جام ملت‌ها را از دست می‌دهد. در فهرست سنگربان‌هایی که در این تورنمنت غایب خواهند بود، نام‌هایی مثل مارک آندره تراشتگن و کپا آریزبالاگا به چشم می‌خورد اما هر دوی این سنگربان‌ها در تیم ملی کشورشان «ذخیره» بودند. اوبلاک یک فصل درخشان دیگر را در فوتبال اسپانیا سپری کرده و قهرمانی لالیگا را به دست آورده است اما غیبت اسلوونی در یورو، موجب شده که او هم این تورنمنت را از دست بدهد. خیلی‌ها از سنگربان تیم سیمئونه به عنوان بهترین گلر حال حاضر دنیا نام می‌برند. گلری که البته بخشی از جام ملت‌های 1+2020 نخواهد بود.

سرخیو راموس

یک سال قبل، حتی تصور اینکه سرخیو راموس از لیست نهایی تیم ملی اسپانیا برای یورو خط بخورد، باورنکردنی به نظر می‌رسید اما این اتفاق حالا دیگر چندان عجیب نیست. چراکه سرخیو در بیشتر هفته‌های فصل مصدوم بوده و با زمین فوتبال فاصله داشته است. راموس این اواخر اصلا برای رئال مادرید بازی نکرده و دیدارهای بسیار زیادی را به دلیل مصدومیت از دست داده است. او برای سال‌های زیادی عضو همیشگی اردوهای لاروخا بوده اما حالا ماتادورها باید بدون یکی از رهبرهای مهم دفاعی‌شان به استقبال یورو بروند. بازوبند کاپیتانی اسپانیا در این جام هم به سرخیو بوسکتس رسیده است. مهره‌ای که البته با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز وضعیتش برای حضور در این جام کاملا مشخص نیست.

آنسو فاتی

تیم ملی اسپانیا برای یورو، چند غایب سرشناس دیگر هم دارد و یکی از آنها ستاره جوان باشگاه بارسلونا است. آنسو فاتی، شروع فوق‌العاده‌ای در این فصل داشت و با درخشش در بارسا، به اردوی تیم ملی دعوت شد. آنسو همین امسال، لقب جوان‌ترین گل‌زن تاریخ تیم ملی اسپانیا را هم از آن خودش کرد اما یک مصدومیت دردسرساز، او را تا پایان فصل از فوتبال دور نگه داشت. مصدومیتی که باید چهار ماهه درمان می‌شد، حالا نزدیک به هفت ماه طول کشیده و شاید تا چند ماه دیگر هم ادامه داشته باشد. مساله، فقط از دست دادن تیم ملی نیست. خیلی‌ها معتقدند این آسیب‌دیدگی ممکن است آینده فوتبالی آنسو فاتی را دستخوش تغییر کند و شانس تبدیل شدن او به یک سوپراستار را از بین ببرد.

زلاتان در میلان آنقدر آماده بوده که همه سوئدی‌ها از خبر بازگشتش هیجان زده شدند اما اوضاع اصلا مطابق میل آنها پیش نرفت. مهاجم اسطوره‌ای فوتبال سوئد، ناگهان مصدوم شد و شانس حضور در رقابت‌های یورو را از دست داد

نیکو زانیولو

در رم از این ستاره جوان، به عنوان جانشین توتی نام برده می‌شود. بازیکنی که با ورود ژوزه مورینیو، خیلی‌ها در انتظار پیشرفت و درخشش بیشترش هم هستند. نیکو زانیولو اما در سال 2020 چندین بار با مصدومیت درگیر شده و به همین خاطر تصمیم گرفته فعلا روی درمان مصدومیتش کار کند. زانیولو به جام جهانی آینده اهمیت بیشتری می‌دهد و ترجیح داده حضور در جام جهانی را فدای جام ملت‌ها نکند. او در 21 سالگی هنوز فرصت‌های بسیار زیادی برای درخشیدن در اردوی تیم ملی خواهد داشت. ایتالیا تیم جوانی برای جام ملت‌ها در اختیار دارد اما حضور زانیولو می‌توانست این تیم را جذاب‌تر کند. یک ستاره جوان دیگر هم با تصمیم مانچینی از اردوی آتزوری برای یورو خط خورده است. مویزه کین هم با تصمیم مانچو، جام ملت‌ها را از تلویزیون تعقیب خواهد کرد.

