غول و غول‌تر

درست به همان نسبت که تیم‌های ایرانی در فاصله بین دور گروهی تا مراحل حذفی لیگ قهرمانان تضعیف می‌شوند، تیم‌های خارجی در این بازه جان دوباره‌ای می‌گیرند و خودشان را تقویت می‌کنند. در رقابت‌های یک هشتم نهایی آسیا، دو تیم ایرانی با تیم‌های پرستاره عربستانی روبه‌رو می‌شوند و یک تیم دیگر، روبه‌روی رقیب شگفتی‌ساز تاجیکی قرار می‌گیرد. باید صبر کرد و دید که در ترکیب نهایی هشت تیم برتر قاره آسیا، چند تیم ایرانی حاضر خواهند بود. در شرایط فعلی، نشانه‌ها در اطراف این تیم‌ها اصلا امیدوارکننده نیستند.

آریا رهنورد

النصر؛ تالیسکا و یک تیم کهکشانی

حریف تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا بر اساس تخمین ارزش ستاره‌هایش، تیمی 16 میلیون یورویی است. در حقیقت تراکتور باید با 16 بازیکن، روبه‌روی چنین تیمی قرار بگیرد. آنها در فصل جدید لیگ عربستان، سه مسابقه برگزار کرده‌اند و دو پیروزی و یک شکست را پشت سر گذاشته‌اند. النصر در این سه بازی هشت گل زده و چهار گل هم خورده است. این تیم بعد از یک اردوی تابستانی بسیار خوب، خودش را برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا آماده کرده است. باشگاه النصر یک بار در سال 95 به فینال آسیا رسیده و تا امروز هیچ‌وقت موفق به قهرمانی در این جام نشده است. جالب اینکه آنها فصل گذشته هم در یک قدمی رسیدن به فینال بودند اما در پنالتی‌ها به پرسپولیس باختند و شانس فینالیست‌ شدن را از دست دادند. حالا آنها امیدوارند روبه‌روی یک تیم ایرانی دیگر، انتقام فصل گذشته را بگیرند. النصر با روش 4-2-3-1 بازی می‌کند. خرید گرانقیمت این تیم تالیسکا، کلیدی‌ترین مهره آنها به شمار می‌رود و جلوتر از او نیز، عبدالرزاق حمدا... توپ می‌زند. فوتبالیستی که یک چارچوب‌شناس خارق‌العاده است و سخت‌ترین توپ‌ها را به گل تبدیل می‌کند. النصر که در دور قبلی رقابت‌ها با فولاد همگروه بود، به عنوان تیم صدرنشین از این گروه سخت راهی مرحله حذفی شد. آنها با هزینه زیاد در فصل نقل و انتقالات، به دنبال یک موفقیت تاریخی در آسیا هستند. هدایت تیم النصر به مانو منزس سپرده شده است. مردی که سال‌ها در لیگ فوتبال برزیل کار کرده و دو سال هم به عنوان سرمربی در تیم ملی کشورش مشغول به کار بوده است.

زدن چهار گل به الهلال در یک مسابقه، استقلال تاجیکستان را به یک حریف بسیار خطرناک برای سرخ‌ها تبدیل خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که این تیم میزبان مسابقه است و در این نبرد از این امتیاز بزرگ هم برخوردار خواهد بود

استقلال تاجیکستان؛ شگفتی‌ساز دوشنبه

حریف پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، صدرنشین بی‌رقیب لیگ برتر تاجیکستان به شمار می‌رود. آنها در 17 مسابقه قبلی در لیگ برتر این کشور، 13 برد را جشن گرفته‌اند و با تیم دوم جدول 10 امتیاز اختلاف دارند. جالب اینجاست که استقلال قرمزپوش دوشنبه، از سال 2014 به بعد، همواره قهرمان لیگ تاجیکستان شده و جام را به هیچ تیم دیگری نداده است. با این حال از تاریخ تاسیس این باشگاه فقط 13 سال می‌گذرد. آنها یک تیم نوظهور هستند که با سرمایه بالا و جذب ستاره‌های تاجیکی در فوتبال این کشور به موفقیت رسیده‌اند. این تیم در 12 فصل بازی در لیگ تاجیکستان، 9 بار قهرمان شده است. آنها رکورددار قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام تاجیکستان هم به شمار می‌روند. استقلال فصل گذشته در دور پلی آف لیگ قهرمانان حذف شد و به دور گروهی نرسید اما امسال مستقیما خودش را به مرحله گروهی رساند. خیلی‌ها انتظار داشتند این تیم، در همین مرحله از مسابقات کنار برود اما آنها به شکل فوق‌العاده‌ای، صدرنشین شدند و در یک گروه سخت بالاتر از الهلال قرار گرفتند. زدن چهار گل به الهلال در یک مسابقه، استقلال تاجیکستان را به یک حریف بسیار خطرناک برای سرخ‌ها تبدیل خواهد کرد. نباید فراموش کنیم که این تیم میزبان مسابقه است و در این نبرد از این امتیاز بزرگ هم برخوردار خواهد بود. سرمربی اوکراینی این تیم، استقلال را با آرایش 3-5-2 به زمین می‌فرستد. دفاع سه نفره آنها می‌تواند یکی از نقاط آسیب‌پذیری‌شان در زمین باشد.

الهلال؛ موج آبی

الهلال پنجره تابستانی شلوغی داشت و در فصل نقل و انتقالات، حسابی سروصدا به راه انداخت. آنها فصل جدید لیگ عربستان را تا پایان هفته سوم، با هفت امتیاز سپری کرده‌اند. جالب اینکه الهلال در این سه هفته، فقط موفق به زدن سه گل شده است. الهلال فصل گذشته با هجوم ویروس کرونا ناچار به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان آسیا شد و نتوانست به کارش در این تورنمنت ادامه بدهد.

آنها در این فصل هم شروع خوبی نداشتند و در گروه‌شان دوم شدند اما در فاصله دور گروهی تا دور حذفی، قدرت به مراتب بیشتری به دست آوردند. روندی که درست مخالف روند همیشگی تیم‌های ایرانی است. کوئلار به عنوان هافبک دفاعی، کاریو به عنوان هافبک تهاجمی و گومیس و موسی مارگا به عنوان مهره‌های خط حمله، ستاره‌های کلیدی الهلال هستند. سرمربی این تیم هم سابقه موفقیت‌های زیادی را در باشگاه موناکو فرانسه دارد. آنها با همه وجود آماده شده‌اند تا به هر قیمتی در آسیا نتیجه بگیرند. الهلال پرافتخارترین تیم غرب آسیا به شمار می‌رود و این بار هم برای قهرمانی در این جام، دست به هر کاری می‌زند.