آخرین دیوار غربی!‌

حالا دیگر فقط دو تیم غربی، در لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده‌اند و همه تیم‌های دیگر، به خانه برگشته‌اند. حالا فقط دو تیم، شانس رسیدن به دیدار نهایی لیگ قهرمانان را در منطقه غرب دارند و تیم برنده، در جدال حساس النصر و پرسپولیس مشخص خواهد شد. این مسابقه به نوعی، فینال کنفرانس غرب لیگ قهرمانان خواهد بود. یک نبرد پرهیجان که برنده‌اش آذرماه در دیدار نهایی تورنمنت به میدان خواهد رفت. مسابقه‌ای که هر دو تیم در آن، در جست‌وجوی دومین تجربه حضور در فینال و اولین قهرمانی در قاره کهن هستند.

آریا رهنورد

پرسپولیس و النصر، از مسیرهای نسبتا مشابهی به این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا رسیده‌اند. پرسپولیس در مرحله گروهی التعاون را کنار زد و در دور حذفی به السد غلبه کرد و النصر، در دور حذفی التعاون را کنار زد و در دور گروهی، به السد قطر غلبه کرد. قرمزهای ایران و زردهای عربستان، نشان داده‌اند که باکیفیت‌ترین تیم‌های این روزهای منطقه غرب آسیا به شمار می‌روند. تیم‌هایی که هم فوق‌العاده دفاع می‌کنند و هم در حمله، بی‌رحم نشان می‌دهند. جدال دو تیمی که در دور حذفی لیگ قهرمانان سه گل زده‌اند و هنوز هیچ گلی دریافت نکرده‌اند، نباید یک نبرد پرگل باشد. به نظر می‌رسد این جدال در تمامی دقایق، یک برخورد کاملا نفس‌گیر خواهد بود. بین این دو باشگاه، یک تشابه مهم دیگر هم وجود دارد. اینکه آنها هیچ‌وقت نتوانسته‌اند روی سکوی اول لیگ قهرمانان بایستند. هر دو تیم تنها یک بار در فینال آسیا حاضر بوده‌اند و در آن مسابقه شکست خورده‌اند. هم برای پرسپولیس و هم برای النصر، این یک فرصت تمام‌عیار در مسیر ساختن تاریخ تلقی خواهد شد.

 قرمزهای ایران و زردهای عربستان، نشان داده‌اند که باکیفیت‌ترین تیم‌های این روزهای منطقه غرب آسیا به شمار می‌روند. تیم‌هایی که هم فوق‌العاده دفاع می‌کنند و هم در حمله، بی‌رحم نشان می‌دهند

تیم یحیی حالا دیگر در این تورنمنت، با همه جزئیات یک تیم کاملا شناخته‌شده برای همه رقبا به شمار می‌رود. بزرگ‌ترین نقطه قوت پرسپولیسی‌ها قبل از دیدار سرنوشت‌ساز نیمه‌نهایی، به خط دفاعی این تیم مربوط می‌شود. جایی که این تیم به لطف درخشش ادامه‌دار شجاع و کنعانی در 6 مسابقه فقط یک گل دریافت کرده و در جریان مسابقه‌ها، هیچ گلی نخورده است. اگر پرسپولیس بتواند در این مسابقه هم از رقیب پیش بیفتد، سیدجلال حسینی برای لحظات پایانی یک تعویض ایده‌آل خواهد بود. مدافعان کناری چپ و راست هم نقش مهمی در نمایش‌های پرسپولیس خواهند داشت. سیامک نعمتی در سمت راست و سعید آقایی در سمت چپ، در بازی قبلی برای تیم‌شان پاس گل داده‌اند و این روزها از آمادگی مطلوبی برخوردار هستند. در میانه زمین، یحیی از بین سرلک، کمال و احمد نوراللهی به دو نفر بازی خواهد داد و احسان و بشار هم در دو سمت خط هافبک دیده خواهند شد. زوج وحید امیری و عیسی آل‌کثیر نیز بدون تردید این بار کاملا زیر ذره‌بین رقیب هستند. حتی یک اشتباه ساده مقابل آنها، برای باز شدن هر دروازه‌ای کافی خواهد بود. در مقابل، النصر هم تیم بسیار خطرناکی به نظر می‌رسد. عبدالرزاق حمدالله کلیدی‌ترین مهره این تیم با یک آمار حیرت‌انگیز در گل‌زنی به شمار می‌رود. بازیکنی که همین فصل نیز یک تورنمنت رویایی را پشت سر گذاشته است. مارتینز نیز پشت سر او، بازیکن بسیار فرصت‌طلبی به نظر می‌رسد. این تیم روی خط دروازه نیز برد جونز را در اختیار دارد. گلری که پنج سال در عضویت باشگاه لیورپول بوده است. روبه‌رو شدن با النصر، تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای یحیی به شمار می‌رود. او دو بار در روزهای هدایت ذوب با النصر روبه‌رو شد و هر دو بار، این تیم را با پیروزی‌های سه گله شکست داد. خود قرمزها نیز خاطره پنالتی چیپ مهدی طارمی را برابر النصر دارند. این مسابقه هم احتمالا همانند تقابل قبلی دو تیم، خالی از جنجال نخواهد بود.

وقتی لیگ قهرمانان آسیا با یک شکست و یک تساوی برای پرسپولیس آغاز شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند آنها درست مثل فصل گذشته، حتی از مرحله گروهی رقابت‌ها نیز رد نمی‌شوند. وقتی هم که این تیم پس از دو پیروزی متوالی روبه‌روی التعاون، نتیجه را به الدحیل قطر واگذار کرد، باز هم تصور می‌شد زمانی برای حذف این تیم از لیگ قهرمانان از راه رسیده است. تیم یحیی اما هر بار، همه محاسبه‌ها را به هم زد و از دیوار بلند پیش‌بینی‌های ناامیدکننده رد شد.

حالا همه باورها در مورد این تیم، دیگر تغییر کرده‌اند. حالا دیگر هیچ‌کس آنها را در نزدیکی مسلخ شکست نمی‌بیند. تک تک ستاره‌های پرسپولیس هم با اعتماد به نفسی مثال‌زدنی روبه‌روی رقبا قرار می‌گیرند. حتی بازیکنانی که تا قبل از این، حتی یک تجربه آسیایی هم در دوران فوتبال‌شان نداشته‌اند. با این حال در جریان بازی بزرگ امروز، ستاره‌های پرسپولیس باید همه نبردهای قبلی را فراموش کنند. حالا وقت از یاد بردن گذشته برای رسیدن به یک آینده رویایی است. اگر آنها با غرور به زمین قدم بگذارند، غافلگیر خواهند شد اما اگر مثل نبردهای قبلی مصمم نشان بدهند و برای هر لحظه از مسابقه برنامه داشته باشند، دومین صعود تاریخ‌شان به فینال لیگ قهرمانان را تجربه خواهند کرد. این 90 دقیقه و شاید این 120 دقیقه، می‌تواند برای همیشه به تاریخ باشگاه پرسپولیس دوخته شود.