ویرجیل فن دایک

یک سال قبل، در آستانه بردن توپ طلا قرار داشت و حالا، یک فصل تمام را دور از زمین فوتبال سپری کرده است. مصدومیت شدید ویرجیل در نبرد با اورتون، موجب شد او تا پایان فصل نتواند برای تیم کلوپ به میدان برود. اتفاقی که فروپاشی کامل این تیم را رقم زد تا لیورپول فصل را بدون بردن حتی یک جام به پایان برساند. فن‌دایک آخرین روزهای ریکاوری را سپری می‌کند اما برای به خطر نینداختن آینده فوتبالش، تصمیم گرفته در جام ملت‌ها شرکت نکند. بدون شک اگر او به جام ملت‌ها هم می‌رفت، از آمادگی کافی به دور بود. از دست دادن این ستاره بزرگ، یک ضربه کاری برای نارنجی‌ها خواهد بود. آنها با نگرانی و اضطراب زیادی به جام ملت‌ها خواهند رسید.

دله علی

یکی از مهم‌ترین استعدادهای فوتبال در انگلستان، این فصل آنقدر دور از فرم ایده‌آل بوده که حتی شایعه حضورش در فهرست اولیه ساوت گیت برای تیم ملی هم وجود نداشته است. علی قبل از ورود مورینیو به اسپرز، یکی از مهره‌های ثابت تیم ملی انگلیس به شمار می‌رفت اما سرمربی پرتغالی، اعتقادی به بازی او نداشت و این هافبک را در بسیاری از هفته‌ها به سکو و نیمکت تبعید کرد. همین مساله کافی بود تا دله یک افت فاحش را تجربه کند و در نهایت از تیم ملی کنار گذاشته شود. همزمان با تنزل کیفیت این ستاره، مهره‌هایی مثل جود بلینگام، میسون مونت، فیل فودن و جک گریلیش در خط هافبک تیم‌های اروپایی درخشان ظاهر شدند تا سرمربی سه شیرها دیگر حتی به دعوت دله علی به تیم ملی فکر هم نکند.

یک سال قبل، حتی تصور اینکه سرخیو راموس از لیست نهایی تیم ملی اسپانیا برای یورو خط بخورد، باورنکردنی به نظر می‌رسید اما این اتفاق حالا دیگر چندان عجیب نیست. چراکه سرخیو در بیشتر هفته‌های فصل مصدوم بوده و با زمین فوتبال فاصله داشته است

جسی لینگارد

در رسانه‌های انگلیسی، سروصدای زیادی برای دعوت شدن یا نشدن ترنت الکساندر آرنولد به تیم ملی شکل گرفت و این بازیکن سرانجام به اردو رسید و البته به خاطر یک مصدومیت ناگهانی، جام ملت‌ها را از دست داد. غایب بزرگ‌تر سه‌شیرها در یورو اما «جسی لینگارد» خواهد بود. ستاره‌ای که یک فصل رویایی را در باشگاه وستهم سپری کرد و به یکی از بهترین مهره‌های این فصل لیگ برتر تبدیل شد. لینگارد در تیم دیوید مویس، به همه نشان داد که نیمکت‌نشینی‌اش در یونایتد منصفانه نبوده است. با این وجود گرت ساوت گیت در یک تصمیم عجیب و کاملا دور از انتظار، این ستاره را از فهرست تیمش برای یورو کنار گذاشت و تصمیم گرفت نفرات دیگری را با خودش به جام ملت‌ها ببرد.

