آریا طاری

یکی از مهم‌ترین و تماشایی‌ترین مسابقه‌های مرحله گروهی جام ملت‌ها، امروز بین انگلیس و کرواسی انجام می‌شود. دو تیمی که سابقه‌ای طولانی از نبردهای انتقامی با هم دارند و دیدارهای‌شان همیشه جذاب و دیدنی از کار درمی‌آید. این البته تنها مسابقه امروز رقابت‌های جام ملت‌های 2020 نیست. ساعاتی بعد از این نبرد، اتریش و مقدونیه با هم مسابقه می‌دهند و آخرین مسابقه امشب هم بین هلند و اوکراین انجام می‌شود. پس از درخشش خیره‌کننده ایتالیا در شب اول بازی‌ها، حالا تیم‌هایی مثل انگلیس و هلند هم می‌خواهند خودی نشان بدهند و تورنمنت را با یک نتیجه خوب شروع کنند.

انگلیس-کرواسی (17:30/ ورزشگاه ومبلی لندن)

نبردهای انگلیس و کرواسی، همیشه هیجان و جذابیت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. برای انگلیسی‌ها، این بازی بی‌نهایت مهم است. چراکه همین تیم کرواسی بود که اجازه نداد تیم گرت ساوت‌گیت در جام جهانی 2018 فینالیست شود. آنها در نیمه‌نهایی جام جهانی با هم روبه‌رو شدند و انگلیس با وجود یک شروع ایده‌آل، در نهایت مسابقه را به این حریف واگذار کرد و به رده‌بندی رفت. این دو تیم البته پس از آن دوئل، در لیگ ملت‌های اروپا با هم بازی کردند و این بار پیروزی، سهم سه شیرها شد اما آن مسابقه، نتوانست یک انتقام تمام‌عیار از شکست در نیمه نهایی جام جهانی باشد. یک نگاه ساده به ترکیب احتمالی دو تیم برای این بازی، نشان می‌دهد که انگلیس تیمی بسیار جوان و کرواسی تیمی بسیار پرتجربه است. سیستم بازی هر دو تیم کاملا مشابه به نظر می‌رسد. چراکه هم دالیچ و هم ساوت‌گیت به سیستم 1-3-2-4 برای تیم‌های‌شان اعتقاد دارند. انگلیس در حالی مهیای این بازی می‌شود که هر 6 مسابقه اخیرش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. در مقابل کرواسی در 6 مسابقه اخیر، سه بار برنده و دو بار بازنده بوده و یک بار هم به تساوی رضایت داده است. این مسابقه، یازدهمین برخورد تاریخ دو کشور محسوب می‌شود. در 10 مسابقه قبلی، انگلیسی‌ها پنج برد و سه شکست را برابر این حریف سرسخت پشت سر گذاشته‌اند. شاید خیلی‌ها در انتظار درخشش ستاره‌هایی مثل جیدن سانچو، میسون ماونت و جک گریلیش در ترکیب انگلیس باشند اما مهم‌ترین ستاره این تیم همچنان هری کین خواهد بود. مهاجمی که با بازوبند کاپیتانی انگلیس وارد زمین مسابقه می‌شود و گل‌زن اصلی سه شیرها به شمار می‌رود. در سمت مقابل هم بدون تردید لوکا مودریچ مهم‌ترین ستاره تیم ملی کرواسی است. بازیکنی که توانسته به سلطه مسی و رونالدو بر توپ طلا پایان بدهد. البته در تیم کرواسی، نقش برزوویچ هم بسیار کلیدی به نظر می‌رسد. چراکه خنثی کردن سرعت و تکنیک میسون ماونت، کار سختی خواهد بود. به نظر می‌رسد برای این مسابقه، انگلستان می‌تواند بیشتر از هر چیزی از نیروی جوانی و انرژی بالای ستاره‌هایش استفاده کند. دالیچ هم امیدوار است که تیمش، به خوبی از فاکتور تجربه برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب بهره ببرد. بدون شک این یکی از جذاب‌ترین پازل‌های تاکتیکی مرحله گروهی یورو 2020 خواهد بود.

 اتریش-مقدونیه شمالی

(20:30/ استادیوم ملی بخارست)

شاید خیلی از آنهایی که مسابقه انگلیس و کرواسی را تماشا می‌کنند، برای این مسابقه به خودشان استراحت بدهند اما برای مردم دو کشور و برای بعضی از طرفداران سرسخت فوتبال، این نبرد هم جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت. اتریش در این مسابقه به دنبال اولین پیروزی تاریخش در جام ملت‌هاست و مقدونیه شمالی، اولین مسابقه تمام تاریخش در این تورنمنت را برگزار می‌کند. این دو تیم شناخت خوبی از هم دارند. چراکه در مرحله مقدماتی هم همگروه بودند و اتریش در هر دو مسابقه، حریفش را شکست داد. مقدونیه شمالی در رنکینگ فیفا در رده 62 دیده می‌شود. این ضعیف‌ترین رنکینگ در بین همه تیم‌های حاضر در رقابت‌های یورو 2020 به شمار می‌رود. با این وجود آنها امیدوارند که به یک تیم شگفتی‌ساز در این رقابت تبدیل شوند. گوران پاندف 37 ساله، شناخته‌شده‌ترین مهره مقدونیه برای این جدال به شمار می‌رود. در سمت مقابل هم داوید آلابا و سابیتزر با تجربه‌ای درخشان در بوندس‌لیگا، ستاره‌های کلیدی تیم ملی اتریش هستند.

هلند-اوکراین (23:30/ آمستردام آره‌نا)

از آخرین باری که هلند در یک تورنمنت مهم ملی دیده شده، زمان زیادی می‌گذرد. نارنجی‌ها در یورو 2016 و جام جهانی 2018 غایب بودند و حالا پس از مدت‌ها به یک تورنمنت مهم ملی برگشته‌اند. هلند پس از جدایی کومان، دیگر حال و روز خوبی نداشته و شبیه یک تیم درخشان نبوده اما نارنجی‌ها امیدوارند که در یورو، تصویر باشکوهی از خودشان به جای بگذارند. مصدومیت و غیبت حتمی دونی فن د بیک، یک زخم کاری برای این تیم در یورو خواهد بود. تیمی که ویرجیل فن دایک را هم به همین دلیل در یورو در اختیار ندارد. هلند و اوکراین، به شکل مقتدرانه‌ای به این دوره از جام ملت‌ها رسیدند. دی بوئر و شوچنکو به عنوان دو مهره مهم در تاریخ دو کشور، تیم‌های‌شان را به دفاع سه نفره عادت داده‌اند. روی کاغذ، هلند بسیار پرمهره‌تر به نظر می‌رسد اما اوکراین به ویژه در میانه میدان، تیمی است که به خوبی مالکیت بازی را در دست می‌گیرد. بدون تردید، این یک مسابقه کاملا نزدیک و نفس‌گیر خواهد بود.