اروپا آبی می‌شود!‌

سراسر قاره اروپا امشب به رنگ آبی درخواهد آمد. چراکه آبی‌های منچستر و آبی‌های لندن، امشب مهم‌ترین مسابقه سال فوتبال اروپا را برگزار می‌کنند. با لغزش یونایتد، انگلیسی‌ها فرصت قهرمانی در یورولیگ را از دست دادند اما قهرمان این فصل لیگ قهرمانان اروپا، تحت هر شرایطی یک تیم انگلیسی خواهد بود. پپ و توخل، یک دوئل به شدت هیجان‌انگیز را در استادیوم خانگی پورتو تجربه می‌کنند. پپ امشب در رویای بردن «سه‌گانه» است و توخل، برای تمام نکردن فصل بدون جام هر کاری خواهد کرد.

آریا طاری

تماشایی‌ترین مسابقه این فصل قاره سبز هم سرانجام از راه رسید. نبرد دو تیمی که بعد از یک فصل خوب، برای قهرمانی در اروپا با هم مبارزه می‌کنند. چلسی از سال 2009 به بعد، هرگز موفق به شکست سیتی در سه دیدار متوالی نشده و امشب علیه این طلسم می‌جنگد. آنها بین سال‌های 2005 و 2009 در هشت بازی پیاپی، این حریف را با شکست روبه‌رو کرده بودند. این دو تیم در لیگ برتر هر سال با هم روبه‌رو می‌شوند اما آخرین تقابل اروپایی‌شان به سال 1971 برمی‌گردد. جایی که آنها در نیمه نهایی جام برندگان جام اروپا با هم مسابقه دادند و چلسی در هر دو جدال پیروزی با حداقل اختلاف گل را جشن گرفت. منچسترسیتی امشب اولین حضورش را در فینال لیگ قهرمانان جشن می‌گیرد. آنها نهمین باشگاه انگلیسی هستند که این کار بزرگ را انجام داده‌اند. چلسی هم یکی از آن هشت تیم دیگر است. چلسی یک بار با درخشش دیدیه دروگبا، توانسته قهرمانی اروپا را تصاحب کند. جالب اینکه در دو فصل گذشته هم، همیشه یکی از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان «اولین» فینالش را تجربه کرده و در این دو سال، همیشه تیم «فینال اولی» در این مسابقه شکست خورده است.

تماشایی‌ترین مسابقه این فصل قاره سبز هم سرانجام از راه رسید. نبرد دو تیمی که بعد از یک فصل خوب، برای قهرمانی در اروپا با هم مبارزه می‌کنند. چلسی از سال 2009 به بعد، هرگز موفق به شکست سیتی در سه دیدار متوالی نشده و امشب علیه این طلسم می‌جنگد

به نظر می‌رسد پپ درست به سبک دیدارهای قبلی تیمش در لیگ قهرمانان، سیتی را بدون مهاجم تخصصی به این بازی خواهد فرستاد. روی خط دروازه، ادرسون برای این تیم به میدان می‌رود. ترکیب خط دفاعی چهار نفره سیتیزن‌ها هم با کایل واکر در سمت راست، جان استونز و روبن دیاس در قلب دفاع و همچنین زینچنکو در سمت چپ بسته می‌شود. در میانه میدان، فرناندینیو دفاعی‌ترین هافبک تیم است و برناردو سیلوا و ایلکای گندوگان، روی دست او بازی می‌کنند. ریاض ماهرز، کوین دی بروینه و فیل فودن هم تهاجمی‌ترین نفرات تیم هستند. این سه نفر این روزها در اوج آمادگی به سر می‌برند و تا این هفته از لیگ قهرمانان، کیفیت فنی منحصربه‌فردی داشته‌اند. چلسی توخل هم مندی را روی خط دروازه خواهد داشت. سرمربی آلمانی دفاع سه نفره را برای تیمش ترجیح می‌دهد. رودیگر، تیاگو سیلوا و کریستیانسن، گزینه‌های اصلی توخل برای ایستادن در قلب دفاع خواهند بود. آزپلیکتا و چیلیول نیز کمی جلوتر به عنوان بال‌های راست و چپ برای تیم بازی می‌کنند. در مرکز زمین، جورجینیو و کانته دیده می‌شوند. دو فوتبالیست دونده و خستگی ناپذیر که فصل خوبی را در این باشگاه پشت سر گذاشته‌اند. میسون مونت، کریستین پولیشیچ و تیمو ورنر هم گزینه‌های اصلی خط حمله هستند. هرچند که ممکن است به جای پولیشیچ، هاورتز یا زیاش هم به زمین بروند. چلسی این اواخر در فینال جام حذفی به لستر باخته و اصلا دوست ندارد در یک فصل، دو فینال را از دست بدهد.

گواردیولا و توخل، یک ویژگی کلیدی مشترک دارند. هر دوی آنها به شدت روی ذهن بازیکن‌ها کار می‌کنند و رابطه نزدیکی هم با ستاره‌های تیم‌شان می‌سازند. هر دو نفر هم در بین شاگردها، بسیار محبوب هستند. در حقیقت ستاره‌های سیتی برای مربی اسپانیایی هر کاری می‌کنند و مهره‌های چلسی هم حاضر هستند برای توخل، از میان آتش رد شوند. این ویژگی مشترک، یکی از جذابیت‌های مهم این مسابقه خواهد بود. آنها اولین بار اواخر سال 2013 با هم روبه‌رو شدند. وقتی که پپ روی نیمکت بایرن بود و توخل، ماینتس را هدایت می‌کرد. در اولین برخورد، گواردیولا و تیمش حریف را در هم شکستند و چهار گل به تیم توخل زدند. بازی برگشت همان فصل، یک برد بی‌دردسر دیگر را برای مرد اسپانیایی رقم زد. این بار مونیخی‌ها با نتیجه سه بر صفر، رقیب را از پیش رو برداشتند و یک نتیجه ایده‌آل دیگر را جشن گرفتند. اوضاع در دورتموند هم برای توخل بهتر نشد. او سال 2015 روی نیمکت زردها، شاهد شکست پنج بر یک تیمش روبه‌روی مونیخ پپ گواردیولا بود. سومین شکست متوالی روبه‌روی پپ برای توخل در همین مسابقه اتفاق افتاد. در بازی برگشت آن فصل، بالاخره توماس توانست از این مربی سرسخت امتیاز بگیرد و یک تساوی بدون گل را روبه‌روی پپ پشت سر بگذارد. این نتیجه در فینال جام حذفی هم تکرار شد اما بایرن در ضربات پنالتی، مسابقه را برد و قهرمانی را جشن گرفت. در حقیقت توماس توخل قبل از ورود به فوتبال انگلیس، هرگز نتوانسته بود پپ را شکست بدهد اما جالب اینجاست که او در هر دو بازی‌اش به عنوان سرمربی چلسی روبه‌روی سیتی، برنده بوده است. توخل هم در لیگ و هم در جام حذفی، به پپ غلبه کرده و با روحیه خوبی به مصاف این مربی می‌رود. امشب هر کدام از این مربی‌ها که برنده باشند، در واقع «هت‌تریک» کرده‌اند. پپ گواردیولا در بردن جام در یک فصل و توماس توخل در شکست دادن پپ گواردیولا!