گیلفی سیگودرسون

تشویق‌های ایسلندی، یکی از جذابیت‌های مهم دوره قبلی جام ملت‌ها بودند اما حالا دیگر خبری از این تشویق‌ها در این تورنمنت نخواهد شد. چراکه ایسلند نتوانسته خودش را به رقابت‌های یورو برساند. غیبت ایسلند، چند جای خالی بزرگ برای این جام خواهد ساخت. گیلفی سیگوردسون، یکی از نفراتی است که نمی‌تواند بخشی از جام ملت‌ها باشد. گیلفی با پاس‌های تماشایی و ایستگاهی‌های بی‌نقص، یکی از بهترین و آماده‌ترین ستاره‌های آماده این فصل اورتون بوده است.

سرگی میلیکونوویچ ساویچ

تیم ملی صربستان هم، یکی دیگر از مهم‌ترین تیم‌های غایب جام ملت‌ها به شمار می‌رود. تیمی که با وجود در اختیار داشتن چند ستاره مثل سرگی میلیکونوویچ ساویچ، نتوانسته جواز حضور در رقابت‌های یورو را به دست بیاورد. ساویچ از سال 2015 در عضویت باشگاه لاتزیو قرار دارد و فصل‌های موفقیت‌آمیزی را در این باشگاه پشت سر گذاشته است. او بارها با پیشنهاد تیم‌های بزرگ‌تر هم روبه‌رو شده اما فعلا تصمیم گرفت در ایتالیا بماند و برای لاتزیو توپ بزند. جای خالی ساویچ در جام ملت‌ها  کاملا احساس خواهد شد.

اوپامکانو

تیم ملی فرانسه، آنقدر ستاره در اختیار دارد که غیبت یک یا چند نفر در تیم دشان اصلا به چشم نیاید. همین که سرمربی این تیم تصمیم گرفته فوتبالیست جوان و فوق‌العاده‌ای مثل اوپامکانو را به اردوی جام ملت‌ها دعوت نکند، نشان می‌دهد که آنها واقعا یک تیم پلی‌استیشنی هستند. اوپامکانو پس از روزهای رویایی در لایپزیک، به بایرن مونیخ ملحق شده و از فصل آینده برای مونیخی‌ها به میدان خواهد رفت. دشان اما تصمیم گرفته این بازیکن را از فهرست یورو خارج کند و در مقابل، مهره‌ای مثل کلمان لانگه را با تیمش به جام ملت‌ها ببرد.

یولین برنت

قبل از جام جهانی، هیاهوی زیادی درباره تصمیم یوگی لوو برای خط زدن لروی سانه از تیم ملی و بردن یولیان برنت به این تورنمنت مطرح شد. آلمان در آن جام به سختی شکست خورد و لوو هم دیگر روی نام سانه خط قرمز نکشید. برنت اما در این دوره از جام ملت‌ها، غایب خواهد بود. او نتوانسته در فصل گذشته، کیفیت همیشگی‌اش را در زمین به نمایش بگذارد.

سرخیو آسنسیو

در اولین روزهای مطرح شدن این ستاره، خیلی‌ها باور داشتند که او بعد از لئو مسی بهترین چپ پای دنیای فوتبال خواهد شد اما روند پیشرفت سرخیو، بی‌نهایت کند بوده است. آسنسیو دیگر حتی در رئال مادرید هم یک مهره همیشه ثابت نیست و لوچو انریکه هم برای تیم ملی اعتقادی به او نداشته است. بازیکنی که زمانی می‌گفتند برنده توپ طلا می‌شود و همه جوایز فردی دنیای فوتبال را درو می‌کند، حالا حتی در فهرست 26 نفره کشورش بر ای این دوره از جام ملت‌ها حضور ندارد و اسپانیا را در یورو همراهی نمی‌کند.