سرسخت‌تر از صخره

همه نگاه‌های اهالی فوتبال، امروز به دیدار حساس تیم ملی بانوان با اردن دوخته خواهد شد. حتی اگر رسانه «ملی» توجهی به پوشش این مسابقه نداشته باشد، همه قلب‌ها امروز برای تیم مریم ایراندوست خواهد تپید. همزمان با موفقیت تاریخی هندبالیست‌های دختر، حالا تاریخ‌سازی دختران فوتبالیست ایران هم اصلا دور از انتظار نیست. با این حال نمی‌توان همه تلاش‌های جذاب این تیم را فقط در نتیجه مسابقه امروز خلاصه کرد. فوتبال بانوان در ایران، هنوز جای رشد زیادی دارد و این تیم، بدون شک الهام‌بخش یک اتفاق تاریخی خواهد شد.

آریا رهنورد

شکست دادن بنگلادش آن هم با پنج گل، نشان داد که تیم ملی بانوان ایران چه انگیزه فوق‌العاده‌ای برای تاریخ‌سازی دارد. این تیم در همان دقایق ابتدایی با دو کرنر، دو بار دروازه حریف را باز کرد و در ادامه مسابقه هم سه گل دیگر به ثمر رساند تا یک برد بسیار دلچسب را در مسیر رسیدن به جام ملت‌ها جشن بگیرد. اگر آنها شکست سنگین‌تری را به حریف تحمیل می‌کردند، حتی تساوی با اردن هم برای صعودشان به جام ملت‌ها کافی بود اما با این نتیجه، حالا ایران باید در مسابقه امروز حتما رقیبش را شکست بدهد. با این وجود همه می‌دانند که تیم مریم ایراندوست، چه قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. تیمی که ستاره‌هایش اصلا ناشناخته نیستند و برخی از آنها حتی در لیگ‌های خارجی توپ می‌زنند. امروز می‌تواند یک روز تاریخی برای فوتبال زنان در ایران باشد اما حتی اگر نتیجه دلخواه به دست نیاید، باز هم نمی‌توان پیشرفت این تیم را در هیچ سطحی انکار کرد. تیمی که به مرور زمان، سدهای زیادی را از مسیرش کنار خواهد زد.

مسابقه امروز در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها برای تیم ملی بانوان ایران بسیار حیاتی خواهد بود. اگر تیم ملی بتواند رقیب سرسختش را شکست بدهد، اولین صعود تاریخش به جام ملت‌ها را جشن خواهد گرفت

«ما حرف نزدیم، ما عمل کردیم». این جمله سرمربی تیم ملی بانوان ایران، به تنهایی همه چیز را در مورد این تیم نشان می‌دهد. تیمی که از شعارهای دست‌نیافتنی فاصله گرفته و به زمین رفته تا با تمام وجود، برای باورهای بزرگش بجنگد. آن‌چه در مورد این تیم بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌‌آید، روحیه مثال‌زدنی تک تک مهره‌هایش است. نفراتی که نه قرار است از فوتبال به اندازه مردها پول دربیاورند، نه بازی‌های‌‌شان از رسانه ملی پخش می‌شود و نه حتی با «کسر مالیات» رقم مناسبی برای پاداش در اختیارشان قرار می‌گیرد اما با این حال، خاصیت مشترک‌شان عشق و علاقه وصف‌نشدنی به فوتبال است. آنها بنگلادش را با یک نتیجه سنگین شکست دادند اما سرمربی تیم ملی از همه شاگردانش خواست که بعد از 24 ساعت، همه چیز را فراموش کنند و مهیای نبرد بعدی با تیم ملی اردن باشند. مسابقه‌ای که برای تیم ملی بانوان ایران به شدت تعیین‌کننده به نظر می‌رسد. مسابقه امروز در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها برای تیم ملی بانوان ایران بسیار حیاتی خواهد بود. اگر تیم ملی بتواند رقیب سرسختش را شکست بدهد، اولین صعود تاریخش به جام ملت‌ها را جشن خواهد گرفت. با هر نتیجه دیگری اما این اردنی‌ها هستند که می‌توانند خودشان را به جام ملت‌ها برسانند. البته که مهم است آنها چه نتیجه‌ای به دست می‌آورند. البته که مهم است آنها چقدر به هدف اصلی‌شان نزدیک می‌شوند. البته که همه می‌خواهند آنها را «برنده» ببینند اما کاری که این تیم انجام داده، تا همین حالا هم فراتر از برد و باخت به نظر می‌رسد. این تیم دوباره نام ایران را بعد از ماه‌ها به جدول بازی‌های فیفا برگردانده است. این تیم بین فوتبال بانوان ایران و «نابودی» فاصله انداخته و همین اتفاق، دستاورد کمی برای آنها نیست. این ستاره‌ها نه الزاما علیه حریف، بلکه علیه فاجعه‌ای به نام سکون و ناامیدی مبارزه می‌کنند و این، بی‌نهایت قابل تحسین به نظر می‌رسد. امروز، یک روز بسیار مهم و تاریخی برای فوتبال دخترها در ایران است اما با هر نتیجه‌ای که روبه‌روی اردن اتفاق بیافتد، این ستاره‌ها حامیان پرشمارشان را در ایران از دست نمی‌دهند. آنها شروع‌کننده راهی هستند که بعدها به اتفاقات فوق‌العاده‌ای برای زنان ایرانی تبدیل خواهد شد. آنها آغازگر مسیری هستند که در آینده چشم‌ها را خیره خواهد کرد. نگاه‌ها به فوتبال زنان در ایران در مقطع فعلی، قابل مقایسه با 10 سال قبل نیست. هرچقدر زمان سپری شده، مخالفت‌های عمومی با این پدیده کاهش پیدا کرده‌اند و اعتبار بیشتری سهم این دختران و زنان همیشه امیدوار شده است. حتی در رشته‌هایی مثل فوتسال، موفقیت‌های بزرگی برای این دخترها به دست آمد و به تدریج، نوبت فوتبال هم می‌شود که سقف‌های جدیدی برای رویاهای بزرگش بسازد. با این حال نمی‌توان چنین تلاشی را فقط و فقط در مساله‌ای به نام «نتیجه» خلاصه کرد. همه شاگردان مریم ایراندوست هم بیشتر از هر نتیجه‌ای، به دنبال لذت بردن از مفهومی هستند که دیگر مثل گذشته «ممنوعه» به نظر نمی‌رسد. بدون تردید در 10 سال بعدی، سرعت پیشرفت فوتبال بانوان در ایران به مراتب بیشتر هم خواهد شد. هیچ‌کس انتظار ندارد آنها یک شبه معجزه کنند و همه رقبا را در قاره آسیا شکست بدهند اما بازگشت این تیم به زندگی هم، دست‌کمی از یک معجزه بزرگ ندارد.