رویا علیه کرونا!

جام ملت‌های اروپا رسما از فردا شروع خواهد شد. این اولین دوره از تاریخ این تورنمنت است که در یک سال فرد برگزار می‌شود و همچنین اولین دوره از تاریخ یورو که به تعویق می‌افتد. سال گذشته، این نگرانی وجود داشت که امکان برگزاری این دوره به طور کامل از بین برود اما خبرهای امیدوارکننده‌ای مثل واکسن کرونا کاری کرد که یورو برگردد و حتی تماشاگرها نیز بخشی از این رقابت باشند. البته که ظرفیت استادیوم‌ها در این تورنمنت پر نخواهد شد اما فوتبال اروپا بعد از پنج سال انتظار، دوباره یک جام ملت‌های جذاب و تماشایی خواهد داشت.

آریا طاری

3

فقط سه تیم در تاریخ جام ملت‌ها، موفق شده‌‌اند این جام را بیشتر از یک بار فتح کنند. آلمان که در سال 1972 فاتح این تورنمنت شده بود، سال 1980 هم روی سکوی اول رفت تا اولین تیمی باشد که در دو دوره قهرمان این تورنمنت می‌شود. آلمان قهرمانی سومش را در سال 1996 جشن گرفت و از همان روز به عنوان رکورددار قهرمانی رقابت‌های یورو شناخته شد. فرانسه و اسپانیا، تنها کشورهای دیگری هستند که به جز آلمان، جام ملت‌ها را بیشتر از یک بار فتح کرده‌اند. فرانسه در سال‌های 1984 و 2000 قهرمان یورو شد و اسپانیا در سال‌های1964، 2008 و 2012 این تورنمنت را فتح کرد تا اولین تیم در تمام تاریخ باشد که از قهرمانی‌اش در این تورنمنت دفاع می‌کند. اسپانیا هم بعد از قهرمانی سوم، هم‌ردیف آلمان در فهرست تیم‌های رکورددار قهرمانی این رقابت قرار گرفت. پرتغال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها، امیدوار است تجربه اسپانیا را تکرار کند و برای دومین بار پیاپی، این جام را به دست بیاورد.

رونالدو صاحب یک رکورد دیگر هم شده و با انجام 21 بازی در جام ملت‌ها، رکورددار حضور در این تورنمنت به شمار می‌رود. ستاره پرتغالی‌ها فاصله‌ای با شکستن رکورد علی دایی ندارد و امیدوار است در همین دوره، به بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال در رده ملی تبدیل شود

5

کریستیانو رونالدو با حضور در این دوره از جام ملت‌ها یک رکورد جالب را برای خودش خلق خواهد کرد. او در سال 2004 اولین تجربه حضورش در این تورنمنت را به دست آورد و تا امروز در چهار دوره متوالی جام ملت‌ها، عضو تیم ملی کشورش بوده است. کاپیتان این روزهای تیم ملی پرتغال، به زودی پنجمین دوره حضورش در جام ملت‌ها را کلید خواهد زد. هیچ بازیکنی قبل از کریستیانو چنین آماری نداشته است. رونالدو صاحب یک رکورد دیگر هم شده و با انجام 21 بازی در جام ملت‌ها، رکورددار حضور در این تورنمنت به شمار می‌رود. ستاره پرتغالی‌ها فاصله‌ای با شکستن رکورد علی دایی ندارد و امیدوار است در همین دوره، به بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال در رده ملی تبدیل شود. اگر رونالدو تنها هفت دقیقه در این دوره از جام ملت‌ها بازی کند، 30 ساعت از زندگی‌اش را در این رقابت سپری کرده است.

9

هیچ بازیکنی نتوانسته در تاریخ جام ملت‌های اروپا به اندازه میشل پلاتینی در یک دوره گل‌زنی کند. پلاتینی در سال 1984 پنج بار برای فرانسوی‌ها به میدان رفت و در هر پنج مسابقه موفق به گل‌زنی شد. میشل در آن رقابت دو هت‌تریک درخشان هم داشت و با رکورد خیره‌کننده 9 گل در پنج مسابقه، آقای گلی را به دست آورد. از آن زمان که اتفاقا مصادف با اولین قهرمانی تاریخ فرانسه در این رقابت بود، این رکورد جذاب دست‌نخورده باقی مانده و حالا ستاره‌های زیادی امیدوارند که بتوانند رکورد تازه‌ای به اسم خودشان ثبت کنند.

11

چیزی که این دوره از یورو را منحصربه‌فرد می‌کند، شرایط میزبانی این رقابت‌ها است. یورو همیشه با میزبانی یک یا نهایتا دو کشور برگزار می‌شد اما یوفا این بار تصمیم گرفت 11 شهر مختلف قاره را برای میزبانی این رقابت در نظر بگیرد. 11 کشور اروپایی به صورت همزمان، میزبان این دوره از جام ملت‌ها هستند. جالب اینکه این طرح قرار نیست برای دوره بعدی ادامه پیدا کند. از دوره بعد دوباره همه چیز به همان شکل سابق می‌گردد. آلمان میزبان دوره بعدی جام ملت‌های اروپا خواهد بود.

26

یکی دیگر از تغییرات محسوس این دوره یورو نسبت به گذشته، افزایش تعداد نفرات هر تیم حاضر در این جام است. در گذشته هر تیم حق داشت که 23 بازیکن را با خودش به یورو ببرد اما این بار هر تیم می‌تواند با 26 بازیکن در این جام حاضر باشد. دلیل افزایش این ظرفیت، ماجرای کرونا بوده است. در چنین شرایطی اگر کرونا به اردوی یک تیم بزند، آن تیم نفرات بیشتری برای مقابله با این موضوع دارد و احتمال لغو شدن بازی‌ها به خاطر این ویروس، کاهش پیدا خواهد کرد.

38 و 90 هزار!

کوچک‌ترین استادیوم میزبان این دوره از جام ملت‌ها، ورزشگاه پارکن در کشور دانمارک است. این استادیوم تنها 38 هزار نفر ظرفیت دارد و درصد کمی از ظرفیت آن در جریان برگزاری بازی‌ها پر از هوادار خواهد شد. ورزشگاه ومبلی لندن با 90 هزار نفر ظرفیت هم بزرگ‌ترین ورزشگاه میزبان این دوره از جام ملت‌های اروپا خواهد بود. انگلیس تا امروز در هیچ دوره‌ای قهرمان یورو نشده و امیدوار است که با یک نسل تازه و سرشار از استعداد، به این طلسم طولانی پایان بدهد و این گره بزرگ و سخت را باز کند.